(Dz.U.UE L z dnia 29 kwietnia 1994 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 1, 2, 172 i 203,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
a także mając na uwadze, co następuje: Europejska Wspólnota Energii Atomowej została utworzona w celu określenia warunków bezpieczeństwa, niezbędnych dla wyeliminowania ryzyka dla życia i zdrowia publicznego; Państwa Członkowskie wyraziły chęć połączenia się w swych wysiłkach z innymi krajami i współpracy z międzynarodowymi organizacjami, którym zależy na pokojowym rozwoju energii atomowej;
Wspólnota i jej Państwa Członkowskie postanowiły podjąć wspólne wysiłki na szczeblu G-24 w celu wsparcia procesu reform podjętych przez kraje Europy Środkowej i Wschodniej oraz przez Wspólnotę Niepodległych Państw (WNP) i postanowiły udzielić tym państwom pomocy finansowej; stosowne jest, by uczynić ten proces bardziej efektywnym, wezwanie do współpracy innych organów międzynarodowych powołanych do tego celu, by zapobiec rozproszeniu niezbędnej siły roboczej i zasobów;
w celu poprawy bezpieczeństwa nuklearnego w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w WNP istnieje zapotrzebowanie na spójną, długoterminową strategię uwzględniającą czynniki technologiczne, kulturę i zwyczaje związane z bezpieczeństwem oraz ogólny bilans energetyczny dla każdego z zainteresowanych państw;
niektóre z tych państw posiadają instalacje atomowe, których poziom bezpieczeństwa jest nieodpowiedni i których działanie może mieć silny wpływ na cały kontynent; państwa te są zdecydowane na dalsze używanie energii atomowej;
bezpieczeństwo atomowe musi być rozpatrywane jako część całego problemu opcji energetycznych w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w WNP, odnoszące się w tym kontekście do sprawozdania sporządzonego w czerwcu 1993 r. wspólnie z Bankiem Światowym, Międzynarodową Agencją Atomową (IEA) i Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju;
stosowne jest naleganie, aby na wszystkie kraje dysponujące elektrowniami atomowymi nałożony był obowiązek ratyfikowania międzynarodowych konwencji dotyczących odpowiedzialności cywilnej lub, w charakterze przejściowym, przyjęcia środków wiążących o równorzędnej mocy;
Wspólnota ma obowiązek zastosowania koniecznych środków umożliwiających jej spełnienie oczekiwań obywateli Państw Członkowskich odnośnie do bezpieczeństwa i jakości środowiska naturalnego; w szczególności podjąć należy w niektórych krajach Europy Środkowej i Wschodniej oraz w WNP kroki mające na celu zmodyfikowanie niektórych istniejących instalacji nuklearnych lub, w razie potrzeby, demontaż tych, które ze względów technicznych lub ekonomicznych nie mogą być zmodyfikowane;
rozpoczęte przez Wspólnotę projekty w ramach programów Phare i Tacis, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa instalacji nuklearnych, obejmują między innymi badania skierowane na identyfikację mniej rozwiniętych obszarów i zastosowanie środków korygujących; rezultatem pomocy technicznej będą propozycje programów modyfikacji niektórych działających lub budowanych instalacji nuklearnych oraz zamknięcia i demontaż innych; wykonanie tych działań leży w interesie Wspólnoty;
poziom inwestycji wymaganych dla podniesienia jakości instalacji nuklearnych w niektórych państwach Europy Środkowej i Wschodniej oraz w niektórych państwach WNP jest tak wysoki, że państwa te nie są w stanie ich podjąć, mimo że problemy wymagają natychmiastowych rozwiązań;
należy wykorzystać znaczną ilość dostępnych środków finansowych; w tym celu decyzja 77/270/Euratom(3) upoważniająca Komisję do zaciągania pożyczek w ramach Euratom dla sfinansowania inwestycji w sektorze energii atomowej powinna zostać zmieniona tak, aby zasięg tej decyzji rozszerzyć na niektóre kraje zaangażowane w program Phare i niektóre państwa WNP, co umożliwi polepszenie bezpieczeństwa i wydajności ich elektrowni atomowych oraz ochronę człowieka i środowiska naturalnego;
decyzją 77/271/Euratom(4) górna granica pożyczki dla Euratom została ustalona na poziomie 4.000 milionów ECU, zważywszy, że do dnia 31 grudnia 1991 r. 2.876 milionów ECU z tego limitu zostało już wydane; z uwagi na zwolnienie tempa w sektorze energii atomowej i zmiany w polityce energii atomowej niektórych Państw Członkowskich nie będzie przez najbliższych klika lat dużego zapotrzebowania na pozostałą sumę we wspólnotowych projektach energii atomowej;
kraje przyjmujące pożyczkę będą poręczycielami pożyczek udzielanych na mocy niniejszej decyzji; gdy będzie to stosowne, przewidziane będą inne zabezpieczenia pierwszej klasy;
kwestia przeznaczania finansów na bezpieczeństwo jest nierozdzielna ze spójną strategią opcji energetycznych;
krótkoterminowe środki muszą zostać zastąpione przez średnio i długookresowe pożyczki, zgodnie ze spójną strategią umożliwiającą, w szczególności, zastępowanie i demontaż najbardziej zawodnych elektrowni atomowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 marca 1994 r.
W imieniu Rady | |
Y. PAPANTONIOU | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 22 z 26.1.1993, str. 11.
(2) Dz.U. C 44 z 14.2.1994.
(3) Dz.U. L 88 z 6.4.1977, str. 9.
(4) Dz.U. L 88 z 6.4.1977, str. 11. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 90/212/Euratom (Dz.U. L 112 z 3.5.1990, str. 26).
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.84.41 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 94/179/Euratom zmieniająca decyzję 77/270/Euratom, upoważniającą Komisję do zaciągania pożyczek Euratomu w celu przyczynienia się do finansowania wymaganego dla poprawy stopnia bezpieczeństwa i wydajności elektrowni atomowych w niektórych państwach trzecich |
Data aktu: | 21/03/1994 |
Data ogłoszenia: | 29/03/1994 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 21/03/1994 |