Decyzja 6/94 zmieniająca Protokół 4 do Porozumienia, w sprawie reguł pochodzenia

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 6/94
z dnia 8 marca 1994 r.
zmieniająca Protokół 4 do Porozumienia, w sprawie reguł pochodzenia

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dalej zwane "Porozumieniem", w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

należy koniecznie wziąć pod uwagę fakt, że Szwajcaria nie uczestniczy w tym Porozumieniu, a utrzymanie obecnego stopnia liberalizacji w zakresie preferencyjnego handlu między Umawiającymi się Stronami tego Porozumienia a Szwajcarią stanowi wspólny interes gospodarczy i administracyjny wszystkich stron; w związku z tym, należy zmienić niektóre przepisy Protokołu 4 do przedmiotowego Porozumienia, dotyczące określania kryteriów pochodzenia, zasad terytorialności i bezpośredniego przewozu oraz przepisy dotyczące zakazu zwrotu ceł lub zwolnienia z należności celnych,

reguły pochodzenia mające zastosowanie do półproduktów i wyrobów z tworzyw sztucznych z pozycji nr ex 3916 do 3921 Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów HS powstałych w wyniku homopolimeryzacji addycyjnej przewidują granicę wartości wynoszącą 50 % dla wszystkich zastosowanych materiałów nie posiadających statusu pochodzenia i 20 % dla wszystkich użytych materiałów nie posiadających statusu pochodzenia z rozdziału HS 39, lub alternatywną granicę wartości wynoszącą 25 % dla wszystkich zastosowanych materiałów nie posiadających statusu pochodzenia; sprostanie tym regułom jest niemożliwe w przypadku szeregu szczególnych rodzajów metalizowanych folii z tworzyw sztucznych, ponieważ półprodukty, jakie są wymagane do ich produkcji są niedostępne w strefie WE - EFTA; stosowna wydaje się zmiana reguł pochodzenia w odniesieniu do wspomnianych produktów, w celu zezwolenia na używanie niektórych szczególnych rodzajów folii z tworzyw sztucznych, które nie posiadają statusu pochodzenia,

przypis umieszczony w dodatku II do Protokołu 4, wprowadzający odstępstwo w odniesieniu do składników paliw jądrowych, od reguły pochodzenia, która ma zastosowanie do rozdziału HS 84, był ważny tylko do dnia 31 grudnia 1993 r.; składniki paliw jądrowych z pozycji HS nr 8401, wytwarzane z uranu wzbogaconego nie posiadającego statusu pochodzenia na terytorium Umawiających się Stron, nie spełniają jeszcze podstawowych wymogów reguł pochodzenia, jakie mają zastosowanie do rozdziału HS 84 i prawdopodobnie nie zaspokoją tych wymogów w najbliższej przyszłości; w przemyśle paliw jądrowych zawierane są kontrakty długoterminowe i z dużym wyprzedzeniem przed rozpoczęciem dostaw; w związku z tym wskazane jest zapewnienie pewności prawnej; stosowne wydaje się przedłużenie tego odstępstwa na okres kolejnych pięciu,

Umawiające się Strony, w związku z Umowami o Wolnym Handlu między Wspólnotą a Państwami EFTA oraz między samymi Państwami EFTA, postanowiły wprowadzić zmiany do reguł pochodzenia w odniesieniu do likierów z pozycji HS nr ex 2208, "Miszmetalu" z pozycji HS nr ex 2805 i skór futerkowych z pozycji HS nr 4303; w związku z tym należy zmienić załącznik II do Protokołu 4,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W art. 4, 10, 13 i 15 do Protokołu 4 wprowadza się zmiany, zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W dodatku II do Protokołu 4 wprowadza się zmiany, zgodnie z załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem otrzymania przez Wspólny Komitet EOG wszystkich notyfikacji wymaganych na mocy art. 103 ust. 1 Układu.

Stosuje się ją od dnia 1 stycznia 1994 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG oraz w dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 marca 1994 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
N. VAN DER PAS
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Do Protokołu 4 wprowadza się następujące zmiany:

1) w artykuł 4 dodaje się ust. w brzmieniu:

"1a. Niezależnie od przepisów ust. 1, materiały pochodzące ze Szwajcarii w rozumieniu Protokołu 3 do Umowy o Wolnym Handlu między EWG a Szwajcarią lub w rozumieniu załącznika B do Konwencji ustanawiającej Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu, uznaje się za materiały posiadające status pochodzenia.";

2) artykuł 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. ust. 1, 1a i 2 stosuje się z wyjątkiem przepisów zamieszczonych w art. 5.";

3) artykuł 10 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10

Zasada terytorialności

1. W EOG, warunki określone w tytule II w odniesieniu do nabywania statusu pochodzenia, muszą być spełniane bez przerwy. W tym celu, nabywanie statusu pochodzenia uznaje się za przerwane, jeżeli towary poddane obróbce lub przetworzeniu w obrębie EOG opuściły jego terytorium, bez względu na to, czy poza terytorium EOG zostały przeprowadzone operacje czy nie, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w art. 11 i 12.

