Rozporządzenie 716/96 przyjmujące nadzwyczajne środki wspierania rynku wołowiny w Zjednoczonym Królestwie

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 716/96
z dnia 19 kwietnia 1996 r.
przyjmujące nadzwyczajne środki wspierania rynku wołowiny w Zjednoczonym Królestwie

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.

.................................................

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 805/68 z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2417/95(2), w szczególności jego art. 23,

a także mając na uwadze, co następuje:

decyzja Komisji 96/239/WE z dnia 27 marca 1996 r. w sprawie środków nadzwyczajnych w celu ochrony przed gąbczastą encefalopatią bydła (BSE)(3) zakazuje wywozu żywca wołowego lub jakichkolwiek jego części ze Zjednoczonego Królestwa do innych Państw Członkowskich oraz ich wywozu do państw trzecich, w związku z częstością występowania BSE w Zjednoczonym Królestwie; Zjednoczone Królestwo zakazało wprowadzania bydła, starszego niż trzydzieści miesięcy w momencie uboju, do łańcuchów pokarmowych ludzi i zwierząt; środki te pociągają za sobą poważne zaburzenia na rynku Zjednoczonego Królestwa; dlatego niezbędne jest zastosowanie nadzwyczajnych środków wspierania wymienionego rynku, należy stworzyć program współfinansowany przez Wspólnotę, zezwalający Zjednoczonemu Królestwu na zakup zwierząt objętych wyżej wymienionym zakazem, w celu ich ubicia, a następnie zniszczenia;

z uwagi na zasięg choroby, w szczególności prawdopodobny okres jej trwania, a w konsekwencji rozmiary pomocy niezbędnej do wspierania rynku, byłoby właściwe, aby Wspólnota i Zjednoczone Królestwo wspólnie prowadziły tego rodzaju akcje;

w większości przypadków zwierzęta ubite powyżej trzydziestego miesiąca życia są to krowy przeznaczone na ubój; ostatnio notowane ceny tusz krów na rynku Zjednoczonego Królestwa wynosiły 1 ECU za kilogram żywej wagi i dlatego na tej podstawie należy opierać cenę skupu, z zastrzeżeniem możliwości dopasowania jej w przyszłości w zależności od rozwoju sytuacji; w podobnych przypadkach Wspólnota pokrywała 70 %; całkowitych poniesionych nakładów; cena 1 ECU za kilogram jest równa średnio cenie 560 ECU za zwierzę; ze względu na dużą liczbę takich zwierząt i w celu uproszczenia należy przewidzieć wspólnotowy wkład w wysokości 392 ECU za zwierzę;

niezbędne jest zagwarantowanie ubicia i zniszczenia zwierzęcia w sposób, który nie będzie stanowił żadnego zagrożenia dla zdrowia ludzkiego lub zdrowia innych zwierząt; dlatego konieczne jest określenie warunków niszczenia wymienionych zwierząt i warunków kontroli przeprowadzanych przez władze Zjednoczonego Królestwa; w celu uniknięcia sytuacji, w której zwierzęta przeznaczone do uboju w ramach niniejszego programu, przemieszają się ze zwierzętami nieobjętymi niniejszym programem i w której występują pomyłki co do tożsamości zwierząt, należy trzymać je oddzielnie w pobliżu rzeźni lub w samej rzeźni;

należy upoważnić biegłych Komisji do przeprowadzania kontroli zgodności z wymienionymi warunkami;

Komitet Zarządzający ds. Wołowiny i Cielęciny nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez swojego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 1
Właściwe władze Zjednoczonego Królestwa upoważnia się do zakupu bydła urodzonego lub hodowanego w Zjednoczonym Królestwie przed dniem 1 sierpnia 1996 r., niewykazującego żadnych objawów klinicznych BSE, zgłoszonego im przez producenta lub jego agenta, które przez okres co najmniej sześciu miesięcy przed sprzedażą znajdowało się na terenie gospodarstwa położonego na terytorium Zjednoczonego Królestwa.
2. 2
Zwierzęta określone w ust. 1 są zabijane w specjalnie wyznaczonych ubojniach, a ich głowy, organy wewnętrzne i tusze są trwale oznaczone. Oznaczony materiał jest przewożony w zaplombowanych pojemnikach do specjalnie zatwierdzonych spalarni lub zakładów utylizacji, gdzie jest przetwarzany, a następnie niszczony. Żadna część wyżej wymienionych zwierząt nie może dostać się do łańcuchów pokarmowych ludzi i zwierząt lub zostać wykorzystana w produktach kosmetycznych lub farmaceutycznych. Przedstawiciel właściwego organu Zjednoczonego Królestwa jest stale obecny w ubojni, o której mowa powyżej, w celu nadzorowania wspomnianych czynności.

Nie naruszając akapitu pierwszego:

– właściwe władze Zjednoczonego Królestwa mogą zezwolić na gospodarski ubój zwierzęcia, w przypadku gdy wymagałaby tego istniejąca praktyka w zakresie dobrostanu zwierząt,

– skóry zwierząt określone w ust. 1 nie muszą być oznaczane ani niszczone, jeżeli ich obróbka zapewnia ich wykorzystanie jedynie do produkcji wyrobów ze skóry.

