uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 75,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189c Traktatu (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa Rady 91/439/EWG z dnia 29 czerwca 1991 r. w sprawie praw jazdy (4), przewiduje, że krajowe prawa jazdy są wprowadzane zgodnie z modelem Wspólnoty opisanym w załączniku I do tej dyrektywy;
aby wziąć pod uwagę istniejącą praktykę oraz aby spełnić życzenia niektórych Państw Członkowskich, powinien zostać wprowadzony model alternatywny;
w kontekście wzajemnego uznawania praw jazdy istnieje potrzeba, aby zapewnić zgodność i wzajemne funkcjonowanie tego typu praw jazdy w całej Wspólnocie; w tym celu powinno się unikać indywidualnego wprowadzenia technologii komputerowej do wspólnotowego modelu prawa jazdy, pozostawiając jednakże miejsce na wprowadzenie zminiaturyzowanego układu scalonego lub podobnego urządzenia komputerowego;
należy pozostawić Państwom Członkowskim możliwość wprowadzenia, w określonym miejscu, informacji nieodnoszących się do zarządzania prawem jazdy lub do bezpieczeństwa drogowego, rozumiejąc, że takie pozycje są uzależnione od specjalnej pisemnej zgody posiadacza;
w odniesieniu do specyfikacji technicznej wspólnotowego modelu prawa jazdy, niniejsza dyrektywa stosuje "nowe podejście" do harmonizacji technicznej poprzez ustanowienie ogólnych ram dla specyfikacji, pozostawiając wymagania szczegółowe procedurom normalizacji przemysłowej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
Przewodniczący | |
I. YATES |
______
(1) Dz.U. C 21 z 25.1.1996, str. 4, oraz Dz.U. C 54 z 23.2.1996, str. 5.
(2) Dz.U. C 301 z 13.11.1996, str. 22, oraz Dz.U. C 204 z 15.7.1996, str. 20.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 16 listopada 1995 r. (Dz.U. C 323 z 4.12.1995, str. 109), wspólne stanowisko Rady z dnia 26 lutego 1996 r. (Dz.U. C 120 z 24.4.1996, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 czerwca 1996 r. (Dz.U. C 181 z 24.6.1996, str. 16).
(4) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/72/WE (Dz.U. L 337 z 24.12.1994, str. 86).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1996.235.1 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 96/47/WE zmieniająca dyrektywę 91/439/EWG w sprawie praw jazdy |
Data aktu: | 23/07/1996 |
Data ogłoszenia: | 17/09/1996 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 18/09/1996 |