Dyrektywa 94/3/WE ustanawiająca procedurę powiadamiania o przejęciu przesyłki lub organizmu szkodliwego z państw trzecich i przedstawiających bezpośrednie zagrożenie fitosanitarne

DYREKTYWA KOMISJI 94/3/WE
z dnia 21 stycznia 1994 r.
ustanawiająca procedurę powiadamiania o przejęciu przesyłki lub organizmu szkodliwego z państw trzecich i przedstawiających bezpośrednie zagrożenie fitosanitarne

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/93/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzeniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 93/110/EWG(2), a szczególnie jej art. 15 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

w przypadku przesyłek roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów lub wyizolowanych organizmów szkodliwych z państw trzecich, wymienionych lub nie w załączniku V do dyrektywy 77/93/EWG, które uważane są za wiążące się z bezpośrednim niebezpieczeństwem wprowadzania lub rozprzestrzeniania organizmów szkodliwych, wymienionych lub nie w załączniku I i II do niniejszej dyrektywy, dane Państwa Członkowskie informują Komisję i inne Państwa Członkowskich o podjętych środkach w celu ochrony terytorium Wspólnoty przed tym niebezpieczeństwem;

informacje powinny z jednej strony wspomagać Komisję w przeprowadzeniu oceny zakresu przejęć i wynikających zagrożeń i, w miarę potrzeby, w niezwłocznym przygotowaniu jakichkolwiek środków ochrony lub zniszczenia we współpracy z danym Państwem Członkowskim, a z drugiej strony pomagać innym Państwom Członkowskim w przeciwstawianiu się niebezpieczeństwu;

do tych celów Komisja powinna ustanowić sieć służącą powiadamianiu o nowych przypadkach pojawiania się organizmów szkodliwych, zgodnie z art. 19a ust. 6 tiret pierwsze wspomnianej dyrektywy;

ważne jest, aby wszystkie odpowiednie miejsca wprowadzenia do Wspólnoty, które są potencjalnie miejscami przejęć, jak również sama Komisja, były niezwłocznie informowane o każdym przejęciu w miejscu wprowadzenia do Wspólnoty przesyłki roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów mogących stanowić bezpośrednie zagrożenie wprowadzenia lub rozprzestrzeniania organizmów szkodliwych;

rolą poszczególnych centralnych władz każdego Państwa Członkowskiego jest koordynowanie kwestii dotyczących zdrowia roślin, zgodnie z dyrektywą 77/93/EWG;

taka koordynacja obejmuje zadanie przesyłania powiadomienia o przejęciu między Państwami Członkowskimi, jak również do tych wszystkich miejsc wprowadzenia na terytorium danego Państwa Członkowskiego, w których mogłoby nastąpić przejęcie;

należy ustanowić wzór drukowanego formularza we Wspólnocie, służącego do powiadamiania o przejęciu, do użytku właściwych służb Państw Członkowskich;

skuteczna obsługa systemu wymaga ustanowienia sieci informatycznej do wykorzystania i przetwarzania informacji zawartych w tych formularzach;

zarządzanie systemem nie stanowi przeszkody w wykorzystaniu części informacji zawartych w formularzach powiadomienia o przejęciu w celach Konwencji w sprawie utworzenia Europejskiej i Śródziemnomorskiej Organizacji Ochrony Roślin, podpisanej w Paryżu 18 kwietnia 1951 r., ostatnio zmienionej 21 września 1988 r.;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do celów niniejszej dyrektywy "przejęcie" oznacza wszelkie działanie już podjęte lub które mają być podjęte przez Państwo Członkowski zgodnie z art. 12 ust. 8 dyrektywy 77/93/EWG, w odniesieniu do całej lub części przesyłki roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów lub organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych z państw trzecich, która nie spełnia wymagań tej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie stanowią, że w przypadku przejęcia zawiadomienie o przejęciu przesyłane jest nie później niż w ciągu dwóch dni roboczych od daty przejęcia, chyba że został naruszony art. 12 ust. 1 lit. b) dyrektywy 77/93/EWG, termin ten jest jeszcze krótszy w przypadku przejęcia związanego z odmową, chyba że nastąpiło tylko naruszenie art. 12 ust. 1 lit. b) wymienionej dyrektywy, do:

– określonych władz centralnych danego Państwa,

– jego właściwych organów,

– jego właściwych miejsc wprowadzenia,

– władz centralnych innych Państw Członkowskich, bez uszczerbku dla przepisów szczególnych art. 4 niniejszej dyrektywy,

– Komisji.

2.
Władze centralne Państwa Członkowskiego po otrzymaniu powiadomienia o przejęciu z innego Państwa Członkowskiego zapewniają, niezwłocznie po otrzymaniu, aby informacje zostały wysłane do właściwych miejsc wprowadzenia tego Państwa.
Artykuł  3

Powiadomienie o przejęciu sporządza się na formularzu, który jest zgodny ze wzorem podanym w Załączniku, należycie wypełnionym zgodnie z zaleceniami w wytycznych dla ekspertów i inspektorów krajowych wykonujących swoje czynności zgodnie z art. 19 lit. a) pkt. 6 tiret drugie dyrektywy 77/93/EWG.

Artykuł  4

Bez uszczerbku dla art. 2 ust. 1 tiret czwarte i na wniosek danego Państwa Członkowskiego, Komisja zajmie się przesłaniem powiadomień o przejęciu w czasie budowy sieci zgodnie z art. 19 lit. a) pkt. 6 tiret pierwsze dyrektywy 77/93/EWG poprzez przesłanie do innych Państw Członkowskich właściwie wypełnionego formularza, który odpowiada formularzowi przedstawionemu w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5

W celu spełnienia obowiązków związanych z niniejszą dyrektywą, Państwa Członkowskie mogą korzystać z sieci założonej przez Komisję.

Artykuł  6

Na wniosek danego Państwa Członkowskiego i w granicach sieci założonej przez Komisję, Komisja przesyła formularze powiadomienia o przejęciu do Europejskiej i Śródziemnomorskiej Organizacji Ochrony Roślin, do której Państwa Członkowskie są zobowiązane przekazywać wszelkie informacje o przejęciu, zgodnie z Konwencją w sprawie utworzenia tej organizacji. W konsekwencji, Komisja przesyła do tej organizacji formularz, który odpowiada formularzowi wymienionemu w Załączniku, należycie wypełniony, lecz z pominięciem pkt. 1, 2, 3, 15 lit. c)-g) i pkt. 17 tego formularza.

Artykuł  7
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w ciągu trzech miesięcy od jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji przepisy prawa krajowego, przyjęte w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywę. Komisja poinformuje o tym inne Państwa Członkowskie.
Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 stycznia 1994 r.
W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 26 z 31.01.1977, str. 20.

(2) Dz.U. L 303 z 10.12.1993, str. 19.

ZAŁĄCZNIK 

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.32.37

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 94/3/WE ustanawiająca procedurę powiadamiania o przejęciu przesyłki lub organizmu szkodliwego z państw trzecich i przedstawiających bezpośrednie zagrożenie fitosanitarne
Data aktu: 21/01/1994
Data ogłoszenia: 05/02/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 25/02/1994