Rozporządzenie 959/93 dotyczące informacji statystycznych dostarczanych przez Państwa Członkowskie na temat produkcji roślin uprawnych innych niż zboża

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 959/93
z dnia 5 kwietnia 1993 r.
dotyczące informacji statystycznych dostarczanych przez Państwa Członkowskie na temat produkcji roślin uprawnych innych niż zboża

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

aby wykonać zobowiązania wynikające z Traktatu oraz rozporządzeń dotyczących wspólnej polityki rolnej, Komisja musi posiadać wiarygodne, porównywalne oraz aktualne dane, zgromadzone w sposób obiektywny, na temat powierzchni zasiewów, wysokości plonów i zbiorów ziemiopłodów innych niż zboża;

należy uznać, że sektor produkcji ziemiopłodów innych niż zboża ma istotne znaczenie do celów organizacji i zarządzania rynkami rolnymi, a z tym wiąże się konieczność przeprowadzenia stosownych badań statystycznych, opierających się w coraz większym stopniu o zasady wspólnotowe;

należy wziąć pod uwagę wieloletnie doświadczenia nabyte przez służby statystyczne w dziedzinie tych badań statystycznych;

celem niniejszego rozporządzenia jest określenie rodzaju wymaganych informacji statystycznych, wyznaczenie zadowalającego poziomu wiarygodności i podanie dodatkowej informacji technicznej koniecznej do oceny danych liczbowych dotyczących wysokości zbiorów, zapewnienie obiektywizmu i reprezentatywności badań statystycznych dotyczących powierzchni upraw i wysokości zbiorów, poprzez szeroką wymianę doświadczeń w drodze spotkań i za pomocą sprawozdań, oraz określenie nieprzekraczalnych terminów;

dla niektórych ziemiopłodów innych niż zboża, wymaga się również corocznego przekazywania danych regionalnych;

Komisja powinna przedstawić sprawozdanie po trzech latach obowiązywania niniejszego rozporządzenia, w miarę potrzeby wraz z propozycjami poprawy badań statystycznych;

podczas okresu przejściowego, wprowadzenie zmian w metodach statystycznych będzie wymagało dodatkowego nakładu pracy ze strony Państw Członkowskich, co wiąże się z udziałem finansowym ze strony Wspólnoty na okres 1993-1995, ocenianym na kwotę 1 miliona ECU rocznie;

bez względu na to, że gromadzenie i obróbka danych oraz organizacja badań na poziomie krajowym powinna wchodzić w zakres obowiązków służb statystycznych Państw Członkowskich, Komisja musi zapewnić gromadzenie, koordynację i harmonizację informacji statystycznej na poziomie europejskim oraz przewidzieć zharmonizowane metody zarządzania politykami Wspólnoty;

w celu ułatwienia stosowania niniejszego rozporządzenia, należy kontynuować ścisłą współpracę Państw Członkowskich z Komisją, szczególnie poprzez Stały Komitet Statystyki Rolniczej, ustanowiony decyzją 72/279/EWG(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

SEKCJA  I

Cele

Artykuł  1

Każdego roku Państwa Członkowskie dostarczą Komisji dane na temat wysokości zbiorów oraz powierzchni upraw ziemiopłodów innych niż zboża, zgodnie z art. 2 i 6 niniejszego rozporządzenia, w poszanowaniu rozporządzenia Rady (EURATOM, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania danych do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich z zachowaniem poufność informacji statystycznych(4).

