Rozporządzenie 1093/97 ustanawiające normy handlowe mające zastosowanie do melonów i arbuzów

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1093/97
z dnia 16 czerwca 1997 r.
ustanawiające normy handlowe mające zastosowanie do arbuzów 1

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.

.................................................

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), w szczególności jego art. 2 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 2200/96 zawiera wykaz produktów, w odniesieniu do których muszą zostać przyjęte normy; spośród produktów wymienionych w tym załączniku nie ustanowiono dotąd norm wspólnotowych w odniesieniu do melonów i arbuzów; dlatego konieczne jest ustanowienie norm handlowych dla tych produktów; w tym celu dla zachowania przejrzystości rynku światowego należy wziąć pod uwagę normy dla tych produktów zalecane przez Europejską Komisję Gospodarczą Narodów Zjednoczonych;

stosowanie wymienionych norm powinno spowodować pozostawienie produktów o niezadowalającej jakości poza rynkiem, ukierunkowanie produkcji na zaspokajanie wymogów konsumentów i ułatwienie handlu w warunkach uczciwej konkurencji, wspomagając w ten sposób poprawę rentowności produkcji;

wymienione normy stosuje się na wszystkich etapach obrotu; transport na duże odległości, składowanie dłużej niż przez pewien czas oraz ilość przeładunków, którym poddawane są produkty, mogą powodować pewien stopień pogorszenia się jakości ze względu na zachodzące w produkcie procesy biologiczne lub nietrwały jego charakter; tego rodzaju pogorszenie jakości powinno zostać uwzględnione w stosowaniu norm na etapach obrotu po wysyłce towaru;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 2
Normą jakości dla arbuzów, objętych kodem CN 0807 11 00, jest norma podana w załączniku.
2.
Normy stosuje się na wszystkich etapach obrotu, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 2200/96.

Jednakże na etapach następujących po wysyłce towaru dopuszcza się następujące tolerancje:

a) nieznaczny ubytek świeżości i jędrności;

b) w przypadku produktów innych niż klasa ekstra nieznaczne pogorszenie spowodowane procesem biologicznym i nietrwałością produktów.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1997 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 czerwca 1997 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

ZAŁĄCZNIK  3

NORMY W ODNIESIENIU DO ARBUZÓW

I.

DEFINICJA PRODUKTU

Niniejszą normę stosuje się do odmian arbuzów uprawianych z Citrullus lanatus (Thunb.) Matsum. et Nakai, w stanie świeżym dostarczanych konsumentowi, z wyłączeniem arbuzów do przetwórstwa przemysłowego.

II.

PRZEPISY DOTYCZĄCE JAKOŚCI

Celem normy jest określenie wymagań jakości dla arbuzów po ich przygotowaniu i zapakowaniu.

A. Wymagania minimalne

We wszystkich klasach, z zastrzeżeniem szczególnych przepisów dla każdej klasy i dopuszczalnej tolerancji, arbuzy muszą:

– być całe,

– być w dobrym stanie; wyłączając produkt zaczynający gnić lub psuć się w taki sposób, że nie nadaje się do spożycia,

– być czyste, praktycznie wolne od jakichkolwiek widocznych ciał obcych,

– być praktycznie wolne od szkodników,

– być praktycznie wolne od szkód wyrządzonych przez szkodniki,

– być twarde i dostatecznie dojrzałe; barwa i smak miąższu powinny odpowiadać dostatecznemu stanowi dojrzałości,

– być bez pęknięć,

– być wolne od nienormalnej wilgoci zewnętrznej,

– być wolne od obcego zapachu i/lub smaku.

Rozwój i stan arbuzów muszą być takie, aby umożliwiały im:

– wytrzymanie transportu i przeładunku oraz

– przybycie w zadowalającym stanie do miejsca przeznaczenia.

B. Klasyfikacja

Arbuzy klasyfikuje się w dwóch niżej określonych klasach:

i) Klasa I

Arbuzy tej klasy muszą być dobrej jakości. Muszą być:

– kształtne, z uwzględnieniem cech charakterystycznych odmiany,

– wolne od pęknięć i zadrapań; nieznacznych powierzchownych pęknięć nie uznaje się za wady.

Dopuszczalna jest nieznaczna wada zabarwienia jaśniejszej części arbuza, która dotykała ziemi w okresie wzrostu.

