Dyrektywa 95/12/WE wykonująca dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej pralek bębnowych typu domowego

DYREKTYWA KOMISJI 95/12/WE
z dnia 23 maja 1995 r.
wykonująca dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej pralek bębnowych typu domowego

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/75/EWG z dnia 22 września 1992 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez urządzenia gospodarstwa domowego(1), w szczególności jej art. 9 i 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z dyrektywą 92/75/EWG Komisja ma przyjąć dyrektywę wykonawczą w odniesieniu do urządzeń gospodarstwa domowego, w tym pralek;

zużycie energii elektrycznej przez pralki stanowi znaczną część wspólnotowego zapotrzebowania na energię. Możliwości ograniczenia zużycia energii przez te urządzenia są znaczne;

wyższa wydajność prania wymaga często większego zużycia wody i energii. Informacje dotyczące wydajności prania urządzenia są pomocne przy ocenie informacji dotyczących zużycia przez niego energii i wody. To może ułatwić konsumentom dokonanie wyboru urządzenia, które spełnia warunek racjonalnego wykorzystania energii;

Wspólnota, potwierdzając swe zainteresowanie międzynarodowym systemem normalizacji zdolnym do tworzenia norm, które są w praktyce używane przez partnerów w handlu międzynarodowym oraz spełniającym wymogi polityki wspólnotowej, zachęcają europejskie organizacje normalizacyjne, by kontynuowały współpracę z międzynarodowymi organizacjami normalizacyjnymi;

Europejski Komitet Normalizacji (CEN) oraz Europejski Komitet Normalizacji Eletrotechnicznej (Cenelec) są organami uznanymi za kompetentne, by przyjmować zharmonizowane normy zgodnie z ogólnymi wytycznymi współpracy między Komisją a tymi dwoma organami, ustanowionymi dnia 13 listopada 1994 r. W myśl niniejszej dyrektywy, norma zharmonizowana to specyfikacja techniczna (norma europejska lub dokument harmonizacyjny) przyjęta przez Cenelec na podstawie upoważnienia Komisji zgodnie z przepisami dyrektywy Rady 83/189/EWG z dnia 28 marca 1983 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i uregulowań technicznych(2) wraz z późniejszymi zmianami wprowadzonymi dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady(3) 94/10/WE oraz na podstawie tych ogólnych wytycznych;

środki wymienione w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 10 dyrektywy 92/75/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1. 1
Niniejsza dyrektywa obejmuje pralki bębnowe typu domowego zasilane prądem z sieci, z wyłączeniem:

– pralek nie posiadających opcji wirowania,

– pralek z oddzielnymi bębnami do prania i suszenia (takich jak pralki dwubębnowe), oraz

– kombinowanych pralko-suszarek.

– do dnia 30 czerwca 1998 r. pralki bez wewnętrznych systemów podgrzewania wody.

Urządzenia, które mogą wykorzystać inne źródła energii wyłącza się również z zakresu niniejszej dyrektywy.

2.
Informacje wymagane przez niniejszą dyrektywę są mierzone zgodnie ze zharmonizowanymi normami, których numery referencyjne zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich oraz dla których Państwa Członkowskie opublikowały numery referencyjne norm krajowych transponujących te normy zharmonizowane. W niniejszej dyrektywie wszelkie przepisy wymagające udzielania informacji dotyczących hałasu stosuje się tylko w tych przypadkach, gdy informacje te wymagane są na podstawie art. 3 dyrektywy Rady 86/594/EWG(4). Informacje te są mierzone zgodnie z tą dyrektywą. Ta informacja, jeśli konieczna, mierzona jest zgodnie z dyrektywą 83/199/EWG
4.
"Sprzedawca", "dostawca", "arkusz informacyjny", "inne zasadnicze źródła" i "informacje dodatkowe" należy rozumieć zgodnie z definicjami określonymi w art. 1 ust. 4 niniejszej dyrektywy 92/75/EWG.
Artykuł  2
1.
Dokumentacja techniczna, określona w art. 2 ust. 3 dyrektywy 92/75/EWG zawiera:

– nazwę i adres dostawcy,

– opis ogólny urządzenia umożliwiający jego precyzyjną identyfikację,

– informacje, w tym rysunki, o ile są istotne, dotyczące głównych cech projektowych, w szczególności elementów, które w znacznym stopniu wpływają na zużycie energii,

– sprawozdania z odpowiednich badań pomiarowych przeprowadzonych zgodnie z procedurami badań norm zharmonizowanych określonych w art. 1 ust. 2,

– ewentualne instrukcje obsługi.

