Wspólne działanie 96/747/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczące utworzenia i prowadzenia spisu szczególnych uprawnień, umiejętności i wiedzy specjalistycznej w walce z międzynarodową przestępczością zorganizowaną, w celu ułatwienia współpracy między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej w zakresie egzekwowania prawa

WSPÓLNE DZIAŁANIE
z dnia 29 listopada 1996 r.
przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczące utworzenia i prowadzenia spisu szczególnych uprawnień, umiejętności i wiedzy specjalistycznej w walce z międzynarodową przestępczością zorganizowaną, w celu ułatwienia współpracy między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej w zakresie egzekwowania prawa

(96/747/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 31 grudnia 1996 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. K.3 ust. 2 lit. b),

uwzględniając inicjatywę Prezydencji oraz Belgii,

uwzględniając wspólne działanie z dnia 10 marca 1995 r. przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczące Jednostki Europolu ds. Narkotyków (1) i wspólne działanie z dnia 16 grudnia 1996 r. przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, rozszerzające mandat udzielony Jednostce Europolu ds. Narkotyków (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

powołując się na to, że na podstawie art. K.1 ust. 8 i art. K.1 ust. 9 Traktatu, współpraca celna i policyjna mająca na celu zapobieganie i zwalczanie przestępczości międzynarodowej jest uważana za przedmiot wspólnego zainteresowania Państw Członkowskich;

Rada uważa, że poważny charakter i rozwój niektórych form przestępczości międzynarodowej wymagają wzmocnienia współpracy między organami ścigania Państw Członkowskich, w szczególności w dziedzinie nauki i techniki;

aby odpowiedzieć na rozmaite zagrożenia, na jakie napotykają Państwa Członkowskie, krajowe organy ścigania zwalczające przestępczość zorganizowaną rozwinęły szczególne uprawnienia, umiejętności i wiedzę specjalistyczną, które z zasady powinny być udostępniane właściwym organom we wszystkich pozostałych Państwach Członkowskich na żądanie, zgodnie z ich potrzebami oraz we właściwym czasie;

utworzenie i prowadzenie spisu w zakresie szczególnych uprawnień, umiejętności i wiedzy specjalistycznej spowodowałoby szersze i łatwiejsze ich udostępnianie organom w Państwach Członkowskich, wzmacniając tym samym środki pozostające do dyspozycji Państw Członkowskich w walce z przestępczością;

spis przewidziany w niniejszym wspólnym działaniu nie oznacza ani zastąpienia lub wpływu na istniejące dwustronne czy wielostronne ustalenia w sferze nauki i techniki przy współpracy w egzekwowaniu prawa, ani użycia jako narzędzia wymiany informacji wywiadu operacyjnego, ani też nie wymaga ustanowienia nowych struktur w Radzie;

uznając, że pierwszym posunięciem Jednostki Europolu ds. Narkotyków powinno być utworzenie spisu obejmującego nielegalny handel narkotykami i handel ludźmi,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Zadaniem Jednostki Europolu ds. Narkotyków jest utworzenie, prowadzenie i upowszechnianie spisu szczególnych uprawnień, umiejętności i wiedzy specjalistycznej w dziedzinie walki z przestępczością, mieszczących się w zakresie kompetencji Jednostki Europolu ds. Narkotyków (EDU) na mocy wspólnego działania z dnia 10 marca 1995 r. oraz z dnia 16 grudnia 1996 r.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przedkładają EDU swoje informacje w celu wprowadzenia jako ich wkładu do spisu.
2.
EDU zestawia treść spisu na podstawie informacji od Państw Członkowskich.
3.
Przygotowując swoje informacje jako wkład do spisu, Państwa Członkowskie uwzględniają zasady bezpieczeństwa i ochronę ustanowioną przez każde z Państw Członkowskich.
4.
EDU jest następnie odpowiedzialna za dokładne wprowadzenie do spisu wszelkich zmian i uzupełnień na podstawie dalszych informacji stanowiących wkład do spisu otrzymanych od Państw Członkowskich oraz za zwrócenie uwagi Państw Członkowskich na te zmiany i uzupełnienia.
Artykuł  3
1.
Każde Państwo Członkowskie przekazuje do zamieszczenia w spisie wykaz wszelkich szczególnych uprawnień, umiejętności i wiedzy specjalistycznej, które rozwinęło w walce z przestępczością zorganizowaną i których udostępnienie wszystkim Państwom Członkowskim uważa za wskazane.
2.
Uzyskane od Państw Członkowskich informacje, które mogłyby być najwygodniej sporządzane według wzoru uzgodnionego w ramach Rady, zawierają co najmniej dostatecznie dokładny opis każdego z poszczególnych uprawnień, umiejętności lub wiedzy specjalistycznej, pozwalający właściwym organom w Państwach Członkowskich na dokonanie uzasadnionej oceny ich potencjalnej przydatności w wykonywaniu przez nie swych obowiązków. Informacje wskazują także dokładnie szybki i bezpośredni sposób nawiązywania kontaktów, wraz z podaniem organu oferującego dane uprawnienia, umiejętności lub wiedzę, albo centralnego punktu kontaktowego w danym Państwie Członkowskim.
3.
Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za aktualizowanie, jeżeli jest to konieczne, szczegółów dotyczących sposobu kontaktowania się.
4.
Państwa Członkowskie mogą w dowolnym czasie dostarczać dodatkowe dane do wprowadzenia do spisu, albo poprosić o wycofanie danych ze spisu.
5.
Żadne dane osobowe, poza nazwiskami osób, z którymi należy się kontaktować, i szczegółami dotyczącymi kontaktów wymaganych dla funkcjonowania programu, nie są zamieszczane w spisie.
Artykuł  4
1.
Każde Państwo Członkowskie posiada egzemplarz spisu. Każdy z właściwych organów w Państwie Członkowskim pragnący skorzystać z poszczególnych uprawnień wymienionych w podręczniku występuje do właściwego punktu kontaktowego w Państwie Członkowskim, które wprowadziło tę informację. Kwestia wszelkich zwrotów wydatków jest również rozwiązywana dwustronnie.
2.
Państwo Członkowskie, które przekazało do spisu informacje na temat uprawnień, umiejętności lub wiedzy, może w konkretnym przypadku uchylić się od ich udostępnienia, jeżeli wymagają tego okoliczności.
3.
Państwa Członkowskie uzgadniają, że nawiązując kontakt przy wykorzystaniu spisu, powiadamiają EDU o podstawowych szczegółach ustalanych przez Radę działającą jednomyślnie, w celu umożliwienia jej skutecznego monitorowania użyteczności spisu.
4.
Stosuje się przepisy art. 5 ust. 2 i art. 7 wspólnego działania z dnia 10 marca 1995 r.
Artykuł  5

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 listopada 1996 r.

W imieniu Rady
N. OWEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 62 z 20.3.1995, str. 1.

(2) Dz.U. L 342 z 31.12.1996, str. 4.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.342.2

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 96/747/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczące utworzenia i prowadzenia spisu szczególnych uprawnień, umiejętności i wiedzy specjalistycznej w walce z międzynarodową przestępczością zorganizowaną, w celu ułatwienia współpracy między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej w zakresie egzekwowania prawa
Data aktu: 29/11/1996
Data ogłoszenia: 31/12/1996
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/12/1996