(Dz.U.UE L z dnia 18 stycznia 1997 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 96/41/WE(2), w szczególności jej art. 12,
po konsultacji z Naukowym Komitetem ds. Kosmetologii,
a także mając na uwadze, co następuje:
francuski rząd poinformował Komisję, na podstawie art. 12 dyrektywy 76/768/EWG, iż zawiesił on, na okres jednego roku, odpłatne lub wolne od opłat wprowadzanie do obrotu produktów kosmetycznych i produktów do higieny osobistej zawierających wyciągi z mózgu, ze szpiku kostnego oraz gałek ocznych bydlęcych (pochodzących od zwierząt starszych niż 6 miesięcy), owczych i kozich (pochodzących od zwierząt starszych niż 12 miesięcy);
decyzja Komisji 96/362/WE(3), zmieniająca decyzję Komisji 96/239/WE(4) w sprawie środków nadzwyczajnych w celu ochrony przed gąbczastą encefalopatią bydła, stanowi, iż Zjednoczone Królestwo nie może wywozić ze swojego terytorium ani do innych Państw Członkowskich, ani do państw trzecich żadnych substancji otrzymanych z bydła ubitego w Zjednoczonym Królestwie, mających między innymi zastosowanie w produktach kosmetycznych, z wyjątkiem tych wymienionych w Załączniku do niniejszej decyzji. Zjednoczone Królestwo dopuszcza produkcję wymienionych produktów w ośrodkach pozostających pod ścisłą, oficjalną kontrolą weterynaryjną, i które wykazały, iż działają zgodnie z warunkami wymienionymi w niniejszym Załączniku;
epizootyczna gąbczasta encefalopatia bydła (BSE) rozwinęła się w Zjednoczonym Królestwie, jednakże jej geograficzne rozprzestrzenienie jest obecnie niedostatecznie znane;
aktualnie nie jest możliwe wykrycie choroby w jej okresie inkubacji;
naukowa wiedza dotycząca gąbczastej encefalopatii stale się rozwija; nowych informacji mogą dostarczyć różnorodne publikacje naukowe, jak również raporty uznanych organizacji międzynarodowych, takich jak Światowa Organizacja Zdrowia;
pojawienie się nowej odmiany choroby Creutzfelda-Jakoba (V-CJK) sugeruje prawdopodobieństwo możliwego przenoszenia BSE na człowieka; związek przyczynowy miedzy V-CJK i narażeniem ludności na działanie czynników powodujących zarażenie BSE nie został do dzisiaj udowodniony;
na podstawie aktualnie dostępnych informacji było możliwe wykrycie infekcyjności w mózgach, szpiku kostnym i oczach zarażonych zwierząt;
wiadome jest, że zalecane metody inaktywacji nie mogą być stosowane w sektorze kosmetycznym do wyciągów z mózgu, szpiku kostnego lub gałek ocznych;
przemysł kosmetyczny od lat stosuje zalecenia agencji rządowych i międzynarodowych w zakresie BSE; COLIPA zalecił swoim członkom, dnia 22 kwietnia 1996 r., niestosowanie tkanek bydlęcych ani wyciągów z tkanek z mózgu, szpiku kostnego lub gałek ocznych bydła; ponadto tkanki i płyny z mózgu, szpiku kostnego lub gałek ocznych pochodzących od kóz lub owiec nie mają praktycznego zastosowania w produktach kosmetycznych;
opinie Naukowego Komitetu ds. Kosmetologii z dnia 21 października 1994 r., 11 kwietnia i 18 lipca 1996 r. wskazują na niebezpieczeństwo przeniesienia BSE przy stosowaniu substancji bydlęcych;
opinie Naukowego Komitetu ds. Kosmetologii z dnia 2 października 1996 r., według której nie można wykluczyć ryzyka związanego ze stosowaniem w produktach kosmetycznych tkanek i płynów pochodzenia bydlęcego, owczego i koziego, pochodzących z mózgu, szpiku kostnego i gałek ocznych, oraz innych składników od nich pochodnych;
doświadczenie pokazało, iż trzęsawka owiec nie przedstawia niebezpieczeństwa dla człowieka, ale ostatnie informacje wskazują również, iż choroba BSE może być zaraźliwa dla owiec, należy więc brać pod uwagę, iż charakter przekazywania BSE jest inny niż trzęsawki owiec;
niezbędne jest przyjęcie środków w celu zapewnienia bezpieczeństwa i zdrowia konsumentów, nie czekając na niezbite naukowe dowody o związku przyczynowym między BSE i MCJ lub jego odmianą;
w związku z tym rozsądne jest wprowadzenie tymczasowego zakazu wytwarzania niektórych składników pochodzenia bydlęcego, owczego i koziego w produktach kosmetycznych;
niniejsza dyrektywa musi zostać poddana ponownemu przeglądowi, kiedy wszystkie wyżej wymienione elementy zostaną zbadane, najpóźniej w dwa lata po wykonaniu środków wymienionych w Załączniku;
środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitet ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw w sprawie usunięcia barier technicznych w handlu w sektorze produktów kosmetycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 stycznia 1997 r.
W imieniu Komisji | |
Emma BONINO | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169.
(2) Dz.U. L 198 z 8.8.1996, str. 36.
(3) Dz.U. L 139 z 12.6.1996, str. 17.
(4) Dz.U. L 78 z 28.3.1996, str. 47.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.16.85 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dwudziesta dyrektywa dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III, VI i VII do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących produktów kosmetycznych. |
Data aktu: | 10/01/1997 |
Data ogłoszenia: | 18/01/1997 |
Data wejścia w życie: | 21/01/1997, 01/05/2004 |