2.
Etykieta, określona w art. 2 ust. 1 dyrektywy 92/75/EWG, jest zgodna ze wzorem określonym w załączniku I do niniejszej dyrektywy. Etykieta jest umieszczana na przedniej lub górnej stronie urządzenia w taki sposób, by była widoczna i niezasłonięta.
3.
Tekst oraz format karty, określonej w art. 2 ust. 1 dyrektywy 92/75/EWG są zgodne ze wzorem określonym w załączniku II do niniejszej dyrektywy.
4.
W sytuacjach przewidzianych wart. 5 dyrektywy 92/75/EWG oraz jeśli oferta sprzedaży, wynajmu, lub sprzedaży ratalnej podawana jest za pomocą informacji w formie drukowanej takiej jak katalog na zamówienia pocztowe, informacja w formie drukowanej zawiera wszelkie informacje określone w załączniku III do niniejszej dyrektywy.
5.
Kategoria wydajności energetycznej urządzenia, jego kategoria wydajności prania oraz kategoria wydajności suszenia określone są zgodnie z załącznikiem IV.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie podejmą wszelkie niezbędne środki gwarantujące, by dostawcy i sprzedawcy prowadzący działalność na ich terytorium spełniali wymogi niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 marca 1996 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję. Stosują one te przepisy od dnia 1 kwietnia 1996 r.

Jednakże Państwa Członkowskie zezwolą do dnia 30 września 1996 r. na:

– wprowadzanie na rynek, wprowadzanie do obrotu i/lub wystawianie produktów,

– rozpowszechnianie informacji w formie drukowanej, określonej w art. 2 ust. 4, które nie są zgodne z niniejszą dyrektywą.

Gdy Państwa Członkowskie przyjmują te przepisy, zawierają one odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia są określane przez Państwo Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które zostaną przyjęte w odniesieniu do zagadnień, których dotyczy niniejsza dyrektywa.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 maja 1995 r.
W imieniu Komisji
Christos PAPOUTSIS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 13.10.1992, str. 16.

(2) Dz.U. L 109 z 26.4.1983, str. 8.

(3) Dz.U. L 100 z 19.4.1994, str. 30.

(4) Dz.U. 334 z 6.12.1986, str. 24.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I 2

ETYKIETA

ZAŁĄCZNIK  II

KARTA

Karta zawiera następujące informacje. Informacje muszą być podane w formie tabeli obejmującej kilka modeli dostarczanych przez tego samego dostawcę. Informacje podane są w porządku określonym poniżej chyba, że zawarte są w bardziej ogólnym opisie urządzenia:

1. Znak handlowy dostawcy.

2. Identyfikator modelu dostawcy.

3. Kategoria wydajności energetycznej modelu określona zgodnie z załącznikiem IV, wyrażona jako "Kategoria wydajności energetycznej... w skali od A (bardziej wydajne) do G (mniej wydajne)". Jeśli informacje te podane są w formie tabeli, dane te mogą zostać wyrażone w inny sposób pod warunkiem, że wynika z niego, że skala rozpoczyna się od A (wydajniejsza) a kończy na G (mniej wydajna).

4. Jeśli informacje podawane są w formie tabeli oraz jeśli część urządzeń wymienionych w tabeli uzyskała "oznakowanie ekologiczne UE" zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 880/92, informacja ta może zostać tam dołączona. W tym przypadku w nagłówku umieszczony zostanie zapis: "oznakowanie ekologiczne UE" a pozycja ta składa się z kopii znaku oznakowania ekologicznego. Niniejszy przepis nie ma wpływu na stosowanie się do innych wymogów na podstawie wspólnotowego systemu oznakowań ekologicznych.

5. Zużycie energii w kWh na cykl przy korzystaniu ze standardowego cyklu prania bawełny w temperaturze 60 °C zgodnie z procedurami badania, określonych w art. 1 ust. 2, określona jako "zużycie energii XYZ kWh na cykl, w oparciu o wyniki standardowych badań dla cyklu prania bawełny w temperaturze 60 °C. Rzeczywiste zużycie energii zależy od tego, jak użytkowane jest urządzenie".

6. Kategoria wydajności prania określona w załączniku IV. Wyrażona jako "Kategoria wydajności prania... w skali od A (wydajniejsza) do G (mniej wydajna)". Dane te mogą zostać wyrażone w inny sposób pod warunkiem, że wynika z niego, że skala rozpoczyna się od A (wydajniejsza), a kończy na G (mniej wydajna).

7. Kategoria wydajności suszenia (załącznik 4). Wyrażona jako

"Kategoria wydajności suszenia... w skali od A (wydajniejsza) do G (mniej wydajna)", po czym następuje stwierdzenie: "Notabene dla użytkowników suszarek bębnowych. Wybór pralki z wirowaniem sklasyfikowanym w kategorii A zamiast pralki z wirowaniem sklasyfikowanym w kategorii G obniży o połowę koszty suszenia. Na suszenie prania zużywa się zwykle więcej energii niż na pranie."

