Rozporządzenie 804/94 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2158/92 w odniesieniu do systemów informacji o pożarach lasów

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 804/94
z dnia 11 kwietnia 1994 r.
ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2158/92 w odniesieniu do systemów informacji o pożarach lasów

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2158/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie ochrony lasów wspólnotowych przed pożarami(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92 utworzenie przez Państwa Członkowskie systemu informacji o pożarach lasów ma na celu wspieranie wymiany informacji o pożarach lasów, ocenianie w sposób ciągły wpływu środków podjętych przez Państwa Członkowskie i Komisję w dziedzinie ochrony lasów przed pożarami, ocenianie okresów, stopnia i przyczyn ryzyka oraz rozwijanie strategii dotyczących ochrony lasów przed pożarami, ze szczególnym naciskiem na wyeliminowanie lub zmniejszenie ich przyczyn;

informacje o ocenie skuteczności środków przewidzianych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92 muszą pozwolić na udział w opracowaniu sprawozdania dotyczącego postępu przewidzianego w art. 10 ust. 3;

aby odpowiedzieć na wyżej wymienione cele, Państwa Członkowskie muszą co najmniej zgromadzić zbiór danych, składający się z informacji porównywalnych na poziomie wspólnotowym i dostępnych w określonych, regularnych odstępach czasu, zwany "minimalną podstawą informowania o pożarach lasów";

dane takie muszą być stopniowo harmonizowane na poziomie wspólnotowym, a wspólna podstawa powinna mieć charakter ewolucyjny, wynikający w szczególności ze ścisłej współpracy w tej dziedzinie między Państwami Członkowskimi i Komisją w ramach Stałego Komitetu ds. Leśnictwa, w taki sposób, aby uniknąć zakłócenia istniejących krajowych systemów gromadzenia danych o pożarach lasów; z tego względu należy w szczególności określić etapy chronologiczne gromadzenia niektórych danych tej wspólnej podstawy;

w celu udziału Wspólnoty w tworzeniu systemów informacji, Państwa Członkowskie powinny co najmniej zrealizować minimalną wspólną podstawę informowania o pożarach lasów;

należy określić warunki dopuszczalności wniosków o udział w świetle celów ustanowionych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Leśnictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie przystępują do gromadzenia zbioru informacji o pożarach lasów, pozwalającego realizować cele ustanowione w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92.
2.
Zbiór informacji zawiera co najmniej pewną liczbę danych tego samego rodzaju i porównywalnych na poziomie wspólnotowym, zwaną dalej "minimalną wspólną podstawą informowania o pożarach lasów", jak określono w załączniku I.
3.
Gromadzenie takiego zbioru informacji może być ograniczone do obszarów o wysokim i średnim ryzyku w Państwach Członkowskich.
4.
Każdego roku, począwszy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, Państwa Członkowskie udostępniają Komisji dane wspólnej podstawy.
5.
Na wniosek Państw Członkowskich w uzasadnionych przypadkach terminy na udostępnienie informacji wspólnej podstawy mogą zostać przedłużone.
6.
Szczegółowe techniczne zasady stosowania niniejszego artykułu określone są w załączniku I.
Artykuł  2
1.
Wnioski o pomoc finansową na realizację gromadzenia zespołu informacji określonego w art. 1 ust. 1, udoskonalenie takiego gromadzenia lub jego poszerzenie na obszary dotychczas nieobjęte muszą zawierać dane i dokumenty wymienione w załączniku II.
2.
Wnioski, które nie spełniają warunków ustanowionych w ust. 1 nie są rozpatrywane.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 kwietnia 1994 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 217 z 31.7.1992, str. 3.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

SZCZEGÓŁOWE TECHNICZNE ZASADY STOSOWANIA ART. 1

Minimalna wspólna podstawa informowania o pożarach lasów określona w art. 1 ust. 2 niniejszego rozporządzenia musi zawierać w odniesieniu do każdego oficjalnie zarejestrowanego pożaru lasu szczegółowe dane wymienione w pkt 1 poniżej oraz, począwszy od dnia 1 stycznia 1994 r., szczegółowe dane wymienione w pkt 2.

Krajowe definicje wyrażeń "las", "pożar lasu", "obszar zalesiony" lub "obszar niezalesiony" określone poniżej stosuje się.

1. Dane, które należy zgromadzić począwszy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia

a) Data pierwszego alarmu

Należy wskazać datę lokalną (dzień, miesiąc, rok) poinformowania oficjalnych służb ochrony lasów przed pożarami o wybuchu pożaru.

Przykład: 21 czerwca 1990 r. → 21.6.1990.

b) Godzina pierwszego alarmu

Należy wskazać godzinę lokalną (godzina i minuta) poinformowania oficjalnych służb ochrony lasów przed pożarami o wybuchu pożaru.

Przykład: godzina 13 minut 10 → 13.10.

c) Data pierwszej interwencji

Należy wskazać datę lokalną (dzień, miesiąc, rok) przybycia na miejsce pożaru lasu pierwszych jednostek przeciwpożarowych.

Przykład: 21 czerwca 1990 r. → 21.6.1990.

d) Godzina pierwszej interwencji

Należy wskazać godzinę lokalną (godzina i minuty) przybycia na miejsce pożaru lasu pierwszych jednostek przeciwpożarowych.

