RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 75,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189c Traktatu (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W ostatnich latach kolejowy transport towarów niebezpiecznych znacznie się rozwinął, podnosząc w ten sposób ryzyko wystąpienia wypadków; dlatego muszą zostać podjęte działania w celu zagwarantowania, że taki transport odbywa się przy zachowaniu możliwie jak najlepszych warunków bezpieczeństwa.
(2) Wszystkie Państwa Członkowskie są Umawiającymi się Stronami Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), której dodatek B określa jednolite zasady dotyczące umowy międzynarodowego przewozu towarów kolejami (CIM), załącznik I ustala przepisy dotyczące międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID); zakres geograficzny Konwencji wykracza poza Wspólnotę.
(3) Konwencja nie obejmuje krajowego kolejowego przewozu towarów niebezpiecznych; ważne jest dlatego zagwarantowanie jednolitego stosowania ujednoliconych norm bezpieczeństwa w całej Wspólnocie; najbardziej właściwą dla osiągnięcia tego drogą, jest zbliżanie ustawodawstw Państw Członkowskich w sprawie RID;
(4) Zgodnie z zasadą pomocniczości, zbliżanie ustawodawstw musi być realizowane mając na celu zagwarantowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa międzynarodowego transportu krajowego i zagwarantowanie wyeliminowania zakłóceń konkurencji poprzez ułatwienie swobodnego przepływu towarów i usług w całej Wspólnocie oraz zagwarantowaniu spójności z innymi przepisami wspólnotowymi.
(5) Przepisy niniejszej dyrektywy są bez uszczerbku dla zobowiązań Wspólnoty oraz jej Państw Członkowskich, zgodnie z celami ustalonymi w rozdziale 19 Agendy 21 podczas Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie środowiska i rozwoju (UNCED) w czerwcu 1992 r. w Rio de Janeiro, dotyczącymi dążenia do przyszłej harmonizacji systemów klasyfikacji substancji niebezpiecznych.
(6) Nie istnieje jeszcze legislacja wspólnotowa regulująca warunki bezpieczeństwa, zgodnie z którymi powinny być transportowane czynniki biologiczne i mikroorganizmy modyfikowane genetycznie, objęte dyrektywami 90/219/EWG (4), 90/220/EWG (5) i 90/679/EWG (6).
(7) Przepisy niniejszej dyrektywy pozostają bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych w dziedzinie bezpieczeństwa pracowników oraz ochrony środowiska naturalnego.
(8) Państwa Członkowskie muszą być zdolne do stosowania szczegółowych przepisów drogowych dotyczących kolejowego transportu towarów niebezpiecznych na ich terytoriach.
(9) Państwa Członkowskie muszą utrzymać, w odniesieniu do transportu towarów niebezpiecznych, prawo do tymczasowego stosowania przepisów, zgodnie z zaleceniami Narodów Zjednoczonych, dotyczących multimodalnego transportu towarów niebezpiecznych, tak dalece jak RID nie został jeszcze zharmonizowany z tymi przepisami, które powinny ułatwić intermodalny transport towarów niebezpiecznych.
(10) Każde Państwo Członkowskie musi utrzymać prawo do regulowania lub wprowadzania zakazu, z powodów wyraźnie innych niż bezpieczeństwo, krajowego kolejowego transportu niektórych towarów niebezpiecznych.
(11) Należy wziąć pod uwagę bardziej surowe przepisy bezpieczeństwa stosowane w przypadku tunelu pod Kanałem La Manche z powodu jego szczególnej charakterystyki, w szczególności jego przebiegu oraz długości; należy umożliwić Państwom Członkowskim wprowadzenie tego samego rodzaju środków w momencie wystąpienia podobnych sytuacji; określone Państwa Członkowskie muszą mieć możliwość stosowania bardziej surowych norm dotyczących materiałów przeznaczonych do transportu z powodu temperatury otoczenia w tych państwach.
(12) Uwzględniając rozmiar inwestycji wymaganych w danym sektorze, należy ustanowić okres przejściowy, aby umożliwić Państwom Członkowskim tymczasowe utrzymanie niektórych szczególnych przepisów krajowych dotyczących wymagań konstrukcyjnych lub użycia cystern, zbiorników, opakowań lub kodu działania awaryjnego.