Łodyga arbuza nie może przekraczać 5 cm długości.

ii) Klasa II

Do tej klasy zalicza się arbuzy, które nie kwalifikują się do włączenia do klasy I, lecz spełniają minimalne wymogi wymienione powyżej.

Można dopuścić następujące nieznaczne wady, pod warunkiem że arbuzy zachowują swoje zasadnicze cechy charakterystyczne co do jakości, trwałości i prezentacji:

– nieznaczne wady kształtu,

– nieznaczne wady zabarwienia skórki,

– nieznaczne otarcia lub wady powierzchniowe w szczególności spowodowane urazami mechanicznymi lub uszkodzeniami wywołanymi przez pasożyty lub choroby.

III.

PRZEPISY DOTYCZĄCE WIELKOŚCI

Wielkość określana jest na podstawie masy sztuki. Masa minimalna ustalona jest na 1,5 kg.

W przypadku gdy arbuzy przedstawione są w opakowaniach, różnica między masą najlżejszego i najcięższego owocu w tym samym opakowaniu nie powinna przekraczać 2 kg lub 3,5 kg, jeśli najlżejszy owoc przekracza 6 kg.

Ta względna jednorodność masy nie jest obowiązkowa, gdy arbuzy przedstawia się luzem.

IV.

PRZEPISY DOTYCZĄCE TOLERANCJI

Dopuszcza się tolerancje w odniesieniu do jakości i wielkości w każdym opakowaniu lub w każdej partii produktu luzem, niespełniającego wymogów wskazanej klasy.

A. Tolerancje dotyczące jakości

i) Klasa I

10 % liczby lub masy arbuzów niespełniających wymogów dla tej klasy, lecz spełniających wymogi klasy II lub wyjątkowo mieszczących się w przedziale tolerancji dla tej klasy.

ii) Klasa II

10 % liczby lub masy arbuzów niespełniających wymogów dla tej klasy ani wymogów minimalnych, z wyjątkiem produktów zaczynających gnić lub z innym spadkiem jakości powodującym ich nieprzydatność do spożycia.

B. Tolerancje dotyczące wielkości

Dla wszystkich klas: 10 % liczby lub masy arbuzów niezgodnych z wielkością wskazaną, lecz nie więcej niż 1 kg powyżej lub poniżej określonego przedziału wielkości.

W żadnym wypadku nie stosuje się tolerancji w odniesieniu do owoców ważących mniej niż 1 kg.

V.

PRZEPISY DOTYCZĄCE PREZENTACJI

A. Jednorodność

Zawartość każdego opakowania lub partii przy produktach przedstawionych luzem musi być jednorodna i zawierać tylko arbuzy tego samego pochodzenia, odmiany i jakości.

Widoczna część zawartości opakowania lub partii przy produktach przedstawionych luzem musi być reprezentatywna dla całej zawartości.

Dodatkowo w klasie I musi być zachowany jednorodny kształt i kolor skórki arbuzów.

Bez naruszania dotychczasowych przepisów w tym zakresie produkty objęte niniejszym rozporządzeniem mogą być mieszane, w opakowaniach przeznaczonych do sprzedaży o wadze netto równej trzem kilogramom lub mniejszej, z różnymi rodzajami świeżych owoców i warzyw na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 48/2003(1).

B. Opakowanie

Arbuzy muszą być pakowane w taki sposób, aby produkt był odpowiednio chroniony.

Materiały użyte wewnątrz opakowania muszą być nowe, czyste i takiej jakości, która pozwala na uniknięcie spowodowania jakiegokolwiek zewnętrznego lub wewnętrznego uszkodzenia produktu. Dopuszcza się stosowanie materiałów, w szczególności papieru lub pieczątek ze specyfikacją handlową, pod warunkiem że druki lub etykiety zostały wykonane przy użyciu nietoksycznego tuszu lub kleju.

Opakowania lub partie produktów przedstawionych luzem muszą być wolne od wszelkich ciał obcych.

Arbuzy przewożone luzem muszą być oddzielone od podłogi i ścian pojazdu za pomocą odpowiedniego materiału zabezpieczającego, który musi być nowy i czysty oraz niepodatny na przenoszenie na owoce jakiegokolwiek nienormalnego zapachu lub smaku.

