KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICHuwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zatwierdzenia typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 93/81/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do tłumienia zakłóceń radioelektrycznych wywoływanych przez silniki z zapłonem iskrowym stosowane w pojazdach silnikowych(3), zmienioną dyrektywą Komisji 89/491/EWG(4), w szczególności jej art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa 72/245/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji EWG ustanowionej dyrektywą 70/156EWG; w związku z tym, przepisy zawarte w dyrektywie 70/156/EWG dotyczące układów, elementów konstrukcyjnych i oddzielnych zespołów technicznych w pojazdach stosują się do niniejszej dyrektywy;
w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy dołączony był dokument informacyjny zawierający stosowne pozycje załącznika I do tej dyrektywy, jak również świadectwo zatwierdzenia typu oparte na załączniku VI do tej dyrektywy w celu umożliwienia skomputeryzowania zatwierdzenia typu;
dyrektywa 72/245/EWG zawierała najwcześniejsze środki zmierzające do wprowadzenia podstawowej kompatybilności elektromagnetycznej dotyczącej zakłóceń radioelektrycznych, od tamtego czasu postęp techniczny spowodował wzrost złożoności i różnorodności urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
w świetle zwiększającego się zainteresowania postępem technicznym w zakresie urządzeń elektrycznych i elektronicznych oraz potrzeby zapewnienia ogólnej kompatybilności różnych urządzeń elektrycznych i elektronicznych, dyrektywa Rady 89/336/EWG(5), ostatnio zmieniona dyrektywą 93/68/EWG(6), zawiera ogólne przepisy dotyczące kompatybilności elektromagnetycznej wszystkich wyrobów;
dyrektywa 89/336/EWG ustanowiła zasadę, że w takim zakresie, w jakim zharmonizowane są wymogi dotyczące ochrony określone w tej dyrektywie, jej przepisy ogólne nie będą obowiązywać lub przestaną obowiązywać w odniesieniu do urządzeń objętych dyrektywami szczególnymi;
w dziedzinie pojazdów, ich części i oddzielnych zespołów technicznych, należy przewidzieć dyrektywę szczególną w ramach europejskiego systemu zatwierdzenia typu, która dotyczyć będzie homologacji udzielanych przez wyznaczone organy krajowe zgodnie ze zharmonizowanymi wymogami technicznymi;
dyrektywa 72/245/EWG powinna stać się taką dyrektywą szczególną;
w innych dyrektywach dotyczących pojazdów, ich części i oddzielnych zespołów technicznych, w ramach dyrektywy 70/156/EWG, wspomina się o kompatybilności elektromagnetycznej;
od dnia 1 stycznia 1996 r. wymogi techniczne dotyczące zakłóceń radioelektrycznych (kompatybilności elektromagnetycznej) wywoływanych przez pojazdy, ich części i układy powinny być regulowane wyłącznie przepisami dyrektywy 72/245/EWG;
istnieje konieczność zmiany dyrektywy 70/156/EWG w taki sposób, aby odzwierciedlić rozszerzenie dyrektywy 72/245/EWG na wszystkie kategorie pojazdów;
istnieje konieczność odwołania się do dyrektywy Rady 72/306/EWG(7), zmienioną dyrektywą 89/491/EWG, w celu wprowadzenia rozróżnienia między silnikami o zapłonie iskrowym i silnikami o zapłonie samoczynnym;
środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 31 października 1995 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Martin BANGEMANN |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(2) Dz.U. L 264 z 23.10.1993, str. 49.
(3) Dz.U. L 152 z 6.7.1972, str. 15.
(4) Dz.U. L 238 z 15.8.1989, str. 43.
(5) Dz.U. L 139 z 23.5.1989, str. 19.
(6) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.
(7) Dz.U. L 190 z 20.8.1972, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI