Decyzja 97/281/WE w sprawie roli Eurostatu w sporządzaniu statystyk Wspólnoty

DECYZJA KOMISJI
z dnia 21 kwietnia 1997 r.
w sprawie roli Eurostatu w sporządzaniu statystyk Wspólnoty

(97/281/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 kwietnia 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 155,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty (1) (zwane dalej "rozporządzeniem podstawowym") przydziela niektóre zadania i zobowiązania władzom wspólnotowym zajmującym się sporządzaniem statystyk Wspólnoty;

artykuł 2 rozporządzenia podstawowego określa do celów tego rozporządzenia "władze wspólnotowe" jako "departament Komisji odpowiedzialny za wykonywanie zadań przekazanych Komisji w sprawie sporządzania statystyk Wspólnoty (Eurostat)";

wykonanie rozporządzenia podstawowego wymaga dalszego definiowania roli Eurostatu w sporządzaniu statystyk Wspólnoty;

Eurostat musi być w stanie działać zgodnie z zasadami bezstronności, wiarygodności, przydatności, efektywności pod względem kosztów, poufności informacji statystycznych i przejrzystości;

w celu zagwarantowania spójności, wykonalności i zgodności statystyk Wspólnoty należy potwierdzić znaczenie współpracy i koordynacji procedur pomiędzy służbami Komisji, które uczestniczą w sporządzaniu takich informacji na szczeblu wspólnotowym;

wykonanie rozporządzenia podstawowego wymaga ochrony poufnych danych, które zbierają władze krajowe i wspólnotowe w celu sporządzania statystyk Wspólnoty;

wykonanie podstawowego rozporządzenia wymaga organizacji upowszechniania przez władze krajowe i wspólnotowe,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszej decyzji jest wykonanie rozporządzenia (WE) nr 322/97 ("rozporządzenia podstawowego") w ramach wewnętrznej organizacji Komisji, a zwłaszcza określenie roli i obowiązków Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich (Eurostat) zgodnie z rozwojem zadań władz wspólnotowych we wdrażaniu statystyk Wspólnoty oraz zasad określonych w art. 10 rozporządzenia podstawowego.

Artykuł  2

Eurostat

Eurostat jest władzą wspólnotową określoną w art. 2 tiret czwarte rozporządzenia podstawowego.

Eurostat jest służbą Komisji, której przewodniczy Dyrektor Generalny.

Artykuł  3

Zasady

Eurostat wykonuje swe zadania zgodnie z zasadami bezstronności, wiarygodności, przydatności, efektywności pod względem kosztów, poufności informacji statystycznych i przejrzystości określonymi w art. 10 rozporządzenia podstawowego.

Artykuł  4

Zadania Eurostatu

W ramach Komisji Eurostat wraz z Komitetem Kierującym ds. Informacji Statystycznych (2) jest odpowiedzialny za realizację wspólnotowego programu statystycznego, w szczególności za:

a) opracowywanie zestawu norm i metod, które pozwalają na bezstronną, wiarygodną, przydatną i efektywną pod względem kosztów statystykę, która ma być sporządzana w całej Wspólnocie;

b) udostępnianie statystyk Wspólnoty zgodnie z zasadami dotyczącymi upowszechniania, określonymi w art. 11 rozporządzenia podstawowego, organom wspólnotowym, rządom Państw Członkowskich, podmiotom społecznym i ekonomicznym, kołom akademickim i ogólnie społeczeństwu, biorąc pod uwagę formułowanie, wykonanie, monitorowanie i ocenę polityki wspólnotowej.

W tym celu Eurostat:

a) przeprowadza badania nad metodologią i technologiami statystycznymi oraz je dalej rozwija;

b) przygotowuje, rozwija i wspiera przyjmowanie wspólnotowych norm statystycznych przez Państwa Członkowskie w celu poprawy porównywalności statystyk Wspólnoty, jak i jej efektywności sporządzania pod względem kosztów;

c) doradza i wspiera Państwa Członkowskie w sprawach statystycznych;

d) zbiera informacje statystyczne na podstawie odpowiednich danych, podejmuje analizę i zapewnia wyjaśnienia techniczne w celu uniknięcia błędnej interpretacji lub analizy;