3.
Rzeźnie, o których mowa w ust. 2, są organizowane i zarządzane w sposób zapewniający, że:

– żadne zwierzę, z uboju którego produkt przeznaczony jest do spożycia przez ludzi lub zwierzęta, nie znajduje się w rzeźni w momencie, kiedy zwierzęta są ubijane w ramach niniejszego programu,

– w przypadku gdy jest niezbędne, aby bydło, które ma zostać ubite na mocy niniejszego programu, było trzymane w magazynie żywca, jest ono oddzielane od bydła, które jest przeznaczone do uboju na potrzeby spożycia przez ludzi lub zwierzęta, oraz

– w przypadku gdy jest niezbędne, aby produkty pozyskane ze zwierząt ubitych w ramach niniejszego programu były magazynowane, miejsce takiego magazynowania jest oddzielone od innych miejsc składowania, wykorzystywanych do mięsa lub innymi produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi lub zwierzęta.

4.
Właściwe władze Zjednoczonego Królestwa:

– prowadzą niezbędne kontrole administracyjne i skuteczny nadzór na miejscu w odniesieniu do czynności, o których mowa w ust. 2 i 3, oraz

– kontrolują wymienione czynności w trybie częstych i niezapowiedzianych inspekcji, w szczególności w celu sprawdzenia, czy wszystkie oznaczone materiały zostały w rzeczywistości zniszczone.

Wyniki wymienionych kontroli i inspekcji są udostępniane na żądanie Komisji.

5.
W przypadku gdy liczba zwierząt zgłoszonych do sprzedaży, a następnie do zniszczenia, przekracza liczbę, jaka może zostać zniszczona w Zjednoczonym Królestwie, właściwe władze mogą ograniczyć dostęp do niniejszego programu.
6. 3
Nie naruszając ust. 1 i z zastrzeżeniem niezbędnej kontroli, właściwe władze Zjednoczonego Królestwa są upoważnione do wykorzystania ograniczonej liczby zwierząt do badań lub celów edukacyjnych przed ich przetworzeniem i zniszczeniem.
Artykuł  2 4
1. 5
Cena wypłacana na rzecz producentów lub ich agentów przez właściwe władze Zjednoczonego Królestwa na podstawie art. 1 ust. 1 wynosi:

– 360 EUR za zwierzę, które zakupiono do dnia 31 grudnia 2006 r.;

– 324 EUR za zwierzę, które zakupiono w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r.;

– 292 EUR za zwierzę, które zakupiono w okresie od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r.

2. 6
(skreślony).
3. 7
Za każde zakupione zwierzę zniszczone zgodnie z przepisami art. 1, Wspólnota współfinansuje wydatki poniesione przez Zjednoczone Królestwo na zakup, określony w art. 1 ust. 1, w wysokości:

– 180 EUR za zwierzę, które zakupiono do dnia 31 grudnia 2006 r.;

– 162 EUR za zwierzę, które zakupiono w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r.;

– 146 EUR za zwierzę, które zakupiono w okresie od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r.

4.  8 (skreślony).

5.
Stosowanym kursem wymiany jest kurs rolniczy obowiązujący w pierwszym dniu miesiąca, w którym omawiane zwierzę zostało zakupione.
Artykuł  3

Zjednoczone Królestwo przyjmuje wszelkie środki niezbędne do zapewnienia właściwego stosowania niniejszego programu i pełnej zgodności z przepisami niniejszego rozporządzenia. Jak najszybciej informuje Komisję o przyjętych środkach oraz o wszelkich zmianach w nich wprowadzonych.

Artykuł  4

Właściwe władze Zjednoczonego Królestwa:

a) w każdą środę informują Komisję o liczbie zwierząt:

– zakupionych, oraz

– ubitych

w ramach niniejszego programu w ciągu poprzedniego tygodnia;

b) opracowują szczegółowy raport dotyczący podjętych przez nie kontroli w ramach środków, o których mowa w art. 3, i przekazują go Komisji co kwartał.

Artykuł  5

Bez uszczerbku dla przepisów art. 9 rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70(4) biegli Komisji, gdzie stosowne, razem z biegłymi z Państw Członkowskich, przeprowadzają we współpracy z właściwymi władzami Zjednoczonego Królestwa kontrole na miejscu w celu sprawdzenia zgodności ze wszystkimi przepisami niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Środki przyjęte na mocy niniejszego rozporządzenia uważane są za środki interwencyjne w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 729/70.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 29 kwietnia 1996 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 kwietnia 1996 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 148 z 28.6.1968, str. 24.

(2) Dz.U. L 248 z 14.10.1995, str. 39.

(3) Dz.U. L 78 z 28.3.1996, str. 47.

(4) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13.

1 Art. 1 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2149/96 z dnia 8 listopada 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.288.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 1996 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2109/2005 z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.337.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 stycznia 2006 r.

2 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 774/96 z dnia 26 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.104.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 1996 r.
3 Art. 1 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1974/96 z dnia 15 października 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.262.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 1996 r.
4 Art. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 774/96 z dnia 26 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.104.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 1996 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1365/97 z dnia 16 lipca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.188.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 1997 r.

5 Art. 2 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 667/2003 z dnia 11 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.96.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 kwietnia 2003 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 2109/2005 z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.337.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 stycznia 2006 r.

6 Art. 2 ust. 2 skreślony przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 2109/2005 z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.337.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 stycznia 2006 r.
7 Art. 2 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 667/2003 z dnia 11 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.96.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 kwietnia 2003 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia nr 2109/2005 z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.337.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 stycznia 2006 r.

8 Art. 2 ust. 4 skreślony przez art. 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia nr 2109/2005 z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.337.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 stycznia 2006 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024