Dyrektywa 94/34/WE zmieniająca dyrektywę 89/107/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących dodatków do żywności dopuszczonych do użycia w środkach spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi

DYREKTYWA 94/34/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 30 czerwca 1994 r.
zmieniająca dyrektywę 89/107/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących dodatków do żywności dopuszczonych do użycia w środkach spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

zasady harmonizacji w zakresie dodatków nie naruszają stosowania przepisów Państw Członkowskich obowiązujących w dniu 1 stycznia 1992 r., które zakazują stosowania niektórych dodatków w niektórych szczególnych środków spożywczych uznanych jako tradycyjne i produkowanych na ich terytorium, pod warunkiem że przepisy te nie obejmują całej serii środków spożywczych włącznie ze środkami spożywczymi, które nie wchodzą w zakres niniejszej dyrektywy, ale do których odnoszą się przepisy wspólnotowe w sprawie dopuszczania dodatków;

produkty te mogłyby być rozróżniane przez właściwe etykietowanie;

swobodny obrót środkami spożywczymi zgodnymi z dyrektywami dotyczącymi dodatków nie powinien zostać naruszony;

swoboda przedsiębiorczości, produkcja i sprzedaż środków spożywczych zgodnych z dyrektywami dotyczącymi dodatków na terytorium każdego Państwa Członkowskiego nie powinna zostać naruszona,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 89/107/EWG(4) dodaje się art. 3a w brzmieniu:

"Artykuł 3a

1. Na zasadzie odstępstwa od przepisów art. 3 ust. 2 lit. a) i b) Rada, stanowiąc na wniosek Komisji w zastosowaniu procedury przewidzianej w art. 100a Traktatu, upoważnia Państwa Członkowskie do utrzymania w mocy zakazu dotyczącego stosowania niektórych dodatków w produkcji niektórych środków spożywczych uznanych jako tradycyjne, pod warunkiem że:

- zakaz obowiązywał w dniu 1 stycznia 1992 r.,

- zainteresowane Państwa Członkowskie zezwalają na swoim terytorium na produkcję i sprzedaż środków spożywczych nieuznanych jako tradycyjne, które spełniają zasady przewidziane w art. 3.

2. Bez uszczerbku dla rozporządzenia (EWG) nr 2081/92(1) i (EWG) nr 2082/92(2) przed dniem 1 lipca 1994 r. Państwa Członkowskie przedstawią wykaz środków spożywczych, które uznają jako tradycyjne, uzasadniając szczegółowo w oparciu o odpowiednie przepisy prawa zakazujące stosowania niektórych dodatków w takich środkach spożywczych.

Przed dniem 1 kwietnia 1995 r. Komisja przedłoży wniosek Radzie dotyczący kryteriów, jakie mają być stosowane w podejmowaniu decyzji, czy określony produkt jest tradycyjny czy też nie oraz dotyczących krajowych zakazów, które mogą zostać utrzymane w mocy zgodnie z tymi kryteriami.

Rada stanowi w sprawie wniosku przed dniem 1 kwietnia 1996 r.

3. Do czasu gdy Rada podejmuje działania zgodnie z ust. 2, Państwa Członkowskie mogą utrzymać w mocy zakazy, o których została powiadomiona Komisja w zastosowaniu ust. 2 akapit pierwszy, pod warunkiem że spełniają one ogólne warunki ustanowione w ust. 1.

______

(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2081/92 z dnia 14 lipca 1992 r. w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia dla produktów rolnych i środków spożywczych (Dz.U. L 208 z 24.7.1992, str. 1).

(2) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2082/92 z dnia 14 lipca 1992 r. w sprawie świadectw o szczególnym charakterze dla produktów rolnych i środków spożywczych (Dz.U. L 208 z 24.7.1992, str. 9)."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Gdy Państwa Członkowskie przyjmą takie środki, zawierają one odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 czerwca 1994 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Komisji
E. KLEPSCH A. BALTAS
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 206 z 13.8.1992, str. 1.

(2) Dz.U. C 73 z 15.3.1993, str. 4.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 26 maja 1993 r. (Dz.U. C 176 z 28.6.1993, str. 117), potwierdzona dnia 2 grudnia 1993 r. (Dz.U. C 342 z 20.12.1993), wspólne stanowisko Rady z dnia 9 marca 1994 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 marca 1994 r. (Dz.U. C 91 z 28.3.1994, str. 75).

(4) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 27.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.237.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 94/34/WE zmieniająca dyrektywę 89/107/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących dodatków do żywności dopuszczonych do użycia w środkach spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi
Data aktu: 30/06/1994
Data ogłoszenia: 10/09/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/09/1994