e) zbiera dane statystyczne od krajowych urzędów statystycznych oraz dane wymagane w celach statystycznych Wspólnoty z sekretariatów organizacji międzynarodowych;

f) wzmacnia proces współpracy z krajowymi urzędami statystycznymi oraz pomiędzy nimi poprzez wzajemną wymianę ekspertów, udział w działalności statystycznej oraz tworzeniu systemów szkoleniowych;

g) współpracuje z organizacjami międzynarodowymi i państwami trzecimi w celu ułatwienia porównywalności statystyk Wspólnoty ze statystykami sporządzonymi w innych systemach statystycznych, a w razie potrzeby wspiera państwa trzecie w doskonaleniu ich systemów statystycznych;

h) doskonali zawodową wiedzę statystyczną oraz umiejętności personelu Komisji pracującego w dziedzinie statystyk Wspólnoty;

Artykuł  5

Autonomia techniczna

W ramach swej kompetencji Eurostat jest odpowiedzialny za selekcję technik naukowych, definicji oraz metodologii najlepiej pasujących do spełniania zasad i celów określonych w rozporządzeniu podstawowym.

Artykuł  6

Udział innych służb Komisji w sporządzaniu statystyk Wspólnoty

Komisja może zadecydować o udziale innych służb niż Eurostat w procesie sporządzania statystyk Wspólnoty oraz o tym, w jakiej działalności i w jakim zakresie będą w nim uczestniczyć.

Artykuł  7

Odpowiedzialność za koordynację i współpracę

W ramach Komisji Eurostat, wspomagany przez Komitet Kierujący ds. Informacji Statystycznych (SCSI), zgodnie z decyzją przyjętą przez Komisję w dniu 28 lutego 1990 r. w sprawie koordynacji prac statystycznych i roli Eurostatu (3)oraz w dniu 29 lutego 1996 r. w sprawie doskonalenia prac statystycznych w Komisji (4):

a) koordynuje wszelką działalność statystyczną odnoszącą się do przygotowywania i wykonywania działań Wspólnoty w dziedzinie statystyki; oraz

b) zagwarantuje właściwy poziom współpracy z innymi urzędami wspólnotowymi.

Artykuł  8

Wspólnotowy program statystyczny

Zgodnie z przepisami rozdziału I i II rozporządzenia podstawowego działalność wszystkich służb Wspólnoty w dziedzinie statystyk Wspólnoty jest określona w programie statystycznym Wspólnoty.

Artykuł  9

Wykorzystanie danych poufnych

Dane uważane za poufne na podstawie art. 13 rozporządzenia podstawowego są udostępniane w obrębie Komisji stosownie do przepisów rozdziału V rozporządzenia podstawowego jedynie urzędnikom Eurostatu, innym pracownikom Eurostatu oraz innym osobom fizycznym pracującym w pomieszczeniach Eurostatu w ramach kontraktu, i będą przez nie wykorzystywane tylko w celach określonych w ramach rozporządzenia podstawowego.

Artykuł  10

Dostęp do danych administracyjnych i wykorzystanie tych danych

Zgodnie z art. 16 rozporządzenia podstawowego Eurostat będzie miał dostęp do wszystkich źródeł danych administracyjnych będących w posiadaniu służb Komisji, gdy tylko takie dane będą konieczne w celu sporządzania statystyk Wspólnoty.

Artykuł  11

Upowszechnianie

Eurostat zagwarantuje, że statystyki Wspólnoty wraz z technicznymi wyjaśnieniami koniecznymi do jej stosowania będą upowszechniane w taki sposób, aby dostęp do informacji statystycznych Wspólnoty był prosty i bezstronny w całej Wspólnocie.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 kwietnia 1997 r.

W imieniu Komisji
Yves-Thibault DE SILGUY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1.

(2) Utworzony na mocy komunikatu Komisji z dnia 26 września 1991 r. (SEC(91) 1793).

(3) Patrz SEC(90) 337.

(4) Patrz SEC(96) 253/4.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.112.56

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 97/281/WE w sprawie roli Eurostatu w sporządzaniu statystyk Wspólnoty
Data aktu: 21/04/1997
Data ogłoszenia: 29/04/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 21/04/1997