uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 51 i art. 235,
uwzględniając wniosek Komisji, sporządzony po konsultacji z Komisją Administracyjną ds. Zabezpieczenia Społecznego Pracowników Migrujących (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Istnieje potrzeba wprowadzenia zmian do rozporządzeń (EWG) nr 1408/71 (4) i (EWG) nr 574/72 (5); niektóre z tych zmian odnoszą się do zmian dokonanych przez Państwa Członkowskie w dziedzinie ustawodawstwa w dziedzinie zabezpieczenia społecznego, inne to zmiany natury technicznej mające na celu udoskonalenie wyżej wymienionych rozporządzeń:
(2) W celu ułatwienia czasowego zamieszkania i dostępu do opieki na terytorium Unii Europejskiej z upoważnieniem właściwej instytucji, korzyści wynikające z art. 22 ust. 1 lit. a) i 22 ust. 1 lit. c) powinny zostać rozciągnięte na wszystkich obywateli Państw Członkowskich, którzy są ubezpieczeni zgodnie z przepisami prawnymi Państwa Członkowskiego, a także na członków ich rodzin zamieszkujących z nimi, nawet jeśli nie są pracownikami najemnymi ani nie pracują na własny rachunek.
(3) Bezrobotny w pełnym wymiarze, określony w art. 71 ust. 1 lit. a ppkt ii) lub lit. b) ppkt ii), jest uprawniony do świadczeń z tytułu choroby i macierzyństwa, a także do świadczeń rodzinnych przyznawanych przez właściwą instytucję Państwa Członkowskiego na terytorium którego zamieszkuje, uprawnień w okresie bezrobocia w pełnym wymiarze, wynikających z inwalidztwa i starości, przyznawanych przez wspomnianą instytucję zgodnie z ustawodawstwem stosowanym przez te państwo (art. 25 ust. 2, art. 39 ust. 6, art. 45 ust. 6 i art. 72a rozporządzenia (EWG) nr 1408/71), wynika z tego, że Państwo Członkowskie zamieszkania powinno móc odprowadzić składki na te świadczenia tam, gdzie to konieczne, w konsekwencji powinny zostać wprowadzone przepisy umożliwiające państwu takie odprowadzanie, jeśli jego ustawodawstwo tak stanowi.
(4) Wydaje się konieczne zapewnienie, że rodzina nie traci prawa do świadczeń rodzinnych z powodu zbyt krótkiego okresu przedawnienia i że w tym celu art. 86 rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 powinien zostać zmieniony.
(5) Ze względów skuteczności wydaje się odpowiednim zestawienie razem wszystkich przepisów przejściowych dotyczących poszczególnych świadczeń o charakterze nieskładkowym w nowym art. 95b rozporządzenia (EWG) nr 1408/71.
(6) Określone zmiany powinny zostać wprowadzone do rubryki "G. IRLANDIA" i "O. ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO" w części II załącznika I do rozporządzenia (EWG) nr 1408/71, uwzględniając wykładnię pojęcia "członek rodziny", przekazaną przez władze Irlandii i Wielkiej Brytanii.
(7) Istnieje potrzeba dodania do rubryki "B. DANIA" w załączniku IIa do rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 zryczałtowanego zasiłku rehabilitacyjnego, który stanowi nie podlegające wywozowi świadczenie specjalne o charakterze nieskładkowym.
(8) Istnieje potrzeba skreślenia pozycji "zasiłek wyrównujący koszty utrzymania" w załączniku IIa znajdującej się w rubryce "I. LUKSEMBURG", z powodu niezapisania takiego zasiłku w obecnym ustawodawstwie Luksemburga.
(9) W rezultacie umowy zawartej między władzami Grecji i Niemiec należy uzupełnić część B pkt 30 załącznika III do rozporządzenia (EWG) nr 1408/71.
(10) Wydaje się koniecznym dostosowanie rubryki "F. GRECJA" załącznika VI do rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 ze względu na restrukturyzację zabezpieczenia społecznego i różnych zmian wniesionych do greckiego ustawodawstwa.
