Decyzja 93/371/WE ustanawiająca szczególne warunki zdrowia publicznego przy wprowadzaniu do obrotu niektórych rodzajów jaj

DECYZJA RADY
z dnia 20 czerwca 1994 r.
ustanawiająca szczególne warunki zdrowia publicznego przy wprowadzaniu do obrotu niektórych rodzajów jaj

(93/371/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 2 lipca 1994 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając dyrektywę Rady nr 92/118/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. ustanawiającą wymagania dotyczące zdrowia zwierząt i ludzi, regulujące handel i przywóz do Wspólnoty produktów nieobjętych wyżej wymienionymi warunkami ustanowionymi w szczególnych zasadach wspólnotowych określonych w części I załącznika A do dyrektywy 89/662/EWG oraz w zakresie czynników chorobotwórczych, do dyrektywy 90/425/EWG(1), w szczególności załącznik II rozdział 2 tiret pierwsze,

a także mając na uwadze co następuje:

ogólne przepisy mające zastosowanie do handlu we Wspólnocie są już ustanowione w rozdziale II dyrektywy 92/118/EWG; jednakże niezbędne jest ustanowienie szczególnych warunków zdrowia publicznego przy wprowadzaniu do obrotu jaj zgodnie z załącznikiem II rozdział 2 dyrektywy wymienionej powyżej; powinno się dać pierwszeństwo pewnym kategoriom jaj kurzych przeznaczonych do bezpośredniego spożycia przez człowieka, które nie są wykorzystywane do produkcji produktów jajecznych zgodnie z dyrektywą Rady 89/437/EWG z dnia 20 czerwca 1989 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu produktów jajecznych(2);

właściwe jest, aby warunki te uwzględniały przepisy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1907/90 z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj(3) i rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1274/91 z dnia 15 maja 1991 r. wprowadzającego szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1907/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj(4);

Stały Komitet Weterynaryjny nie wydał przychylnej opinii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje podane w rozporządzeniu (EWG) nr 1907/90 i w rozporządzeniu (EWG) nr 1274/91.
2.
Jednakże do celu niniejszej decyzji termin "jaja" oznacza następujące typy jaj kurzych przeznaczonych do spożycia przez człowieka:

– Klasa "A",

– niechłodzone i niekonserwowane typy klasy "B",

– jaja niesklasyfikowane.

3.
Bez uszczerbku dla art. 5, niniejsza decyzja nie ma zastosowania, jeżeli jaja przeznaczone są do wykorzystania do produkcji produktów jajecznych lub do dostarczenia do przedsiębiorstw przemysłu rolno-spożywczego zatwierdzonych zgodnie z dyrektywą 89/437/EWG, pod warunkiem że opakowania je zawierające są wyraźnie oznakowane w celu wskazania miejsca ich przeznaczenia.
Artykuł  2

W pomieszczeniach producenta i do czasu sprzedaży konsumentowi, jaja są przechowywane w stanie suchym, poza bezpośrednim światłem słonecznym, a także składowane i transportowane w możliwie stałej temperaturze.

Artykuł  3
1.
Bez względu na terminy zbioru i pakowania, ustalone w art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1274/91, jaja muszą zostać dostarczone do konsumenta w ciągu maksymalnie 21 dni od ich zniesienia.
2.
Indywidualna dla każdego okresu sprzedaż odpowiada dacie minimalnej trwałości pomniejszonej o siedem dni.
3.
Państwa Członkowskie, które w dniu notyfikacji niniejszej decyzji stosują na swoim terytorium obowiązek przestrzegania w szczególności:

a) temperatury w pomieszczeniach i urządzeniach do składowania jaj i transportu z jednego składu do drugiego;

lub

b) etykietowania z informacją dla użytkownika o obowiązujących zasadach higieny,

mogą utrzymać te wymagania zachowując zgodność z ogólnymi przepisami Traktatu.

Szczegóły określone w lit. b) muszą być dołączone w momencie sprzedaży konsumentowi, poza przypadkami, kiedy są one umieszczane na opakowaniu przez zakład dokonujący pakowania.

Artykuł  4

Dla transakcji przewidzianych w art. 2 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1907/90, data ważności przewidziana w art. 3 ust. 2 niniejszej decyzji musi być wyraźnie wskazana przez:

i) informację na stoisku lub pojeździe wyraźnie ukazującą datę przydatności do spożycia;

lub

ii) informację uprzednio wydrukowaną na opakowaniu lub podawaną razem z jajami konsumentowi w momencie zakupu.

Artykuł  5

Tylko jaja pakowane w małe lub duże opakowania zgodnie z wymogami rozporządzeń (EWG) nr 1907/90 i (EWG) nr 1274/91 lub produkty jajeczne zgodne z dyrektywą 89/437/EWG mogą być stosowane w kuchniach stołówkowych łącznie z restauracjami i do przygotowania produktów jajecznych lub produktów zawierających jaja na skalę nieprzemysłową.

Artykuł  6

Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w celu zapewnienia zgodności z regułami przewidzianymi w niniejszej decyzji, w szczególności wymienionymi w art. 3 ust. 1.

W razie jakichkolwiek trudności stosuje się odpowiednie przepisy dyrektywy 89/662/EWG.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja zostanie zweryfikowana do dnia 30 czerwca 1996 r., po wydaniu przez Naukowy Komitet Weterynaryjny opinii o zestawieniach czas/temperatura, jakie powinny być przestrzegane w składowaniu i transporcie zgodnie z art. 18 dyrektywy 92/118/EWG.

Artykuł  8

Niniejszą decyzję stosuje się najpóźniej do dnia 1 stycznia 1995 r.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 20 czerwca 1994 r.

W imieniu Rady
G. MORAITIS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49.

(2) Dz.U. L 212 z 22.7.1989, str. 87. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 91/684/EWG (Dz.U. L 376 z 31.12.1991, str. 38).

(3) Dz.U. L 173 z 6.7.1990, str. 5. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2617/93 (Dz.U. L 240 z 25.9.1993, str. 1).

(4) Dz.U. L 121 z 15.5.1991, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3300/93 (Dz.U. L 296 z 1.12.1993, str. 52).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.168.34

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 93/371/WE ustanawiająca szczególne warunki zdrowia publicznego przy wprowadzaniu do obrotu niektórych rodzajów jaj
Data aktu: 20/06/1994
Data ogłoszenia: 02/07/1994
Data wejścia w życie: 02/07/1994, 01/05/2004, 01/01/1995