uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), w szczególności jego art. 30 ust. 6, art. 48 i 57,
a także mając na uwadze, co następuje:
tytuł IV rozporządzenia (WE) nr 2200/96 ustanawia ustalenia interwencyjne dla produktów określonych w art. 1 ust. 2; muszą być ustanowione szczegółowe zasady stosowania;
w odniesieniu do produktów, terminy "niewystawione na sprzedaż" i "wycofane z rynku" powinny być traktowane jako równoważne i powinny zostać zawarte w jednej definicji; należy także wyjaśnić, że przepisy w sprawie wymagań opakowań nie mają zastosowania do produktów wycofanych z rynku;
należy określić lata gospodarcze dla produktów wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 2200/96;
w celu zastosowania limitów ustanowionych w art. 23 i 24 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, należy określić "ilość wprowadzoną do obrotu" danego produktu wprowadzanego do obrotu przez organizację producentów, biorąc pod uwagę produkcję rzeczywiście rozdysponowaną przez organizację producentów, o której mowa, produkcję innych organizacji producentów i produkcję producentów nie związanych z żadną organizacją producentów;
artykuł 28 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 nakłada na Państwa Członkowskie obowiązek powiadamiania Komisji o cenach zarejestrowanych na reprezentatywnych rynkach producentów dla niektórych produktów i dla niektórych okresów; należy sporządzić wykazy tych rynków i produktów;
artykuł 26 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 ustanawia wspólnotową rekompensatę za wycofanie produktów, wymienionych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia; system płatności tych rekompensat powinien zostać wprowadzony w taki sposób, aby zapewnić ciągłe przestrzeganie ograniczeń ustanowionych w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 2200/96;
aby zapobiec nieprawidłowościom w stosowaniu systemu i aby zapewnić jego przejrzystość, organizacje producentów muszą powiadamiać wcześniej odpowiedzialne władze monitorujące przed każdym zamiarem wycofania; w przypadku braku takiego powiadomienia, produkt może być rozdysponowany jedynie po uzyskaniu upoważnienia od Państwa Członkowskiego; ponadto należy ustalić system łączności dla organizacji producentów i dla Państw Członkowskich;
w celu stosowania przepisów art. 25 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, należy ustanowić terminy dla przedstawienia środków podjętych przez Państwa Członkowskie w celu zapewnienia działań sprzyjających środowisku podczas wycofywania;
artykuł 30 ust. 1 lit. a) tiret pierwsze, drugie i trzecie rozporządzenia (WE) nr 2200/96 stanowi, że owoce i warzywa wycofane z rynku zgodnie z art. 23 ust. 1, które zostają niesprzedane, mogą być rozprowadzane bezpłatnie, w obu przypadkach w ramach i poza Wspólnotą, jako pomoc humanitarna dla niektórych kategorii społeczeństwa, potrzebujących pomocy, poprzez organizacje charytatywne; organizacje charytatywne powinny być uprzednio zatwierdzone;
w przypadku bezpłatnej dystrybucji owoców i warzyw wycofanych z rynku, koszty transportu są ponoszone przez Wspólnotę zgodnie z art. 30 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2200/96; należy przewidzieć, że koszty te muszą być wypłacone wysyłającemu, który poniósł koszty transportu; istnieje potrzeba ustalenia ryczałtowych stawek dla pokrycia tych kosztów;
w przypadku bezpłatnej dystrybucji jabłek i owoców cytrusowych wycofanych z rynku, rzeczywiste koszty sortowania i pakowania mogą być ponoszone przez Wspólnotę zgodnie z art. 30 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, do określonego limitu; w celu zakwalifikowania do skorzystania z tego środka, organizacje charytatywne i organizacje producentów muszą zawrzeć porozumienia umowne; należy ustanowić przepisy regulujące takie porozumienia;
należy ustanowić procedury kontroli fizycznej i dokumentacyjnej dla działań interwencyjnych i bezpłatnej dystrybucji; w przypadkach naruszenia, należy przewidzieć kary zapobiegawcze odpowiednie do wykroczenia; działania kontrolne muszą obejmować organizacje producentów i uczestniczące organizacje charytatywne;
za rok gospodarczy 1997 i jako środek przejściowy, organizacje producentów, które przedstawiły program operacyjny zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 411/97(2) mogą uzupełniać wspólnotową rekompensatę za wycofanie;
konieczne jest uchylenie rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3587/86(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1363/95(4), rozporządzenia Komisji (EWG) nr 827/90(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 771/95(6), rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2103/90(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1363/95, rozporządzenia (EWG) nr 2276/92(8) ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1363/95 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 113/97(9), których przepisy tracą moc lub są zastąpione niniejszym rozporządzeniem;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw oraz Komitetu Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 kwietnia 1997 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 62 z 4.3.1997, str. 9.
(3) Dz.U. L 334 z 27.11.1986, str. 1.
(4) Dz.U. L 132 z 16.6.1995, str. 8.
(5) Dz.U. L 86 z 31.3.1990, str. 13.
(6) Dz.U. L 77 z 6.4.1995, str. 9.
(7) Dz.U. L 191 z 24.7.1990, str. 19.
(8) Dz.U. L 220 z 5.8.1992, str. 22.
(9) Dz.U. L 20 z 23.1.1997, str. 26.
(10) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1490/98 z dnia 13 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.196.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 1998 r.
- zmieniony przez art. 4 rozporządzenia nr 1135/2001 z dnia 8 czerwca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.154.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1490/98 z dnia 13 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.196.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 398/2000 z dnia 22 lutego 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.50.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2000 r.
Z dniem 2 maja 1999 r. art. 14 ust. 3 nie stosuje się do działań bezpłatnej dystrybucji obejmujących uchodźców z Kosowa i ich rodziny na terytorium Federacyjnej Republiki Jugosławii (Serbii i Czarnogóry), Albanii, Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, Bośni i Hercegowiny, Bułgarii i Rumunii, zgodnie z art. 1 rozporządzenia nr 921/1999 z dnia 30 kwietnia 1999 r. przewidującego specjalne środki dla dystrybucji owoców i warzyw wycofanych z rynku dla uchodźców z Kosowa (Dz.U.UE.L.99.114.46).
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 1490/98 z dnia 13 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.196.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 398/2000 z dnia 22 lutego 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.50.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2000 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1946/97 z dnia 6 października 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.274.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 października 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 398/2000 z dnia 22 lutego 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.50.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2000 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1946/97 z dnia 6 października 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.274.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 października 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 729/99 z dnia 7 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.93.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 398/2000 z dnia 22 lutego 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.50.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2000 r.
-dodany przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 1490/98 z dnia 13 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.196.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 729/99 z dnia 7 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.93.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1999 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.100.22 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 659/97 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w zakresie ustaleń interwencyjnych w sektorze owoców i warzyw |
Data aktu: | 16/04/1997 |
Data ogłoszenia: | 17/04/1997 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1997, 20/04/1997 |