Rozporządzenie 455/95 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1547/87 i (EWG) nr 1589/87 w odniesieniu do skupu masła przez agencje interwencyjne oraz rozporządzenie (EWG) nr 2191/81 i (EWG) nr 570/88 w odniesieniu do przyznawania pomocy w odniesieniu do zakupu i sprzedaży masła po obniżonych cenach określonym kategoriom konsumentów i przemysłów

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 455/95
z dnia 28 lutego 1995 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1547/87 i (EWG) nr 1589/87 w odniesieniu do skupu masła przez agencje interwencyjne oraz rozporządzenie (EWG) nr 2191/81 i (EWG) nr 570/88 w odniesieniu do przyznawania pomocy w odniesieniu do zakupu i sprzedaży masła po obniżonych cenach określonym kategoriom konsumentów i przemysłów

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 804/68 z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(1), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jego art. 6 ust. 6, art. 7a ust. 1 akapit pierwszy, art. 7a ust. 3, art. 12 ust. 3 oraz art. 28,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie Rady (EWG) nr 985/68 z dnia 15 lipca 1968 r. ustanawiające ogólne zasady interwencji na rynku masła i śmietany(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2045/91(3), zostało uchylone z mocą od dnia 1 marca 1995 r. rozporządzeniem Rady (WE) nr 2807/94(4); niektóre z zasad zawartych w rozporządzeniu (EWG) nr 985/68 zostały włączone do art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 804/68 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2807/94; rozporządzenie Komisji (EWG) nr 685/69 z dnia 14 kwietnia 1969 r. wyszczególniające zasady stosowania interwencji na rynku masła i śmietany(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 393/94(6), zostało sformułowane ponownie w czasie wprowadzania zmian na skutek utraty mocy przez rozporządzenie (EWG) nr 985/68; w rezultacie traci ono również moc począwszy od dnia 1 marca 1995 r.;

rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1547/87 z dnia 3 czerwca 1987 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia nr 777/87 w odniesieniu do skupu interwencyjnego masła(7), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1634/94(8), rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1589/87 z dnia 5 czerwca 1987 r. w sprawie sprzedaży masła w drodze przetargu agencjom interwencyjnym(9), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3337/94(10), rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2191/81 z dnia 31 lipca 1981 r. w sprawie przyznawania pomocy na zakup masła przez instytucje i organizacje niedochodowe(11), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3337/94, rozporządzenie Komisji (EWG) nr 570/88 z dnia 16 lutego 1988 r. w sprawie sprzedaży masła po obniżonych cenach oraz przyznawania dopłat do śmietany, masła i koncentratu masła przeznaczonych do wykorzystania w produkcji ciast, lodów i innych środków spożywczych, ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3337/94, zawierają odniesienie do przepisów rozporządzeń (EWG) nr 985/68 oraz (EWG) nr 685/69; do wymienionych powyżej rozporządzeń należy wprowadzić zmiany poprzez zastąpienie zawartych w nich odniesień do rozporządzeń Komisji (EWG) nr 804/68 i (WE) nr 454/95(12) stosowanych od dnia 1 marca 1995 r.; co więcej, należy zmienić rozporządzenie (EWG) nr 1589/87 tak, aby masło produkowane w Państwie Członkowskim innym niż państwo zakupującej agencji interwencyjnej mogło być skupowane interwencyjnie oraz należy zmienić odniesienie do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 777/87(13) w rozporządzeniu (EWG) nr 1547/87;

rozporządzenie (EWG) nr 2191/81 ustanawia, że taka sama kwota pomocy jest przyznawana w odniesieniu do skupu masła, bez względu na minimalną zawartość tłuszczu w maśle; biorąc pod uwagę osiągnięty poziom sprzedaży i sytuację na rynku masła, kwota pomocy w odniesieniu do masła o minimalnej zawartości tłuszczu 82 % powinna zostać ograniczona oraz powinien zostać ustalony współczynnik, który stosowany byłby w odniesieniu do tej pomocy w przypadku masła o minimalnej zawartości tłuszczu 80 %; pomoc przyznawana jest dostawcy masła na pisemny wniosek i za okazaniem numerowanego vouchera ważnego przez jeden miesiąc; Państwom Członkowskim należy dać możliwość przedłużenia okresu ważności vouchera do trzech miesięcy kalendarzowych w celu usprawnienia pracy administracyjnej związanej z tym procesem;

Komitet Zarządzający ds. Mleka i Przetworów Mlecznych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
W rozporządzeniu (EWG) nr 1547/87 wprowadza się następujące zmiany:

a) W art. 1 ust. 1 akapit drugi odniesienie do "art. 2 ust. 2 akapit ostatni rozporządzenia (EWG) nr 685/69" zastępuje się odniesieniem do "art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 454/95."

b) W art. 2 wprowadza się następujące zmiany:

1. w zdaniu pierwszym odniesienie do "art. 1 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 777/87" zastępuje się odniesieniem do "art. 1 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 777/87";

2. w tiret pierwszym odniesienie do "art. 1 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 985/68" zastępuje się odniesieniem do "art. 6 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 804/68".

c) W art. 4 ust. 1 akapit drugi dodaje się tiret w brzmieniu:

"- w przypadkach, kiedy transakcje odnoszące się do masła o jakości określonej w art. 2 tiret pierwsze nie są uznane za reprezentatywne z uwagi na niedostateczną ilość, kryteria wyznaczania stosunku między cenami masła, w odniesieniu do którego istnieje wystarczająca ilość transakcji, a cenami masła wymienionego w art. 2."

d) W art. 5 tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"- ilości masła podlegające ofercie sprzedaży zarejestrowane zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 454/95."

