KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 95/54/WE(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/115/EWG z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 90/629/EWG(4), w szczególności jej art. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa 76/115/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu EWG ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG; w związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczące układów, części i oddzielnych zespołów technicznych pojazdu mają zastosowanie do niniejszej dyrektywy;
w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy załączony był dokument informacyjny zawierający wszystkie istotne punkty załącznika I do tej dyrektywy oraz świadectwo homologacji sporządzone na podstawie załącznika VI do tej dyrektywy, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego;
możliwe jest podniesienie poziomu zabezpieczenia pasażerów przed wyrzuceniem w przypadkach zaistnienia wypadków, przez ustanowienie dla pojazdów kategorii M2 i M3 (z wyjątkiem pojazdów przeznaczonych do ruchu w strefach miejskich i do przewozu osób zajmujących miejsca stojące) wymogu instalowania, zarówno dla miejsc siedzących zwróconych przodem jak i miejsc siedzących zwróconych tyłem do kierunku jazdy, co najmniej biodrowych pasów bezpieczeństwa typu 1 wyposażonych w napinacze, jak przewiduje dyrektywa Komisji 90/628/EWG(5);
wejście w życie zmiany do dyrektywy Rady 77/541/EWG(6), ostatnio zmienionej dyrektywą 90/628/EWG, ustanawiającej wymóg umieszczania takich pasów bezpieczeństwa w pojazdach kategorii M2 i M3 jest uzależnione od dostosowania dyrektywy Rady 74/408/EWG(7) do postępu technicznego, ostatnio zmienionej dyrektywą 81/577/EWG(8), w sprawie wytrzymałości siedzeń i niniejszej dyrektywy w sprawie punktów mocowania pasów bezpieczeństwa;
wprowadza się odniesienie do dyrektywy Rady 74/60/EWG(9), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 78/632/EWG(10), odnoszącej się do wyposażenia wnętrza pojazdów silnikowych;
przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 czerwca 1996 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Martin BANGEMANN |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(2) Dz.U. L 266 z 8.11.1995, str. 1.
(3) Dz.U. L 24 z 30.1.1976, str. 6.
(4) Dz.U. L 341 z 6.12.1990, str. 14.
(5) Dz.U. L 341 z 6.12.1990, str. 1.
(6) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 95.
(7) Dz.U. L 221 z 12.8.1974, str. 1.
(8) Dz.U. L 209 z 29.7.1981, str. 34.
(9) Dz.U. L 38 z 11.2.1974, str. 2.
(10) Dz.U. L 206 z 29.7.1978, str. 26.