Decyzja 96/579/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie urządzeń ulicznych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 czerwca 1996 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie urządzeń ulicznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(96/579/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 października 1996 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja jest zobowiązana wybrać między dwoma procedurami zaświadczania zgodności wyrobu na mocy art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG, "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczenia zgodności oraz, czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4, wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej;

artykuł 13 ust. 4. wymaga, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych;

obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, przy pomocy których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom;

procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III sekcja 2 ppkt ii), a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 ppkt i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym w załączniku III sekcja 2 ppkt ii);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobu i rodziny wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się z zastosowaniem procedury, na mocy której producent jako jedyna osoba odpowiedzialna za systemu fabrycznej kontroli produkcji zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku II zaświadcza się z zastosowaniem procedury, zgodnie z którą, oprócz systemu fabrycznej kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach dotyczących zharmonizowanych norm.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 czerwca 1996 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

URZĄDZENIA ULICZNE

– Bariery oraz urządzenia obniżające hałas powodowany przez ruch drogowy; oraz

– ekrany zapobiegające oślepianiu.

ZAŁĄCZNIK  II 1

URZĄDZENIA ULICZNE

– Wyroby do znakowania dróg:

– Materiały do posypywania (szklane mikrogranulki, kruszywa antypoślizgowe i kombinacje tych obu),

– taśmy do trwałego znakowania dróg i znaki formowane,

– farby drogowe, masy termoplastyczne stosowane na gorąco, tworzywa sztuczne stosowane na zimno (także z kruszywem przeciwpoślizgowym), zawierające szklane mikrogranulki,

– farby drogowe, masy termoplastyczne stosowane na gorąco, tworzywa sztuczne stosowane na zimno (do znakowania dróg), wprowadzane na rynek ze wskazaniami w zakresie stosowania odpowiedniego rodzaju i proporcji szklanych mikrogranulek do posypywania i/lub kruszyw przeciwpoślizgowych,

– nawierzchniowe punktowe elementy odblaskowe.

– Znaki drogowe i urządzenia kontroli ruchu ulicznego dla ruchu kołowego i pieszego, zainstalowane na stałe:

– znaki drogowe stałe,

– słupki drogowe,

– pachołki,

– sygnalizacja świetlna i lampy ostrzegawcze,

– stałe urządzenia ostrzegawcze i pachołki z odblaskiem,

– znaki drogowe o zmiennej treści.

– Drogowe słupy oświetleniowe.

– Systemy ograniczania ruchu pojazdów:

– poduszki przeciwuderzeniowe,

– bariery ochronne,

– liny,

– poręcze.

– Systemy oddzielania ruchu pieszego od kołowego, łącznie z kładkami zabezpieczonymi poręczami.

ZAŁĄCZNIK  III 2

RODZINA WYROBÓW

URZĄDZENIA ULICZNE (1/2)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(-by) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(- y) System(-y) zaświadczania zgodności
- Wyroby do znakowania dróg: Na obszarach 1(1)
- Materiały do posypywania (szklane mikrogranulki, kruszywa antypoślizgowe i kombinacje tych obu), ruchu pojazdów ipieszych
- taśmy do trwałego oznakowania dróg i znaki formowane,
- farby drogowe, masy termoplastyczne stosowane na gorąco, tworzywa sztuczne stosowane na zimno (także z kruszywem przeciwpoślizgowym), zawierające szklane mikrokulki,
- farby drogowe, masy termoplastyczne stosowane na gorąco, tworzywa sztuczne stosowane na zimno (do znakowania dróg), wprowadzane na rynek ze wskazaniami w zakresie zastosowania odpowiedniego rodzaju i proporcji szklanych mikrogranulek do posypywania i/lub kruszyw przeciwpoślizgowych,
- nawierzchniowe punktowe elementy odblaskowe.
- Znaki drogowe i urządzenia kontroli ruchu ulicznego, dla ruchu kołowego i pieszego, zainstalowane na stałe:
- znaki drogowe zainstalowane na stałe,
- słupki drogowe,
- pachołki,
- sygnalizacja świetlna i lampy ostrzegawcze,
- stałe urządzenia ostrzegawcze i pachołki z odblaskiem,
- znaki drogowe o zmiennej treści.
- Drogowe słupy oświetleniowe.
- Systemy ograniczania ruchu pojazdów:
- poduszki przeciwuderzeniowe,
- bariery ochronne,
- liny,
- poręcze.
- Systemy oddzielania ruchu pieszego od kołowego, łącznie z kładkami zabezpieczonymi poręczami.
(1) System 1: Patrz: załącznik III sekcja 2 ppkt i) dyrektywy 89/106/EWG, bez badań kontrolnych próbek.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

URZĄDZENIA ULICZNE (2/2)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań), wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(- y) System(-y) zaświadczania zgodności
- Urządzenia obniżające hałas powodowany przez ruch drogowy Na obszarach ruchu drogowego 3(1)
- Ekrany zapobiegające oślepianiu
(1) System 3: Patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ppkt ii), druga możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

1 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 1999/453/WE z dnia 18 czerwca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.178.50) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 czerwca 1999 r.
2 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 1999/453/WE z dnia 18 czerwca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.178.50) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 czerwca 1999 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.254.52

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 96/579/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie urządzeń ulicznych
Data aktu: 24/06/1996
Data ogłoszenia: 08/10/1996
Data wejścia w życie: 25/06/1996