(11) Przewidując możliwość zmiany przez osobę ubezpieczoną instytucji ubezpieczeń na wypadek choroby, istnieje potrzeba zmiany art. 17 ust. 2 i art. 30 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 574/72 w celu rozszerzenia zastosowania w stosunku do instytucji Niemiec, Włoch i Portugalii szczególnego przepisu już przewidzianego w stosunku do instytucji francuskich.
(12) Artykuł 95 rozporządzenia (EWG) nr 574/72 powinien zostać zmieniony, aby zbliżyć stałą kwotę podlegającą zwrotowi oraz kwotę aktualnych wydatków ponoszonych przez instytucje Państw Członkowskich; powinien zostać sformułowany przepis dotyczący okresu przejściowego odnoszącego się do stosunków z Republiką Francuską ze względu na problemy administracyjne, które może napotkać ten kraj.
(13) Sformułowanie art. 107 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 574/72 powinno zostać zmienione, uwzględniając zmiany dokonane przez rozporządzenie (EWG) nr 2195/91 (6), (EWG) nr 1248/92 (7) i (EWG) nr 1249/92 (8).
(14) W związku ze zmianami administracyjnymi w Danii, rubryka "B. DANIA" w załącznikach 2, 3, 4 i 10 do rozporządzenia (EWG) nr 574/72 powinna zostać odpowiednio zmieniona.
(15) Punkty "13. DANIA - HISZPANIA" i "15.DANIA - GRECJA" w załączniku 5 do rozporządzenia (EWG) nr 574/72 należy dostosować biorąc pod uwagę umowy zawarte między Państwami Członkowskimi.
(16) Wspomniany załącznik 5 powinien także zostać zmieniony w rezultacie umów między Niderlandami i Grecją i między Niderlandami i Zjednoczonym Królestwem zgodnie z art. 36 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1408/71.
(17) Konieczne jest dostosowanie rubryki "A. BELGIA" w załączniku 10 do rozporządzenia (EWG) nr 574/72 w celu wymienienia właściwej instytucji, określonej w art. 10b wspomnianego rozporządzenia.
(18) W rezultacie reorganizacji administracyjnej ubezpieczeń na wypadek choroby, pozycje w załącznikach 2, 3, 4, 9 i 10 do rozporządzenia (EWG) nr 574/72, znajdujące się w rubryce "I. LUKSEMBURG" powinny zostać zmienione.
(19) W rezultacie zmiany nazwy Niderlandzkiej Rady Pracy, konieczne jest dostosowanie załączników 2, 3 i 4 do rozporządzenia (EWG) nr 574/72 zawartych w rubryce "J. NIDERLANDY".
(20) Artykuł 2 rozporządzenia (EWG) nr 1247/92 i art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1945/93 powinny zostać skreślone, jako że ich treść jest zawarta w rozporządzeniu (EWG) nr 1408/71; w art. 4 rozporządzenia (EWG) nr 1945/93 konieczne jest skreślenie pkt 10, w którym zawarte jest odniesienie do skreślonych przepisów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
L. ATIENZA SERNA | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 143 z 26.5.1994, str. 7.
(2) Dz.U. C 166 z 3.7.1995, str. 24.
(3) Dz.U. C 393 z 31.12.1994, str. 75.
(4) Dz.U. L 149 z 5.7.1971, str. 2. Rozporządzenie ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(5) Dz.U. L 74 z 27.3.1972, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(6) Dz.U. L 206 z 29.7.1991, str. 2.
(7) Dz.U. L 136 z 19.5.1992, str. 7.
(8) Dz.U. L 136 z 19.5.1992, str. 28.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1995.335.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 3095/95 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie, rozporządzenie (EWG) nr 574/72 w sprawie wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71, rozporządzenie (EWG) nr 1247/92 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1408/71 i rozporządzenie (EWG) nr 1945/93 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1247/92 |
Data aktu: | 22/12/1995 |
Data ogłoszenia: | 30/12/1995 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/1998, 01/01/1996 |