uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Żywności,
działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189b Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 88/388/EWG z dnia 22 czerwca 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków aromatyzujących przeznaczonych do użytku w środkach spożywczych i materiałów źródłowych służących do ich produkcji(4) przewiduje przyjęcie przez Radę odpowiednich przepisów dotyczących substancji aromatycznych.
(2) Właściwe przepisy stosuje się bez uszczerbku dla ogólnych ram prawnych ustanowionych dyrektywą 88/388/EWG.
(3) Różnice między ustawodawstwami krajowymi dotyczącymi substancji aromatycznych powstrzymują swobodny przepływ środków spożywczych; może to wytworzyć warunki nierównej konkurencji, oddziałując bezpośrednio na funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
(4) Ustawodawstwa krajowe dotyczące substancji aromatycznych przeznaczonych do użycia w lub na środkach spożywczych powinny uwzględniać przede wszystkim wymagania w dziedzinie ochrony zdrowia ludzkiego, a także, o ile pozwala na to ochrona zdrowia, potrzeby ekonomiczne i techniczne.
(5) W celu doprowadzenia do swobodnego przepływu środków spożywczych zbliżenie tych ustawodawstw jest konieczne.
(6) Środki wspólnotowe przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są nie tylko konieczne, lecz także zasadnicze dla realizacji przyjętych celów; cele te nie mogą zostać osiągnięte przez Państwa Członkowskie indywidualnie.
(7) Konieczne jest ustalenie ogólnych kryteriów użycia substancji aromatycznych.
(8) Na podstawie najnowszych opinii naukowych konieczne jest ustalenie wykazu substancji aromatycznych, które mogą być używane w lub na środkach spożywczych.
(9) Wykaz ten musi być otwarty i umożliwiać zmiany dokonywane w świetle rozwoju sytuacji naukowej i technicznej w tym zakresie.
(10) Już dozwolone substancje aromatyzujące produkowane z wykorzystaniem procesów lub z materiałów źródłowych, które nie zostały poddane ocenie Komitetu Naukowego ds. Żywności, zostaną poddane ocenie tego organu.
(11) Ze względów zdrowotnych może być konieczne przyjęcie warunków użycia niektórych substancji aromatycznych.
(12) Substancje aromatyzujące, które obecnie są używane w Państwach Członkowskich i których użycie nie może być kwestionowane przez żadne z nich zgodnie z ogólnymi zasadami Traktatu, powinny najpierw zostać wpisane do rejestru; rejestracja taka nie podlega art. 7 dyrektywy 88/388/EWG i nie wymaga zatem interwencji Komitetu Naukowego ds. Żywności na tym etapie.
(13) Klauzula ochronna powinna jednakże umożliwiać danemu Państwu Członkowskiemu podjęcie niezbędnych środków w przypadkach, w których substancje aromatyczne stanowiłyby zagrożenie dla zdrowia publicznego.
(14) Zgodnie z art. 214 Traktatu konieczna jest ochrona własności intelektualnej związanej z opracowywaniem i produkcją substancji aromatycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 28 października 1996 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
K. HÄNSCH | I. YATES |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 1 z 4.1.1994, str. 22, oraz Dz.U. C 171 z 24.6.1994, str. 6.
(2) Dz.U. C 195 z 18.7.1994, str. 4.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 1994 r. (Dz.U. C 205 z 25.7.1994, str. 398), wspólne stanowisko Rady z dnia 22 grudnia 1995 r. (Dz.U. C 59 z 28.2.1996, str. 37) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 maja 1996 r. (Dz.U. C 166 z 10.6.1996, str. 61). Decyzja Rady z dnia 25 czerwca 1996 r.
(4) Dz.U. L 184 z 15.7.1988, str. 61. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 91/171/EWG (Dz.U. L 42 z 15.2.1991, str. 25).
(5) Dz.U. L 291 z 19.11.1969, str. 9.
(6) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1.
(7)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1996.299.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2232/96 ustanawiające wspólnotową procedurę dla substancji aromatycznych używanych lub przeznaczonych do użycia w lub na środkach spożywczych |
Data aktu: | 28/10/1996 |
Data ogłoszenia: | 23/11/1996 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 23/11/1996 |