uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 5,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 1,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
w celu ustalenia obowiązkowych najwyższych dopuszczalnych pozostałości pestycydów na poziomie Wspólnoty konieczne jest przeniesienie z dyrektywy 76/895/EWG do dyrektywy 90/642/EWG przepisów dotyczących pestycydów: chloromekwat, diazynon, dikofol, endosulfan, fentyna i propoksur; niektóre z tych przepisów powinny zostać zmienione w świetle postępu naukowo-technicznego;
w ramach dyrektywy 90/642/EWG Komisja otrzymała mandat do opracowania i przedstawienia Radzie do zatwierdzenia wykazu pozostałości pestycydów oraz ich najwyższych dopuszczalnych poziomów;
dyrektywa 90/642/EWG przewidziała ustanowienie wykazu najwyższych dopuszczalnych poziomów dla niektórych pozostałości pestycydów, uwzględniając najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości herbicydu glifosat w oraz na ziarnach soi(3), oraz fungicydu fenarymol w oraz na bananach(4); stosowne jest wprowadzenie zmian w najwyższych dopuszczalnych poziomach pozostałości pestycydów dla ziaren soi i bananów w taki sposób, aby odzwierciedlały one ich dozwolone użycie w państwach trzecich; nowe poziomy są dopuszczalne z punktu widzenia poboru zanieczyszczeń wraz z pokarmem; poziomy te powinny ułatwiać prowadzenie handlu międzynarodowego;
dyrektywa 90/642/EWG przewidziała ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów dla iprodionu w oraz na powierzchni rabarbaru oraz dla benomylu w i na powierzchni rabarbaru i cukini; dostępne są nowe dane dotyczące zestawień tychże pozostałości pestycydów i produktów, w których się one znajdują; biorąc pod uwagę te dane, stosowne jest obecnie dokonanie zmian najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów dla rabarbaru oraz cukini, nowe poziomy są dopuszczalne pod względem poboru zanieczyszczeń wraz z pokarmem;
pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego, włączając owoce i warzywa, mogą wynikać ze stosowanych praktyk rolniczych; należy wziąć pod uwagę odpowiednie dane odnoszące się do dozwolonego użycia pestycydów, a także ich stosowania podczas nadzorowanych prób;
w celu dokładniejszego ustalenia poboru pozostałości pestycydów z pokarmem zaleca się, aby, tam gdzie to możliwe, dopuszczalne poziomy pozostałości dla poszczególnych pestycydów zostały równocześnie określone we wszystkich głównych komponentach diety; poziomy te odzwierciedlają użycie minimalnej ilości pestycydów niezbędnej dla osiągnięcia odpowiedniej kontroli, przy czym pestycydy stosowane są w taki sposób, aby wielkość ich pozostałości odpowiadała możliwie najmniejszym dawkom i była dopuszczalna ze względów toksykologicznych;
należy obecnie ustalić dopuszczalne poziomy pozostałości niektórych pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego; odnosi się to do następujących pestycydów: disulfoton, tlenek fenbutacyny, mekarbam, forat, propyzamid, triazofos i triforyna; jednakże ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów dla wszystkich pestycydów w odniesieniu do niektórych zestawień pozostałości pestycydów z produktami, w których one występują, może okazać się niemożliwe ze względu na niewystarczające dane;
jednakże, uwzględniając obecne wymagania, dostępne dane mogą być niewystarczające w celu ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w odniesieniu do niektórych zestawień pozostałości pestycydów z produktami, w których one występują; w takim przypadku okres nieprzekraczający czterech lat wydaje się być rozsądny na zgromadzenie niezbędnych danych; w związku z tym dopuszczalne poziomy, których ustalenie wymaga zebrania tego typu danych, muszą być określone najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2000 r.; w przypadku braku zadowalających danych poziomy te zostaną zazwyczaj ustalone, uwzględniając stosowną granicę oznaczenia; zadowalające zobowiązania mające na celu zebranie niezbędnych danych muszą zostać podjęte nie później niż rok po przyjęciu niniejszej dyrektywy;
ustanowione w niniejszej dyrektywie najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów zostaną sprawdzone w ramach ponownego badania substancji czynnych,przewidzianych w programie pracy ustanowionym w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(5),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
M. PINTO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(2) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 95/61/WE (Dz.U. L 292 z 7.12.1995, str. 27).
(3) Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 6.
(4) Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 70.
(5) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1996.144.12 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 96/32/WE zmieniająca załącznik II do dyrektywy 76/895/EWG odnoszącej się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni oraz załącznik II do dyrektywy 90/642/EWG odnoszącej się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni, oraz przewidującej ustalanie wykazu najwyższych dopuszczalnych poziomów |
Data aktu: | 21/05/1996 |
Data ogłoszenia: | 18/06/1996 |
Data wejścia w życie: | 18/06/1996, 01/05/2004 |