Decyzja 96/198/WSiSW w sprawie procedury postępowania w sytuacjach nagłych i niecierpiących zwłoki, w odniesieniu do podziału obowiązków w związku z przyjmowaniem i zezwalaniem na pobyt czasowy wysiedleńców

DECYZJA RADY
z dnia 4 marca 1996 r.
w sprawie procedury postępowania w sytuacjach nagłych i niecierpiących zwłoki, w odniesieniu do podziału obowiązków w związku z przyjmowaniem i zezwalaniem na pobyt czasowy wysiedleńców

(96/198/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 13 marca 1996 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. K3 ust. 2 lit. a),

uwzględniając rezolucję Rady z dnia 25 września 1995 r. w sprawie podziału obowiązków w odniesieniu do przyjmowania i zezwalania na pobyt czasowy wysiedleńców(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

wyżej wymieniona rezolucja musi zostać uzupełniona, jeśli zasady w niej określone mają być stosowane skutecznie w sytuacjach kryzysowych wymagających szybkiego działania;

w tym celu konieczne jest wprowadzenie procedury postępowania w sytuacjach nagłych i niecierpiących zwłoki,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

1. Rozpoczęcie procedury

Z inicjatywy Urzędu Przewodniczącego, Państwa Członkowskiego lub Komisji zwołane może zostać pilne posiedzenie Komitetu Koordynującego określonego w art. K.4, członkowie tego Komitetu wspierani są przez osoby odpowiedzialne w Państwach Członkowskich za sprawy azylu i imigracji w dokonywaniu oceny, czy zaistniała sytuacja wymagająca wspólnego działania Unii Europejskiej w celu przyjęcia i zezwolenia na pobyt czasowy wysiedleńców.

W przypadku gdy rozważane jest działanie tego typu, muszą zostać spełnione warunki ustanowione w ust. 1 i 2 rezolucji Rady z dnia 25 września 1995 r.

Okresowo oraz w każdym przypadku przed posiedzeniem Urząd Przewodniczącego, w porozumieniu z Komisją, w świetle opinii Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców oraz we współpracy z Sekretariatem Generalnym Rady, przygotowuje sprawozdanie na temat sytuacji. Sprawozdanie to jest przekazywane Państwom Członkowskim.

2. Harmonogram posiedzenia

Harmonogram posiedzenia może w szczególności obejmować następujące elementy:

- analiza sytuacji oraz ocena zasięgu ruchów ludności,

- ocena celowości pilnej interwencji na poziomie Unii Europejskiej,

- analiza innych możliwości, w tym wszelkich działań lokalnych,

- sporządzenie harmonogramu działań i progresywnego planu przewidywanych wymogów związanych z przyjmowaniem wysiedleńców,

- określenie przez każde Państwo Członkowskie liczby osób, które zostaną przyjęte, i kiedy takie przyjęcie nastąpi, na mocy ust. 4 rezolucji Rady z dnia 25 września 1995 r.,

- koordynacja z działaniami Komisji w sferze pomocy humanitarnej,

- wymiana informacji z Wysokim Komisarzem Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców oraz koordynacja planu przyjmowania wysiedleńców,

- koordynacja z państwami trzecimi.

3. Decyzja w sprawie podziału obowiązków

W świetle wyników postępowania posiedzenia wyżej wspomnianego Komitetu Koordynacyjnego przygotowana zostanie propozycja do zatwierdzenia przez Radę.

Jeśli okaże się to konieczne, to zgodnie z ust. 3 rezolucji Rady z dnia 25 września 1995 r., a także jeśli upłynie miesiąc, w czasie którego w ramach Komitetu Koordynującego nie zostanie osiągnięte porozumienie, zastosowane mogą zostać przepisy przewidziane w regulaminie Rady w odniesieniu do nagłych przypadków.

4. Monitorowanie sytuacji

Szczegółowe regulacje w sprawie przyjmowania wysiedleńców określane są przez każde Państwo Członkowskie.

W czasie trwania kryzysu wyżej wspomniany Komitet Koordynujący może odbywać częste spotkania z przerwami określonymi przez siebie na podstawie ust. 2 niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 marca 1996 r.

W imieniu Rady
P. BARATTA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 262 z 7.10.1995, str. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.63.10

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 96/198/WSiSW w sprawie procedury postępowania w sytuacjach nagłych i niecierpiących zwłoki, w odniesieniu do podziału obowiązków w związku z przyjmowaniem i zezwalaniem na pobyt czasowy wysiedleńców
Data aktu: 04/03/1996
Data ogłoszenia: 13/03/1996
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 04/03/1996