2. Niezależnie od przepisów ust. 1, nabywanie statusu pochodzenia nie jest uznawane za przerwane, jeżeli produkty pochodzące z EOG zostały wywiezione z terytorium jednej Umawiającej się Strony do Szwajcarii i z powrotem wywiezione na terytorium Umawiającej się Strony, z zastrzeżeniem, że produkty te nie zostały poddane w Szwajcarii obróbce czy przetworzeniu, wykraczającemu poza operacje niedostateczne wyszczególnione w art. 5.";

4) artykuł 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Preferencyjne traktowanie przewidziane na mocy Układu stosuje się jedynie do produktów spełniających wymogi niniejszego Protokołu, przewożonych w obrębie EOG lub Szwajcarii. Niemniej jednak, w niektórych sytuacjach, produkty stanowiące pojedynczą partię towaru można przewozić przez terytoria inne niż terytorium EOG lub Szwajcarii, przeładowywać lub tymczasowo magazynować na tych terytoriach, z zastrzeżeniem, że produkty takie pozostają pod nadzorem organów celnych w kraju tranzytu czy magazynowania oraz nie są poddawane operacjom innym niż rozładowanie, przeładowanie czy innym procesom mającym na celu zachowanie dobrego stanu produktów.";

5) artykuł 15 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Materiały nie pochodzące lub materiały pochodzące ze Szwajcarii w rozumieniu Umowy o Wolnym Handlu między EWG a Szwajcarią lub Konwencji ustanawiającej Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu, używane do wytwarzania produktów pochodzących z EOG w rozumieniu niniejszego Protokołu, dla których wydano lub sporządzono świadectwo pochodzenia zgodnie z przepisami zamieszczonymi w tytule V, nie podlegają zwrotowi ani zwolnieniu z jakichkolwiek należności celnych przez którąkolwiek z Umawiających się Stron."

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

ZAŁĄCZNIK  II

grafika

Wspólne oświadczenie dotyczące reguł pochodzenia w następstwie wejścia w życie Porozumienia EOG

A. Towary, które przed wejściem Układu EOG w życie były wywożone z terytorium jednej Umawiającej się Strony na terytorium drugiej Umawiającej się Strony, na podstawie Konwencji EFTA lub odpowiedniej dwustronnej Umowy o Wolnym Handlu między Wspólnotą a Austrią, Finlandią, Islandią, Norwegią i Szwecją, uznawane są za pochodzące z EOG. Reguły tej nie stosuje się do towarów, w odniesieniu do których zastosowano środki wyrównania cen zgodnie z Protokołem 2 do Umów o Wolnym Handlu między Wspólnotą a poszczególnymi odnośnymi Państwami EFTA oraz załącznikiem D do Konwencji EFTA.

B. Przepisy tytułów V i VI Protokołu 4 do Porozumienia EOG stosuje się do świadectw pochodzenia wydanych w kontekście tego Protokołu, które obok odniesienia do pochodzenia EOG zawierają odniesienie do pochodzenia wspólnotowego, austriackiego, fińskiego, islandzkiego, norweskiego lub szwedzkiego w rozumieniu Protokołu 3 do Umowy o Wolnym Handlu między EWG a Szwajcarią lub załącznika B do Konwencji EFTA.

C. Stosowne niepublikowane orzeczenia dotyczące zastosowań Protokołu 3 do Umów o Wolnym Handlu między Wspólnotą a Austrią, Finlandią, Islandią, Norwegią i Szwecją stosuje się mutatis mutandis do protokołu 4 do Porozumienia EOG.

D. Z uwagi na fakt, że Szwajcaria nie uczestniczy w EOG, podaje się do wiadomości, że tytuły V i VI Protokołu 3 do Umowy o Wolnym Handlu między Wspólnotą a Państwami EFTA oraz tytuły V i VI załącznika B do Konwencji EFTA, w rozumieniu tych Umów nadal mają zastosowanie do produktów pochodzących ze Szwajcarii.

E. Niniejsza Wspólna Deklaracja zostaje opublikowana w sekcji EOG oraz w dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich, wraz z decyzją dotyczącą Protokołu 4 do Porozumienia EOG.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.95.22

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 6/94 zmieniająca Protokół 4 do Porozumienia, w sprawie reguł pochodzenia
Data aktu: 08/03/1994
Data ogłoszenia: 14/04/1994
Data wejścia w życie: 25/07/1994, 01/05/2004, 01/01/1994