Rozporządzenie 711/95 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2075/92 w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 711/95
z dnia 27 marca 1995 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2075/92 w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 42 i 43,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie (EWG) nr 2075/92(3) ustanawia środki orientacji i limit produkcji surowca tytoniowego; z uwagi na zdobyte doświadczenia powinno się dokonać zmian w tym rozporządzeniu w celu lepszej orientacji produkcji;

ostatecznie cała premia musi zostać wypłacona plantatorom; Państwa Członkowskie, które się na to zdecydują powinny mieć możliwość wypłacania premii bezpośrednio plantatorom;

produkowane ilości oraz fakt kwalifikowania się do premii musi być ustalony w odniesieniu do każdego plantatora; Państwa Członkowskie powinny rozdzielić kwoty produkcyjne między zainteresowanych plantatorów, z zastrzeżeniem ustalonych progów gwarancyjnych, celu reguł wspólnotowych ustanowionych dla zapewnienia sprawiedliwego rozdzielenia kwot na podstawie ilości dostarczanych w przeszłości z pominięciem skrajnie niskich lub wysokich danych liczbowych o wielkości produkcji;

tytoń produkowany przez plantatorów w ilościach przekraczających kwoty nie może dawać podstaw do przyznania premii; należy uwzględnić możliwość niezamierzonej nadprodukcji, zainteresowanym stronom należy umożliwić przeniesienie tych nadwyżek, w pewnych granicach, na następne zbiory, pod warunkiem że połączone kwoty za zbiory w obydwu latach nie są przekroczone;

Państwa Członkowskie, które są w stanie tak uczynić, powinny mieć zezwolenie na wypłacenie premii bezpośrednio plantatorom począwszy od zbiorów w 1994 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu 2075/92 wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

1) Umowy kontraktacji obejmują:

- zobowiązanie pierwszego przetwórcy do zapłaty plantatorowi ceny zakupu oraz, tam, gdzie właściwy organ Państwa Członkowskiego nie wypłaca premii bezpośrednio plantatorowi, sumy równej premii za zakontraktowaną i faktycznie dostarczoną ilość,

- zobowiązanie plantatora dostarczenia surowca tytoniowego spełniającego wymogi jakości ustanowione w umowie do zakładu pierwszego przetwórcy.

2. Właściwy organ Państwa Członkowskiego wypłaca premię plantatorowi po przedstawieniu dokumentu dostawy tytoniu lub też zwraca premię pierwszemu przetwórcy, kiedy ten ostatni wypłacił plantatorowi sumę równą premii po przedstawieniu dokumentu potwierdzającego dostawę tytoniu przed plantatora oraz wypłaceniu mu sumy określonej w ust. 1.";

2) W art. 7 tiret czwarte otrzymuje brzmienie:

"- ewentualny wymóg pierwszych przetwórców lub plantatorów dostarczenia zabezpieczenia oraz warunków, co do złożenia i zwolnienia zabezpieczenia w przypadku wnioskowania o zaliczkę,";

3) Artykuł 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

1. W celu zapewnienia przestrzegania progów gwarancji, stosuje się system kwot produkcyjnych do zbiorów w latach 1995, 1996 i 1997.

2. Rada, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 43 ust. 2 Traktatu, dokonuje dla każdego zbioru podziału ilości dla każdej grupy odmian między Państwa Członkowskie będące producentami.

3. Na podstawie ilości przyznanych w myśl ust. 2 i bez uszczerbku dla stosowania ust. 4, Państwa Członkowskie rozdzielają kwoty produkcyjne między plantatorów proporcjonalnie do średnich ilości dostarczonych do przetwórstwa w ciągu trzech lat poprzedzających rok ostatnich zbiorów, z podziałem na grupy odmian. Jednakże produkcja w 1992 r. oraz dostawy ze zbiorów tego roku nie są uwzględniane; zostaną one zastąpione dostawami z czwartego roku poprzedzającego rok ostatnich zbiorów. Taki rozdział kwot nie ma wpływu na procedurę przyznawania kwot produkcyjnych dla następnych zbiorów.

4. Przy rozdzielaniu kwoty zgodnie z przepisami ust. 3 przy obliczaniu produkcji odniesienia nie uwzględnia się w szczególności ilości surowca tytoniowego produkowanego powyżej maksymalnej gwarantowanej ilości stosowanej zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 727/70.

Tam, gdzie to stosowne, uwzględnia się jedynie produkcję w ramach kwot przyznanych w latach, które bierze się pod uwagę.";

4) Artykuł 10 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10

1. Nie można przyznać premii w odniesieniu do ilości produkowanych ponad kwoty przyznane plantatorowi.

2. Bez względu na ust. 1, plantatorzy mogą dostarczyć nadwyżki produkcji stanowiące do 10 % ich kwot dla każdej grupy odmian, przy czym nadwyżka ta kwalifikuje się do premii przyznawanej w odniesieniu do następnych zbiorów pod warunkiem że w czasie następnych zbiorów zainteresowana strona zmniejsza swoją produkcję o taka samą ilość tak, aby połączone kwoty za zbiory obu tych lat nie zostały przekroczone.";

5) Artykuł 11otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 11

Szczegółowe zasady stosowania niniejszego tytułu zostaną przyjęte zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23. Zawierają one w szczególności dostosowania metody rozdzielania kwot przewidzianej w art. 9 ust. 4.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od zbioru w 1995 r., z wyjątkiem art. 1 ust. 1 i art. 4, który stosuje się od zbioru w 1994 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 marca 1995 r.

W imieniu Rady
J. PUECH
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 46 z 23.2.1995, str. 6.

(2) Opinia wydana dnia 17 marca 1995 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 70.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.73.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 711/95 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2075/92 w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego
Data aktu: 27/03/1995
Data ogłoszenia: 01/04/1995
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 02/04/1995, 01/01/1994, 01/01/1995