Dyrektywa 96/64/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę 77/389/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń holowniczych pojazdów silnikowych

DYREKTYWA KOMISJI 96/64/WE
z dnia 2 października 1996 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę 77/389/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń holowniczych pojazdów silnikowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 77/389/EWG dnia z 17 maja 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń holowniczych pojazdów silnikowych(1), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 77/389/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE ustanowionych dyrektywą 70/156/EWG(2), ostatnio zmienioną dyrektywą 96/27/WE(3); przepisy zawarte w dyrektywie 70/156/EWG odnoszące się do układów, części oraz oddzielnych zespołów technicznych pojazdów stosuje się do niniejszej dyrektywy;

dyrektywa 70/156/EWG, w szczególności jej art. 3 ust. 4, oraz 4 ust. 3 wymaga, aby do każdej odrębnej dyrektywy został załączony dokument informacyjny zawierający istotne punkty załącznika I do tej dyrektywy oraz świadectwo homologacji oparte na załączniku VI do tej dyrektywy w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego;

te zmiany odnoszą się jedynie do przepisów administracyjnych zawartych w tej dyrektywie; dlatego też nie jest konieczne unieważnianie istniejących już homologacji dokonanych na podstawie tej dyrektywy ani też zabranianie rejestracji, sprzedaży i wprowadzania do użytkowania nowych pojazdów objętych takimi homologacjami;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego, ustanowionego na mocy dyrektywy 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
W dyrektywie 77/389/EWG wprowadza się następujące zmiany:

artykuł 1 otrzymuje brzmienie: "...z wyjątkiem pojazdów szynowych i ciągników rolniczych i leśnych oraz wszystkich maszyn samobieżnych."

– w art. 2 wyraz "Załącznik" zastępuje się wyrażeniem "załącznik 2"

– w art. 3 wyraz "Załącznik" zastępuje się wyrażeniem "załącznik 2"

– w art. 4 wyrażenie "niniejszy Załącznik" zastępuje się wyrazem "załączniki"

2.
Do Załącznika do dyrektywy 77/389/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
Artykuł  2

Z mocą od 1 października 1997 r. Państwa Członkowskie:

– nie udzielają homologacji typu WE na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy 70/156/EWG, oraz

– mogą odmówić krajowej homologacji typu

nowego typu pojazdu ze względu na urządzenia holownicze, jeżeli nie są one zgodne z przepisami dyrektywy 77/389/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

Niniejsza dyrektywa nie będzie unieważniać jakiejkolwiek homologacji przyznanej wcześniej na podstawie dyrektywy 77/389/EWG ani też zabraniać rozszerzenia homologacji zgodnie z dyrektywą, na podstawie której pierwotnie ją przyznano.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywa do 1 października 1997 i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty określające zasadniczą procedurę zawartą w przepisach prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 października 1996 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 41.

(2) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(3) Dz.U. L 169 z 8.7.1996, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZMIANY DO ZAŁĄCZNIKA DO DYREKTYWY 77/389/EWG

1. Między artykułami a Załącznikiem dodaje się wykaz załączników:

"WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

Załącznik I: Przepisy administracyjne dotyczące homologacji

Dodatek 1: Dokument informacyjny

Dodatek 2: Świadectwo homologacji typu

Załącznik II: Urządzenia holownicze"

2. Dodaje się załącznik I w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK I

PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI

1. WNIOSEK O HOMOLOGACJĘ TYPU POJAZDU WE

1.1. Wniosek o homologację typu pojazdu WE, w związku z jego urządzeniami holowniczymi, zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG składa producent.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Następujące elementy muszą być przedstawione placówkom technicznym odpowiedzialnym za przeprowadzanie badań homologacyjnych:

1.3.1. przedstawiciel typu pojazdu, który ma być homologowany

2. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA TYPU POJAZDU

2.1. Jeżeli odpowiednie wymagania zostaną spełnione typ pojazdu jest homologowany na podstawie art. 4 ust. 3 oraz art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

2.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE został podany w dodatku 2.

2.3. Każdemu homologowanemu typowi pojazdu przyznaje się numer identyfikacyjny zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela tego samego numeru innemu typowi pojazdu.

3. ZMIANY TYPU ORAZ ZMIANY HOMOLOGACJI

3.1. W przypadku zmian typu homologowanego zgodnie z niniejszą dyrektywą stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

4. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

4.1. Środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji przyjmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG."

3. Dodaje się dodatki 1 i 2 w brzmieniu:

grafika

4. Niniejszy załącznik otrzymuje oznaczenie załącznik II

W sekcji 1.2. wyrażenie "załącznik I" zastępuje się wyrażeniem "załącznik II A".

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.258.26

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 96/64/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę 77/389/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń holowniczych pojazdów silnikowych
Data aktu: 02/10/1996
Data ogłoszenia: 11/10/1996
Data wejścia w życie: 31/10/1996