Dyrektywa 94/48/WE zmieniająca po raz trzynasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

DYREKTYWA 94/48/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 7 grudnia 1994 r.
zmieniająca po raz trzynasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 7a Traktatu ustanawia obszar bez granic wewnętrznych, na którym musi być możliwe swobodne przemieszczanie się towarów, osób, usług i kapitału;

postęp rynku wewnętrznego powinien stopniowo prowadzić do poprawy jakości życia, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów; środki przewidziane niniejszą dyrektywą są zgodne z rezolucją Rady z dnia 9 listopada 1989 r. w sprawie przyszłych priorytetów przy ponownym wprowadzaniu polityki ochrony konsumentów(4);

niektóre substancje i preparaty wykorzystywane w generatorach aerozolu są szczególnie łatwopalne;

zwiększone wykorzystanie w generatorach aerozolu substancji łatwopalnych zamiast chlorofluorowęgli (CFC) powoduje ryzyko dla konsumentów; ryzyko to jest w szczególności duże w przypadku generatorów aerozolu wykorzystywanych do celów rozrywkowych i dekoracyjnych;

ryzyko to można ograniczyć przez dostosowanie do postępu technicznego dyrektywy Rady 75/324/EWG z dnia 20 maja 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dozowników aerozoli(5) i w ten sposób ograniczenie wykorzystania substancji łatwopalnych w generatorach aerozolu używanych do celów rozrywkowych i dekoracyjnych;

ograniczenia zaplanowane przez Państwa Członkowskie w sferze obrotu niektórymi generatorami aerozolu używanymi do celów rozrywkowych i dekoracyjnych mają bezpośredni wpływ na osiągnięcie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego; konieczne jest zatem zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich w tej dziedzinie i, w związku z tym, zmiana załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG(6);

uwzględniając zakres i skutki proponowanego działania, wspólnotowe środki przewidziane niniejszą dyrektywą są nie tylko niezbędne, ale i nieodzowne do osiągnięcia przedstawionych celów; celów tych Państwa Członkowskie nie mogą osiągnąć oddzielnie, a ponadto ich realizacja na poziomie wspólnotowym została przewidziana w dyrektywie 76/769/EWG,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż:

– albo sześć miesięcy po przyjęciu dyrektywy Komisji dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę 75/324/EWG w sprawie dozowników, tak by obejmowała wszystkie procedury badania stosowane do potwierdzenia zgodności produktów z niniejszą dyrektywą,

– albo rok po przyjęciu niniejszej dyrektywy, jeżeli data ta jest datą późniejszą od pierwszej daty.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy sześć miesięcy po upływie odpowiedniego okresu.

2.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 grudnia 1994 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
K. HÄNSCH G. REXRODT
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 306 z 12.11.1993, str. 14.

(2) Dz.U. C 133 z 16.5.1994, str. 15.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 1993 r. (Dz.U. C 20 z 24.1.1994, str. 77.), Wspólne stanowisko Rady z dnia 27 lipca 1994 r. (Dz.U. C 244 z 31.8.1994, str. 13.) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 września 1994 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. C 294 z 23.11.1989, str. 1.

(5) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 40, dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/1/WE (Dz.U. L 23 z 28.1.1994, str. 28).

(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201, dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 91/339/EWG (Dz.U. L 186 z 12.7.1991, str. 64).

ZAŁĄCZNIK

Substancje:

albo

– wymienione w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG, które zaklasyfikowane są jako łatwopalne lub skrajnie łatwopalne i jako takie etykietowane,

albo

– jeszcze niewymienione w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG, ale spełniające kryteria łatwopalności określone w załączniku VI do dyrektywy 67/548/EWG i tymczasowo sklasyfikowane i etykietowane jako łatwopalne, wysoce łatwopalne lub skrajnie łatwopalne zgodnie z art. 5 ust. 2 dyrektywy 67/548/EWG.

1. Nie mogą być używane jako takie lub w postaci preparatów w generatorach aerozolu wprowadzonych do obrotu i przeznaczonych do sprzedaży dla ogółu społeczeństwa do celów rozrywkowych i dekoracyjnych, takich jak:

– pokryte metalem świecidełka przeznaczone przede wszystkim do celów dekoracyjnych,

– sztuczny śnieg i szron,

– poduszki "strzelające",

– serpentyny w aerozolu,

– sztuczne ekskrementy,

– rogi do zabaw,

– płatki i pianki ozdobne,

– sztuczne pajęczyny,

– cuchnące kule,

– itd.

2. Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych w sprawie klasyfikacji, pakowania i oznakowania substancji niebezpiecznych na opakowaniach zbiorczych generatorów aerozolu określonych powyżej muszą być umieszczone czytelnie i w nieusuwalny sposób wyrazy "Wyłącznie do użytku zawodowego".

3. W drodze odstępstwa ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do generatorów aerozolu określonych w art. 9a dyrektywy 75/324/EWG.

4. Produkty określone powyżej nie mogą zostać dopuszczone do obrotu, chyba że spełniają wskazane wymogi.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.331.7

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 94/48/WE zmieniająca po raz trzynasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych
Data aktu: 07/12/1994
Data ogłoszenia: 21/12/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/01/1995