uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3976/87 z dnia 14 grudnia 1987 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień i praktyk uzgodnionych w sektorze transportu lotniczego (1), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jego art. 3,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Porozumień i Pozycji Dominujących w Transporcie Lotniczym,
po opublikowaniu projektu niniejszego rozporządzenia (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1617/93 (3), zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, stwierdza, iż art. 85 ust. 3 Traktatu stosuje się do porozumień między przedsiębiorstwami w sektorze transportu lotniczego, decyzji związków takich przedsiębiorstw oraz praktyk uzgodnionych między takimi przedsiębiorstwami, które mają na celu m.in. przeprowadzanie konsultacji w sprawie taryf w przewozach pasażerów, ich bagażu, a także towarów lotami rejsowymi między portami lotniczymi Wspólnoty.
(2) Dwa podstawowe czynniki skłoniły do przyjęcia rozporządzenia zwalniającego z konsultacji w sprawie taryf towarowych:
- potrzeba pozostawienia liniom lotniczym czasu na dostosowanie się do wprowadzonych warunków konkurencji,
- potrzeba przyczynienia się do ogólnej akceptacji warunków porozumień między liniami, przynoszących korzyść zarówno przewoźnikom, jak i użytkownikom.
(3) W odniesieniu do czynnika pierwszego, należy zauważyć, iż linie lotnicze otrzymały okres ośmiu lat na dostosowanie się do warunków zwiększonej konkurencji od momentu przyjęcia rozporządzenia (EWG) nr 3976/87. Zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych (4), zmienionym Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, dostęp do rynku ma być całkowicie zliberalizowany od dnia 1 kwietnia 1997 r.
(4) Okres taki wydaje się wystarczający na dostosowanie się do nowych wymogów rynku, nie istnieją też powody uzasadniające wydłużenie tego okresu.
(5) W przypadku porozumień między liniami muszą być wzięte pod uwagę następujące okoliczności:
- według informacji i dokumentów dostarczonych przez linie lotnicze oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych stawki wynikłe z konsultacji w sprawie taryf są do 70% wyższe niż ceny rynkowe. Efekt jest w szczególności taki, że przesyłki objęte porozumieniami między liniami przewozi się po stawkach negocjowanych między nadawcami a przewoźnikami lub ich przedstawicielami, które nie pozostają w realnym związku ze stawkami wynikających z konsultacji w sprawie taryf. Ustalono zatem, że w niektórych wypadkach stosuje się taryfy poniżej połowy wartości ustalonej w trakcie konsultacji,
- ustalono również, iż linie lotnicze nie biorące udziału w konsultacjach w sprawie taryf przewożą towary na podstawie porozumień między liniami,
- według informacji dostarczonych przez linie lotnicze odsetek przesyłek przewożonych wewnątrz Wspólnoty na podstawie porozumień między liniami spadł z 30% w 1991 r. do 11% na koniec 1994 r. W przypadku niektórych linii lotniczych odsetek ten wynosi poniżej 2%,
- w niektórych przypadkach bardzo wysokie taryfy ustalone w trakcie konsultacji stosuje się do nadawców, nawet jeśli nie ma porozumień między liniami,
- niektóre linie lotnicze podjęły próby reformy systemu ustalania taryf w trakcie konsultacji i wprowadzenia niższych taryf, ale próby te zawiodły.
(6) W związku z powyższym konsultacje w sprawie taryf nie są już konieczne do akceptacji ogólnych warunków porozumień między liniami. Konsultacje te skutkują również ustalaniem wysokich taryf, z uszczerbkiem dla użytkowników i nie przyczyniają się już do sprawnego zawierania porozumień między liniami, biorąc pod uwagę małą liczbę umów oraz okoliczność, iż zawiera się je przede wszystkim na bazie dwustronnej.
(7) W związku z powyższym konsultacje w sprawie taryf towarowych należy wykluczyć z zakresu objętego rozporządzeniem (EWG) nr 1617/93.
(8) Należy pozostawić czas na wprowadzenie zmian do odnośnych porozumień i uzgodnionych praktyk,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1996 r.
W imieniu Komisji | |
Karel VAN MIERT | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 374 z 31.12.1987, str. 9.
(2) Dz.U. C 322 z 2.12.1995, str. 15.
(3) Dz.U. L 155 z 26.6.1993, str. 18.
(4) Dz.U. L 240 z 24.8.1992, str. 8.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1996.190.11 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1523/96 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1617/93 w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do niektórych kategorii porozumień i praktyk uzgodnionych dotyczących wspólnego planowania i koordynacji rozkładów, wspólnych przedsięwzięć i uzgodnień dotyczących taryf pasażerskich i towarowych w rejsowych połączeniach lotniczych oraz przydziału czasu na start lub lądowanie |
Data aktu: | 24/07/1996 |
Data ogłoszenia: | 31/07/1996 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/08/1996 |