(13) Wprowadzanie nowych rozwiązań technicznych i przemysłowych nie może być utrudnione, muszą w tym celu zostać przewidziane tymczasowe odstępstwa.
(14) Przepisy RID upoważniają do zawierania umów zawierających postanowienia będące odstępstwem od wyżej wymienionych przepisów; duża liczba umów zawartych między Państwami Członkowskimi utrudnia swobodne stosowanie przepisów dotyczących transportu towarów niebezpiecznych; włączenie niezbędnych przepisów zawartych w załączniku do niniejszej dyrektywy pozwoli na uniknięcie takich odstępstw; należy przewidzieć okres przejściowy, w którym Państwa Członkowskie będą mogły kontynuować stosowanie istniejących umów zawartych między nimi.
(15) Kolejowy transport towarów niebezpiecznych do lub z państw trzecich jest dozwolony pod warunkiem, że jest przeprowadzony zgodnie z wymaganiami RID; jednakże w przypadku transportu z republik byłego Związku Radzieckiego, które nie są umawiającymi się stronami COTIF, Państwa Członkowskie są uprawnione do przyjęcia właściwych środków w odniesieniu do tego rodzaju transportu; gwarantują one stopień bezpieczeństwa równy temu przewidzianemu w RID.
(16) Należy umożliwić szybkie dostosowanie niniejszej dyrektywy do postępu technicznego, w szczególności poprzez przyjęcie nowych przepisów ustanowionych w ramach RID; w tym celu należy powołać komitet oraz ustanowić procedurę odnoszącą się do bliskiej współpracy między Państwami Członkowskimi a Komisją w ramach tego komitetu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 lipca 1996 r.
|
W imieniu Rady |
|
I. YATES |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 389 z 31.12.1994, str. 15, oraz zmieniony wniosek złożony dnia 3 października 1995 r. (dotychczas nieopublikowany w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. C 236 z 11.9.1995, str. 36.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 13 lipca 1995 r. (Dz.U. C 249 z 25.9.1995, str. 138), wspólne stanowisko Rady z dnia 8 grudnia 1995 r. (Dz.U. C 356 z 30.12.1995, str. 34) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 kwietnia 1996 r. (Dz.U. C 141 z 13.5.1996, str. 51).
(4) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, str. 1. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Komisji 94/51/WE (Dz.U. L 297 z 18.11.1994, str. 29).
(5) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, str. 15. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Komisji 94/15/WE (Dz.U. L 103 z 23.4.1994, str. 20).
(6) Dz.U. L 374 z 31.12.1990, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 95/30/WE (Dz.U. L 155 z 6.7.1995, str. 41).
(7) Dz.U. L 319 z 12.12.1994, str. 7. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/61/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 279 z 1.11.2000, str. 40).
1 Art. 5 ust. 2 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/62/WE z dnia 10 października 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.279.44) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 listopada 2000 r.
2 Art. 6 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/62/WE z dnia 10 października 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.279.44) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 listopada 2000 r.
3 Art. 6 ust. 4:- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/62/WE z dnia 10 października 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.279.44) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 listopada 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2002/885/WE z dnia 7 listopada 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.308.44) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2001 r.
4 Art. 6 ust. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/62/WE z dnia 10 października 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.279.44) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 listopada 2000 r.
5 Art. 6 ust. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/62/WE z dnia 10 października 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.279.44) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 listopada 2000 r.
6 Art. 6 ust. 11 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. e) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/62/WE z dnia 10 października 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.279.44) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 listopada 2000 r.
7 Art. 6 ust. 14 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. f) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/62/WE z dnia 10 października 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.279.44) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 listopada 2000 r.
8 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/62/WE z dnia 10 października 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.279.44) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 listopada 2000 r.
9 Załącznik:-zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 96/87/WE z dnia 13 grudnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.335.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 grudnia 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 1999/48/WE z dnia 21 maja 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.169.58) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 6 lipca 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2001/6/WE z dnia 29 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.30.42) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 lutego 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2003/29/WE z dnia 7 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.90.47) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2004/89/WE z dnia 13 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.293.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 6 października 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2004/110/WE z dnia 9 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.365.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 grudnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2006/90/WE z dnia 3 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.305.6) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 listopada 2006 r.