(94/166/WE)(Dz.U.UE L z dnia 18 marca 1994 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 113,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
rezolucja nr 47 przewiduje środki mające zapewnić właściwe stosowanie Konwencji TIR z 1975 r. oraz podwyższone gwarancje na przewóz niektórych rodzajów towarów o zwiększonym stopniu ryzyka uchylania się w nielegalny sposób od zapłaty cła i innych należności;
uwzględniając treść tej rezolucji, ma ona priorytetowe znaczenie dla Wspólnoty i powinna zostać przyjęta przez Wspólnotę ze skutkiem natychmiastowym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 marca 1994 r.
|
W imieniu Rady |
|
Y. PAPANTONIOU |
|
Przewodniczący |
WPROWADZENIE DODATKOWEGO KARNETU TIR O PODWYŻSZONEJ GWARANCJI
Rezolucja nr 47
przyjęta dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą NZ/EKG ds. zagadnień celnych dotyczących transportu
GRUPA ROBOCZA DS. ZAGADNIEŃ CELNYCH DOTYCZĄCYCH TRANSPORTU,
PODKREŚLAJĄC znaczenie sprawnego działania Konwencji celnej dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR (Konwencja TIR z 1975 r.) w celu ułatwienia międzynarodowego przewozu towarów pojazdami drogowymi,
ZANIEPOKOJONA wzrostem przypadków nadużyć finansowych, które mogą zagrozić środkom ułatwiającym przewidzianym w Konwencji TIR z 1975 r.,
ŚWIADOMA trudności, jakie stoją przed międzynarodowym łańcuchem gwarancyjnym w zapewnieniu właściwych gwarancji dla towarów wysokiego ryzyka, z punktu widzenia organów celnych,
UWZGLĘDNIAJĄC, że wprowadzanie w możliwie krótkim czasie karnetów TIR o wysokiej gwarancji, obejmujących tytoń i alkohol, może stanowić krok w rozwiązaniu tych problemów,
MAJĄC NA UWADZE przepisy załącznika 1 i załącznika 6, uwagę wyjaśniającą 0.8.3, Konwencji TIR z 1975 r.,
DECYDUJE jednomyślnie o wprowadzeniu następujących środków tymczasowych, które staną się skuteczne przed wejściem w życie stosownej zmiany Konwencji TIR z 1975 r., co nastąpi prawdopodobnie w 1994 r.:
W przypadku transportu alkoholu i tytoniu, którego szczegóły są podane poniżej, zaleca się organom celnym zwiększenie kwoty maksymalnej, która może być wymagana od organizacji gwarancyjnych, do wysokości równej 200.000 USD:
1) alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80 % obj. lub wyższej (kod HS: 220710);
2) alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80 % obj., wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe; złożone preparaty alkoholowe z rodzaju używanych do produkcji napojów (kod HS: 2208);
3) cygara, również z obciętymi końcami i cygaretki zawierające tytoń (kod HS: 240210);
4) papierosy zawierające tytoń (kod HS: 240220);
5) tytoń, nawet zawierający namiastki tytoniu w dowolnej proporcji (kod HS: 240310).
W przypadku transportu wymienionych wyżej alkoholu i tytoniu organy celne wymagają przedstawienia karnetów TIR, na których wydrukowane są tłustym drukiem wyrazy "TYTOŃ/ALKOHOL" oraz "TABAC/ALCOOL" na okładce i wszystkich odcinkach. Ponadto karnety te muszą zawierać dodatkowy arkusz ze szczegółowymi informacjami odnośnie do kategorii tytoniu i alkoholu gwarantowanych, określonych powyżej.
Istniejące karnety TIR "TABAC" podpisane przez pana A. Westerinka tracą swoją ważność,
WZYWA Międzynarodowy Związek Transportu Drogowego, krajowe organizacje gwarancyjne i organy celne do podjęcia wszelkich koniecznych kroków w celu zapewnienia wprowadzenia karnetów TIR "TYTOŃ/ALKOHOL" z dniem 1 września 1993 r.,
WZYWA Umawiające się Strony Konwencji TIR z 1975 r. do powiadomienia sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (NZ/EKG) do dnia 1 września 1993 r., czy przyjmują one karnety TIR "TYTOŃ/ALKOHOL";
WZYWA sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (NZ/EKG) do powiadomienia wszystkich Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r. o przyjęciu karnetów TIR "TYTOŃ/ALKOHOL".