uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 235,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 203,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
wskutek gwarancji obejmujących pożyczki dla państw trzecich budżet ogólny Wspólnot Europejskich jest narażony na zwiększone ryzyko finansowe;
w dniach 11 i 12 grudnia 1992 r. Rada Europejska stwierdziła, iż względy rozsądnego zarządzania budżetem oraz dyscypliny finansowej wymagają ustanowienia nowego mechanizmu finansowego, a zatem należy utworzyć fundusz gwarancyjny w celu pokrycia ryzyka związanego z pożyczkami oraz gwarancjami obejmującymi pożyczki przyznane dla państw trzecich lub projektów realizowanych w państwach trzecich; potrzebę tę można spełnić poprzez ustanowienie Funduszu Gwarancyjnego, który może być wykorzystany do bezpośredniej spłaty wierzycieli Wspólnoty;
zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym z dnia 29 października 1993 r. instytucje zgodziły się wprowadzić do budżetu rezerwę dotyczącą operacji udzielania pożyczek i gwarancji na rzecz państw trzecich oraz w państwach trzecich;
w chwili obecnej istnieją mechanizmy respektujące gwarancje z chwilą ich przyznania, w szczególności poprzez tymczasowe wykorzystanie zasobów gotówkowych, jak przewiduje art. 12 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1552/89 z dnia 29 maja 1989 r. wdrażające decyzję 88/376/EWG, Euratom w sprawie systemu środków własnych Wspólnot (4);
Fundusz Gwarancyjny powinien zostać utworzony poprzez stopniowe wnoszenie środków; Fundusz w dalszej kolejności będzie uzyskiwał także odsetki od zainwestowanych środków własnych oraz kwot odzyskanych od zalegających ze spłatą dłużników w przypadkach, w których uznał on już gwarancje;
mając na uwadze praktykę międzynarodowych instytucji finansowych, współczynnik w wysokości 10 % pomiędzy środkami Funduszu Gwarancyjnego a gwarantowanymi zobowiązaniami spłaty kapitału, powiększonego o należne, niespłacone odsetki, wydaje się odpowiedni;
wpłaty do Funduszu Gwarancyjnego w wysokości 14 % od kwoty każdej operacji wydają się być odpowiednie dla osiągnięcia tej kwoty docelowej; należy dokonać ustaleń dotyczących tego rodzaju wpłat;
z chwilą osiągnięcia kwoty docelowej stawka wpłat zostanie zrewidowana; jeśli Fundusz Gwarancyjny przekroczy kwotę docelową, to nadwyżka zostanie zwrócona do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich;
zarządzanie finansami Funduszu Gwarancyjnego należy powierzyć Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu (EBI); zarządzanie finansami Funduszu Gwarancyjnego powinno podlegać kontroli Trybunału Obrachunkowego zgodnie z procedurami określonymi przez ten Trybunał Obrachunkowy, Komisję oraz Europej ski Bank Inwestycyjny;
w celu przyjęcia niniejszego rozporządzenia Traktaty nie przewidują żadnych innych uprawnień z wyjątkiem tych określonych w art. 235 Traktatu WE oraz art. 203 Traktatu o Europejskiej Wspólnocie Energii Atomowej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 31 października 1994 r.
W imieniu Rady | |
K. KINKEL | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 68 z 11.3.1993, str. 10
(2) Dz.U. C 315 z 22.11.1993, str. 235
(3) Dz.U. C 170 z 21.6.1993, str. 25
(4) Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 2729/94 (por. Dz.U. L 293 z 12.11.1994, str. 5).
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2273/2004 z dnia 22 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.396.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 89/2007 z dnia 30 stycznia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.22.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1149/1999 z dnia 25 maja 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.139.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 89/2007 z dnia 30 stycznia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.22.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1149/1999 z dnia 25 maja 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.139.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 89/2007 z dnia 30 stycznia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.22.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.293.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2728/94 ustanawiające Fundusz Gwarancyjny dla działań zewnętrznych |
Data aktu: | 31/10/1994 |
Data ogłoszenia: | 12/11/1994 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/11/1994, 01/01/1993 |