Przykład: godzina 13 minut 10 → 13.10.

e) Data wygaszenia pożaru

Należy wskazać datę lokalną (dzień, miesiąc, rok) całkowitego wygaszenia pożaru, tj. kiedy ostatnie jednostki przeciwpożarowe opuściły miejsce pożaru lasu.

Przykład: 21 czerwca 1990 r. → 21.6.1990.

f) Godzina wygaszenia pożaru

Należy wskazać godzinę lokalną (godzina i minuty) całkowitego wygaszenia pożaru, tj. kiedy ostatnie jednostki przeciwpożarowe opuściły miejsce pożaru lasu.

Przykład: godzina 17 minut 50 → 17.50.

g) Lokalizacja wybuchu pożaru

Należy wskazać gminę i przynależne jej podrzędne jednostki terytorialne (prowincja lub departament, region, państwo), w których został zarejestrowany wybuch pożaru.

Przykład: gmina → Grasse,

departament lub prowincja → Alpes-Maritimes,

region → Province, Alpes, Côte d'Azur,

państwo → Francja.

h) Całkowita powierzchnia spalona

Należy wskazać całkowitą powierzchnię objętą pożarem oraz używaną jednostkę powierzchni. Ta jednostka powierzchni i precyzja miary są tymi, które są zwyczajowo używane w Państwie Członkowskim.

Przykład: 121,28 hektarów → 121,28 ha.

i) Podział powierzchni spalonej na obszar zalesiony i niezalesiony

Należy wskazać obszar zalesiony i niezalesiony objęty pożarem oraz używaną jednostkę powierzchni lub odpowiednie udziały procentowe obszarów zalesionych i niezalesionych w całej powierzchni objętej pożarem. Jednostka powierzchni i precyzja miary są tymi, które są zwyczajowo używane w Państwie Członkowskim.

Przykład: obszar zalesiony → 91,28 ha,

obszar niezalesiony → 30,00 ha,

lub

obszar zalesiony → 75,26 %,

obszar niezalesiony → 24,74 %.

j) Przypuszczalna przyczyna pożaru lasu

Należy wskazać przypuszczalną przyczynę pożaru według czterech kategorii:

1. pożar nieznanego pochodzenia;

2. pożar naturalnego pochodzenia, na przykład piorun;

3. pożar pochodzenia przypadkowego lub spowodowany zaniedbaniem, tj. którego pochodzenie związane jest z działalnością bezpośrednią lub pośrednią człowieka, ale tak, że nie miał on zamiaru zniszczyć obszaru leśnego (np.: wypadki spowodowane przez linie elektryczne, kolej, prace, grill, wypalanie, które wydostało się spod kontroli tego, który je wzniecił itp.);

4. pożar wzniecony świadomie, tj. przez osobę zamierzającą zniszczyć przestrzeń leśną z jakiegokolwiek powodu.

Przykład: przypuszczalna przyczyna → 4.

2. Dodatkowe dane szczegółowe, które należy zgromadzić najpóźniej począwszy od dnia 1 stycznia 1995 r.

k) Kod gminy

Należy wskazać europejski kod gminy, w której wybuchł pożar. Kod ten składa się z dziewięciu cyfr reprezentujących kod Państwa Członkowskiego, regionu, prowincji oraz gminy. Za pomocą kodu lokalizacja pożaru do celów administracyjnych może być od razu ustalona. Państwa Członkowskie będą mogły otrzymać od Komisji wykaz europejskich kodów gmin przy użyciu środka do przechowywania danych.

Przykład: 01 05 02 789
Państwo Członkowskie region prowincja gmina

ZAŁĄCZNIK  II

DANE I DOKUMENTY, KTÓRE MAJĄ BYĆ DOSTARCZONE PRZY WNIOSKU O POMOC WSPÓLNOTOWĄ NA MOCY ART. 2 UST. 1 NINIEJSZEGO ROZPORZĄDZENIA

Złożone wnioski o pomoc musza zawierać szczegółowe dane ustalone poniżej porządku.

1. Wnioskodawca

2. Ogólne szczegółowe dane wniosku

2.1 Tytuł projektu

2.2 Opis kontekstu i celów wniosku

2.3 Szczegółowy opis wniosku (wszystkie dokumenty, mapy itp. mogące pomóc w lepszym zrozumieniu wniosku powinny zostać załączone)

2.4 Zasięg geograficzny wniosku i stopień ryzyka dla regionów objętych projektem

2.5 Daty przewidziane na rozpoczęcie i zakończenie projektu

2.6 Udział projektu w celach art. 5 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92

3. Wnioskowane finansowanie

3.1 Całkowity koszt projektu (w walucie krajowej)

3.2 Koszty, dla których wnioskuje się o pomoc (w walucie krajowej)

3.3 Wnioskowana pomoc (w walucie krajowej)

3.4 Agencja, do której będą dokonywane przelewy oraz rachunek bankowy

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.93.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 804/94 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2158/92 w odniesieniu do systemów informacji o pożarach lasów
Data aktu: 11/04/1994
Data ogłoszenia: 12/04/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/04/1994