2.
W rozporządzeniu (EWG) nr 1589/87 wprowadza się następujące zmiany:

a) W art. 1 akapity drugi i trzeci otrzymują brzmienie:

"Tytuł I rozporządzenia (WE) nr 454/95 stosuje się do zakupów dokonywanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, z wyjątkiem art. 2 lit. c), art. 4 ust. 5 oraz art. 5 ust. 1."

b) W art. 3 wprowadza się następujące zmiany:

i) ust. 1 tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"jeśli zobowiążą się na piśmie do przestrzegania art. 5 ust. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 454/95";

ii) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zainteresowane strony odpowiadają na zaproszenia do składania ofert wydane przez agencję interwencyjną Państwa Członkowskiego przez złożenie pisemnej oferty za potwierdzeniem odbioru lub pisemnie za pośrednictwem jakiegokolwiek innego środka komunikacji za potwierdzeniem odbioru."

c) W art. 7 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) Chłodnia, do której należy to dostarczyć."

d) W art. 9 dodaje się, co następuje:

"o ile warunki ustanowione w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 454/95 zostały spełnione."

3.
W rozporządzeniu (EWG) nr 2191/81 wprowadza się następujące zmiany:

a) W art. 1 ust. 3 lit. b) tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- masło, które w Państwie Członkowskim wytworzenia spełnia warunki ustanowione w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 804/68 oraz wymogi krajowej klasy jakości wymienionej w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 454/95 oraz którego opakowanie jest stosownie oznakowane."

b) W art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kwota pomocy wynosi 139 ECU na 100 kg masła.

W przypadku masła określonego w art. 6 ust. 2 tiret trzecie rozporządzenia (EWG) nr 804/68 kwota pomocy ustalona w powyższym ustępie mnożona jest przez 0,9756.

Jeśli kwota pomocy ulega zmianie, nowa kwota jest stosowana do wszystkich dostaw masła wykonywanych na podstawie vouchera ważnego przez miesiąc następujący po miesiącu, w którym ustalona została nowa kwota.

W przypadku jednak, gdy okres ważności vouchera jest dłuższy niż jeden miesiąc, jeśli nowa kwota została ustalona przed ostatnim miesiącem, w którym voucher jest ważny, nowa kwota jest stosowana w odniesieniu do wszystkich dostaw masła wykonanych po rozpoczęciu miesiąca następującego po miesiącu, w którym ustalona została nowa kwota."

c) W art. 3 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Voucher jest ważny przez miesiąc kalendarzowy zaznaczony na nim. Jakkolwiek przejęcie jednak może być dokonane od dwudziestego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc kalendarzowy zaznaczony na voucherze aż do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu kalendarzowym na nim zaznaczonym.

Nie naruszając poprzedniego ustępu, Państwa Członkowskie mogą uwzględnić ważność vouchera trwającą dwa lub trzy miesiące kalendarzowe. W takich przypadkach miesiące ważności muszą zostać zaznaczone na voucherze a przejęcie może być dokonane od dwudziestego dnia miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc kalendarzowy zaznaczony na voucherze do dziesiątego dnia miesiąca następującego po ostatnim miesiącu kalendarzowym na nim zaznaczonym."

4. W art. 1 ust. 1 lit. a) zdanie pierwsze rozporządzenia (EWG) nr 570/88 otrzymuje brzmienie:

"a) masło produkowane bezpośrednio i wyłącznie z pasteryzowanej śmietany, które, w Państwie Członkowskim wytworzenia, spełnia warunki ustanowione w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 804/68 oraz wymogi krajowej klasy jakości wymienione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 454/95 oraz którego opakowanie jest stosownie oznakowane."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 marca 1995 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lutego 1995 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 148 z 28.6.1968, str. 13.

(2) Dz.U. L 169 z 18.7.1968, str. 1.

(3) Dz.U. L 187 z 13.7.1991, str. 1.

(4) Dz.U. L 298 z 19.11.1994, str. 1.

(5) Dz.U. L 90 z 15.4.1969, str. 12.

(6) Dz.U. L 53 z 24.2.1994, str. 11.

(7) Dz.U. L 144 z 4.6.1987, str. 12.

(8) Dz.U. L 150 z 15.6.1991, str. 26.

(9) Dz U. L 146 z 6.6.1987, str. 27.

(10) Dz.U. L 350 z 31.12.1994, str. 66.

(11) Dz.U. L 213 z 1.8.1981, str. 20.

(12) Dz.U. L 55 z 1.3.1988, str. 31.

(13) Dz.U. L 46 z 1.3.1995, str. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.46.31

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 455/95 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1547/87 i (EWG) nr 1589/87 w odniesieniu do skupu masła przez agencje interwencyjne oraz rozporządzenie (EWG) nr 2191/81 i (EWG) nr 570/88 w odniesieniu do przyznawania pomocy w odniesieniu do zakupu i sprzedaży masła po obniżonych cenach określonym kategoriom konsumentów i przemysłów
Data aktu: 28/02/1995
Data ogłoszenia: 01/03/1995
Data wejścia w życie: 04/03/1995, 01/05/2004, 01/03/1995