Naklejki umieszczane indywidualnie na produktach nie mogą, po usunięciu, pozostawiać widocznych śladów kleju ani prowadzić do uszkodzeń skórki.

C. Prezentacja

Arbuzy mogą być przedstawione:

– w opakowaniach,

– luzem.

VI.

PRZEPISY DOTYCZĄCE OZNAKOWANIA

Każde opakowanie musi nosić następujące dane szczegółowe wydrukowane po tej samej stronie opakowania, oznakowane w sposób czytelny i trwały oraz widoczny z zewnątrz:

Przy arbuzach przewożonych luzem (bezpośredni załadunek na pojazd transportowy) dane te muszą widnieć na dokumencie towarzyszącym towarom, umieszczonym w widocznej pozycji wewnątrz pojazdu transportowego.

Przy tego rodzaju prezentacji nie jest obowiązkowe wskazywanie wielkości, masy netto czy liczby sztuk.

A. Identyfikacja

Nazwa i adres podmiotu pakującego i/lub wysyłającegoWzmiankę tę można zastąpić:

– dla wszystkich opakowań z wyjątkiem opakowań indywidualnych, oficjalnie wydanym lub zaaprobowanym oznaczeniem kodu określającego podmiot pakujący i/lub wysyłający, umieszczonym w bliskim sąsiedztwie określenia "Podmiot pakujący i/lub wysyłający" (lub odpowiednich skrótów);

– dla wyłącznie opakowań indywidualnych, nazwą i adresem sprzedawcy mającego swoją siedzibę w ramach Wspólnoty, umieszczonymi w bliskim sąsiedztwie określenia "Pakowane dla:" lub określenia równoważnego. W tym przypadku etykieta powinna zawierać kod określający podmiot pakujący i/lub wysyłający. Sprzedawca powinien podać wszelkie informacje potrzebne jednostce kontrolującej co do znaczenia tego kodu.

B. Rodzaj produktu

– "Arbuzy", jeśli zawartość nie jest widoczna z zewnątrz.

C. Pochodzenie produktu

– kraj pochodzenia i fakultatywnie, krajową, regionalną lub lokalną nazwę miejsca.

D. Specyfikacje handlowe

– klasa,

– wielkość (jeśli klasyfikowane według wielkości) wyrażona jako masa minimalna i maksymalna,

– masa netto lub liczba sztuk.

E. Oznakowanie kontroli urzędowej (fakultatywnie)

Na opakowaniach zbiorczych nie muszą być umieszczone szczegóły wymienione w pierwszym akapicie, jeżeli opakowania te zawierają opakowania detaliczne, wyraźnie widoczne z zewnątrz, a na każdym z opakowań detalicznych umieszczone są te szczegóły. Na opakowaniach takich nie mogą być umieszczone żadne wskazówki wprowadzające w błąd. Jeżeli opakowania te umieszczone są na paletach, szczegóły te podaje się na informacji umieszczonej w oczywistym miejscu na co najmniej dwóch stronach palety.

______

(1) Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 65

1 Tytuł zmieniony przez art. 3 pkt 1 rozporządzenia nr 1615/2001 z dnia 7 sierpnia 2001 r. ustanawiającego normy handlowe dla melonów i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1093/97 (Dz.U.UE.L.01.214.21) z dniem 1 stycznia 2002 r.
2 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 3 pkt 2 rozporządzenia nr 1615/2001 z dnia 7 sierpnia 2001 r. ustanawiającego normy handlowe dla melonów i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1093/97 (Dz.U.UE.L.01.214.21) z dniem 1 stycznia 2002 r.
3 Załącznik:

-wg numeracji ustalonejprzez art. 3 pkt 4 rozporządzenia nr 1615/2001 z dnia 7 sierpnia 2001 r.ustanawiającego normy handlowe dla melonów i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1093/97(Dz.U.UE.L.01.214.21) z dniem 1 stycznia 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 46/2003 z dnia 10 stycznia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.7.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 stycznia 2003 r.

- zmieniony przez art. 1, 2 i 3 rozporządzenia nr 907/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.163.50) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 46/2003 z dnia 10 stycznia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.7.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2005 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.158.21

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1093/97 ustanawiające normy handlowe mające zastosowanie do melonów i arbuzów
Data aktu: 16/06/1997
Data ogłoszenia: 17/06/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/07/1997