Stwierdzenie to może zostać załączone jako przypis.

Jeśli informacje te przedstawione są w formie tabeli, mogą zostać wyrażone w inny sposób pod warunkiem, że wynika z niego, że skala rozpoczyna się od A (wydajniejsza) a kończy na G (mniej wydajna) oraz, że stwierdzenie dotyczące kosztów użytkowania zawarte jest w tabeli lub w przypisie.

8. Wydajność odpompowywania wody zgodnie z procedurami badań norm zharmonizowanych, określonymi w art. 1 ust. 2 dla standardowego cyklu prania bawełny w temperaturze 60 °C. Wyrażona jako "woda pozostała po odwirowaniu...% (jako proporcja suchej masy prania)".

9. Maksymalna szybkość wirowania osiągana w standardowym cyklu prania bawełny w temperaturze 60 °C zgodnie z procedurami badań norm zharmonizowanych, określonymi w art. 1 ust. 2.

10. Pojemność urządzenia dla standardowego cyklu prania bawełny w temperaturze 60 °C zgodnie z procedurami badań norm zharmonizowanych, określonymi w art. 1 ust. 2.

11. Zużycie wody dla standardowego cyklu prania bawełny w temperaturze 60 °C zgodnie z procedurami badań lub normami zharmonizowanymi, określonymi w art. 1 ust. 2.

12. Czas trwania programu dla standardowego cyklu prania bawełny w temperaturze 60 °C zgodnie z procedurami badań, określonymi w art. 1 ust. 2.

13. Dostawcy mogą umieszczać informacje w punktach 6-12 w odniesieniu do innych cykli prania.

14. Średnie roczne zużycie energii oraz wody w oparciu o 200 standardowych cykli prania bawełny w temperaturze 60 °C. Zostanie ono wyrażone jako "szacowane roczne zużycie (200 standardowych cykli prania bawełny w temperaturze 60 °C) dla czteroosobowego gospodarstwa domowego".

15. Hałas w trakcie cykli prania i wirowania przy korzystaniu ze standardowego cyklu prania bawełny w temperaturze 60 °C, zgodnie z dyrektywą (EWG) nr 86/594.

Jeśli kopia etykiety, kolorowa lub czarno - biała, załączona jest do karty, załączone muszą zostać tylko dalsze informacje zawarte w karcie.

Uwaga:

Terminy w innych językach będące odpowiednikami terminów podanych powyżej są wymienione w załączniku V.

ZAŁĄCZNIK  III

ZAMÓWIENIA POCZTOWE ORAZ INNE FORMY SPRZEDAŻY POZA MIEJSCEM SIEDZIBY FIRMY

Katalogi zamówień pocztowych oraz inne informacje w formie drukowanej, określone w art. 2 ust. 4 niniejszej dyrektywy zawierają następujące informacje, podane w określonym poniżej porządku:

1. Kategoria wydajności energetycznej (załącznika II pkt 3)

2. Zużycie energii (załącznik II pkt 5)

3. Kategoria wydajności prania (załącznik II pkt 6)

4. Kategoria wydajności suszenia (załącznik II pkt 7)

5. Maksymalna szybkość wirowania(załącznik II uwaga 8)

6. Pojemność (załącznik I uwaga 9)

7. Zużycie wody (załącznik I uwaga 10)

8. Szacowane roczne zużycie dla czteroosobowego gospodarstwa domowego (załącznika II pkt 14,)

9. Hałas (załącznik I uwaga 11)

Jeśli podaje się inne informacje zawarte w karcie, mają one formę określoną w załączniku II i są zawarte w powyższej tabeli w porządku wymaganym dla karty.

Uwaga:

Terminy w innych językach będące odpowiednikami terminów podanych powyżej znajdują się w załączniku V.

ZAŁĄCZNIK  IV

KATEGORIA WYDAJNOŚCI ENERGETYCZNEJ

ZAŁĄCZNIK  V 3

TŁUMACZENIA TERMINÓW WYKORZYSTYWANYCH NA ETYKIECIE I KARCIE

grafika

grafika

grafika

1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 96/89/WE z dnia 17 grudnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.338.85) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 stycznia 1997 r.
2 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/80/WE z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.67) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r. Zmiany nie zostły naniesione na tekst.

3 Załącznik V:

-zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/80/WE z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.67) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.136.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 95/12/WE wykonująca dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej pralek bębnowych typu domowego
Data aktu: 23/05/1995
Data ogłoszenia: 21/06/1995
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/07/1995