Decyzja 94/458/WE w sprawie administracyjnego zarządzania współpracą w naukowym badaniu zagadnień dotyczących żywności

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 czerwca 1994 r.
w sprawie administracyjnego zarządzania współpracą w naukowym badaniu zagadnień dotyczących żywności

(94/458/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 lutego 1994 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 93/5/EWG z dnia 25 lutego 1993 r. w sprawie pomocy Komisji i współpracy Państw Członkowskich w naukowym badaniu zagadnień dotyczących żywności(1) w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 3 ust. 2 tiret pierwsze dyrektywy Rady 93/5/EWG wprowadzającej zasady administracyjnego zarządzania współpracą;

powyższe zasady są stworzone aby służyć różnym celom;

muszą zostać ustanowione bardziej szczegółowe zasady zarządzania procedurami dla różnych etapów współpracy;

muszą być ustanowione szczegółowe regulacje dotyczące współpracy między organami a władzami wyznaczonymi przez Państwa Członkowskie;

niezbędne jest zapewnienie najwyższej przejrzystości w rekomendacjach wydawanych przez Naukowy Komitet ds. Żywności;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Żywności,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Decyzja ustanawia zasady administracyjnego zarządzania współpracą między Państwami Członkowskimi a Komisją w naukowym badaniu zagadnień dotyczących żywności zgodnie z dyrektywą 93/5/EWG.

Artykuł  2
1.
W porozumieniu z władzami lub organami upoważnionymi przez Państwo Członkowskie zgodnie z art. 2 akapit pierwszy dyrektywy 93/5/EWG, Komisja przygotuje, co najmniej co sześć miesięcy projekt decyzji ustanawiającej i uaktualniającej spis zadań i powiązanych priorytetów w rozumieniu art. 3 ust. 2 tiret drugie dyrektywy Rady 93/5/EWG.
2.
Projekt powinien rozróżniać sprawy podlegające pod zakres art. 1 ust. 2 lit. a), dyrektywy 93/5/EWG od spraw podlegających pod zakresowi art. 1 ust. 2 lit. b).
Artykuł  3
1.
Podczas wyznaczania władzy lub organu na mocy art. 2 dyrektywy Rady 93/5/EWG, każde Państwo Członkowskie dostarczy nazwę poszczególnej władzy lub organu, wraz z nazwą i adresem punktu kontaktowego dla Komisji i innych Państw Członkowskich.
2.
Państwo Członkowskie notyfikuje niezwłocznie Komisji o jakichkolwiek zmianach w informacji określonej w ust. 1.
Artykuł  4

Gdy wyznaczona władza lub organ proponuje swój udział w przeprowadzaniu poszczególnych zadań, powinien on dostarczyć wykaz instytucji, które mogą wziąć udział w tej współpracy wraz z:

– ich nazwami i adresami, jak również nazwiskiem osoby odpowiedzialnej za przeprowadzenie zadania,

– informacją na temat ich pochodzenia i ekspertyzę z danego zakresu.

Artykuł  5
1.
Komisja zapewni, że opinie Naukowego Komitetu ds. Żywności, wraz ze skrótem uzasadnień tych opinii, są dostępne, tak szybko jak możliwe dla wszystkich zainteresowanych stron, włączając w to wyznaczone władze oraz organy.
2.
Gdy osoba fizyczna lub prawna, instytucja uczestnicząca, wyznaczona władza lub organ lub Komisja żąda by informacje lub dokumenty zostały wymienione w ramach współpracy naukowej, która jest poufna, Komisja zapewni, że dane informacje lub dokumenty są czytelnie oznakowane.

Poufność takich informacji lub dokumentów będzie szanowana przez osoby otrzymujące je.

Na wniosek wyznaczonej władzy lub organu, Komisja zrewiduje poufny status informacji lub dokumentów, w porozumieniu ze stronami, które je ustanowiły.

Artykuł  6

Decyzja o spisie zadań i ich powiązanych priorytetów zgodnie z art. 3 ust. 2 tiret trzecie dyrektywy 93/5/EWG będzie zawierać uściślone szczegóły dotyczące następujących aspektów w szczególności:

– tematu pracy jak ma być przeprowadzona,

– charakteru i zakresu pracy,

– limitu czasu do zakończenia pracy.

Artykuł  7
1.
We współpracy z władzami lub organami wyznaczonymi przez Państwo Członkowskie, zgodnie z art. 2 akapit pierwszy dyrektywy 93/5/EWG, Komisja przygotuje przynajmniej na sześć miesięcy projekt decyzji podziału zadań między wyznaczone władze lub organy.

W następstwie przyjęcia decyzji, każda wyznaczona władza lub organ powiadamia Komisję o nazwie instytucji, które będą przeprowadzały szczególne zadania. Informują one Komisję o wszelkich zmianach.

2.
W celu zezwolenia na bezpośrednie kontakty Komisji i instytucji w sprawach technicznych mogą zostać ustanowione właściwe porozumienia, zgodnie z warunkami określonymi przez wyznaczone władze lub organy.
3.
Gdy poszczególne zadania są przydzielone wyznaczonym władzom lub organom dwóch lub więcej Państw Członkowskich, mogą być ustanowione właściwe porozumienia w celu zezwolenia na bezpośrednie kontakty w sprawach technicznych między instytucjami, które wnioskowały o prowadzenie tych zadań, zgodnie z warunkami określonymi przez wyznaczone władze lub organy.
Artykuł  8
1.
Przynajmniej, co sześć miesięcy, każda wyznaczona władza lub organ przesyła Komisji sprawozdanie o postępach w wypełnianiu zadań, jakie zostały nań nałożone. Komisja przekazuje sprawozdanie innym wyznaczonym władzom lub organom.
2.
Zadania są okresowo przeglądane przez Komisję, w porozumieniu z wyznaczonymi władzami lub organami.
Artykuł  9
1.
Komisja działa w bliskiej współpracy z wyznaczonymi władzami lub organami nad wszystkimi aspektami wprowadzania dyrektywy 93/5/EWG w życie.
2.
Komisja ułatwia komunikację i wymianę informacji między Komitetem Naukowym ds. Żywności a wyznaczonymi władzami lub organami, w sprawach wynikających z zakresu dyrektywy 93/5/EWG.
3.
Komisja może także przeprowadzić inne dodatkowe konsultacje, jeżeli uzna je za niezbędne, i niezwłocznie informuje o tym wyznaczone władze lub organy.
Artykuł  10

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 czerwca 1994 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 52 z 4.3.1993, str. 18.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.189.84

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 94/458/WE w sprawie administracyjnego zarządzania współpracą w naukowym badaniu zagadnień dotyczących żywności
Data aktu: 29/06/1994
Data ogłoszenia: 23/07/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/07/1994