uwzględniając Traktat o Przystąpieniu z 1994 r., w szczególności jego art. 2 i 3, oraz Akt Przystąpienia z 1994 r., w szczególności jego art. 169,
uwzględniając wniosek Komisji,
także mając na uwadze, co następuje:
z chwilą wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu wspólny system podatku od wartości dodanej będzie stosowany w odniesieniu do nowych Państw Członkowskich z uwzględnieniem przepisów szczególnych określonych w załączniku XV rozdział IX do Aktu Przystąpienia;
w wyniku zniesienia z tą datą podatku od przywozu oraz zwrotu podatku od wywozu w handlu między Wspólnotą w jej obecnym składzie oraz nowymi Państwami Członkowskimi, jak również między samymi nowymi Państwami Członkowskimi, konieczne jest wprowadzenie środków przejściowych w celu ochrony neutralności wspólnego systemu podatku od wartości dodanej oraz zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu lub braku opodatkowania;
środki takie muszą pod tym względem odpowiadać potrzebom podobnym do tych, które spowodowały wprowadzenie środków przyjętych w celu urzeczywistnienia rynku wewnętrznego dnia 1 stycznia 1993 r., w szczególności przepisów art. 28n dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (1);
z chwilą przystąpienia towary będą uznawane za znajdujące się w swobodnym obrocie w rozszerzonej Wspólnocie w przypadkach, w których zostało wykazane, że znajdowały się one w swobodnym obrocie na terytorium obecnej Wspólnoty lub też na obszarze jednego z nowych Państw Członkowskich; istnieje konieczność wyciągnięcia z powyższego wniosków, szczególnie w odniesieniu do art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 10 ust. 3 dyrektywy 77/388/EWG;
konieczne jest uregulowanie sytuacji, w których przed przystąpieniem nowych Państw Członkowskich towary były objęte regulacjami określonymi w art. 16 ust. 1 część B lit. a)-d), procedurą czasowej odprawy przy całkowitym zwolnieniu z należności przywozowych lub podobną procedurą w nowych Państwach Członkowskich;
konieczne jest ponadto ustanowienie przepisów szczególnych dla przypadków, w których po przystąpieniu nowych Państw Członkowskich nie została zakończona szczególna procedura (w odniesieniu do wywozu lub tranzytu), wszczęta przed wejściem w życie Traktatu o Przystąpieniu, w ramach handlu między obecną Wspólnotą oraz nowymi Państwami Członkowskimi oraz między tymi nowymi Państwami Członkowskimi do celów dostaw realizowanych przed tą datą przez podatników działających w takim charakterze,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
H. SEEHOFER | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/5/WE (Dz.U. L 60 z 3.3.1994, str. 16).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.365.53 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 94/76/WE zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG poprzez wprowadzenie środków przejściowych stosowanych w zakresie podatku od wartości dodanej, w kontekście rozszerzenia Unii Europejskiej dnia 1 stycznia 1995 r. |
Data aktu: | 22/12/1994 |
Data ogłoszenia: | 31/12/1994 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/1995 |