SEKCJA  II

Dane dostarczane na poziomie krajowym

Artykuł  2
1.
Każdego roku i dla wszystkich sposobów użytkowania gruntów ornych wymienionych w załączniku II, Państwa Członkowskie dostarczają dane dotyczące powierzchni pod uprawy główne i powierzchni pod uprawy drugorzędne, zdefiniowanych w załączniku I. Jedynie Państwa Członkowskie wskazane w załączniku IX są zobowiązane do objęcia powierzchni pod uprawy drugorzędne corocznymi badaniami statystycznymi i do dostarczania danych na temat tych powierzchni.
2.
Ponadto, Państwa Członkowskie dostarczają dane na temat powierzchni pod uprawy główne, jakimi są użytki zielone trwałe oraz uprawy stałe oraz inne powierzchnie upraw, zgodnie z przepisami załącznika II pozycja K, L, M i N. Dane te można uzyskiwać w całości lub częściowo za pomocą technik obserwacji ziemi i źródeł innych niż kompleksowe badanie statystyczne, określone w art. 3 ust. 1 oraz z innych źródeł, niekoniecznie będących rocznymi badaniami statystycznymi.
3.
Każde Państwo Członkowskie dostarcza dane roczne o:

– wysokości średnich plonów, i

– uzyskanych zbiorach dla każdego z produktów wymienionych w załączniku III.

SEKCJA  III

Metody i specyfikacje

Artykuł  3
1.
W odniesieniu do każdego sposobu użytkowania w Państwie Członkowskim gruntów ornych określonych w załączniku II, dane dotyczące powierzchni pod uprawy główne należy uzyskać z jednego kompleksowego, rocznego badania statystycznego, które powinno mieć formę spisu lub badania reprezentacyjnego. Badanie to może obejmować inne powierzchnie użytków rolnych, poza gruntami ornymi.
2.
Po zatwierdzeniu przez Komisję, Państwo Członkowskie może posługiwać się źródłami administracyjnymi jako zastępczymi źródłami danych o gruntach ornych, uzyskanymi w drodze kompleksowego badania wymienionego w ust. 1.
3.
W przypadku gdy ani badania statystyczne dotyczące upraw stałych, użytków zielonych trwałych i innych powierzchni użytków rolnych nie są dostępne (zgodnie z definicją z załącznika II pozycja K, L, M i N) dla danego roku, ani roczne obliczenia szacunkowe odnoszące się do zmian przeznaczenia gruntów, określonych w tych pozycjach, nie są dostępne ze źródeł Wspólnoty, Państwa Członkowskie mogą dostarczyć obliczenia szacunkowe dla danego roku, dotyczące tych upraw.
4.
Ogólne badanie określone w ust. 1 przeprowadza się przy zastosowaniu uznanych metod statystycznych spełniających wymagania pod względem jakości, obiektywizmu i wiarygodności.
5.
Państwa Członkowskie wymienione w załączniku IX mogą wybrać dwa odmienne podejścia metodologiczne do badania użytkowania gruntów, zgodnie z definicjami podanymi w załączniku I:

– - albo podejście polegające na dokonaniu badania użytkowania w "czasie rzeczywistym" w odniesieniu do powierzchni pod uprawę główną w terminie przeprowadzania badania, z późniejszym dostarczeniem dodatkowych informacji na temat powierzchni pod uprawy drugorzędne,

– - albo ocenę "ex-post" użytkowania gruntów (obejmująca w ramach jednego badania powierzchnie pod uprawę główną i powierzchnie pod uprawę drugorzędną) przeprowadzoną pod koniec okresu zbiorów. Jedynie Państwa Członkowskie określone w załączniku IX są zobowiązane do podawania danych na temat powierzchni upraw drugorzędnych.

6.
Dane dotyczące powierzchni o marginalnym znaczeniu, określone w załączniku VIII, można uzyskiwać z innych źródeł, nie spełniających wszystkich wymogów niniejszego rozporządzenia.
7.
W celu spełnienia wymogów niniejszej sekcji, można uzgodnić środki przejściowe, dla jednego lub większej liczby Państw Członkowskich, zgodnie z art. 8 ust. 3.
Artykuł  4
1.
W przypadku badań reprezentacyjnych w odniesieniu do powierzchni upraw głównych na gruntach ornych, próbki należy zaprojektować tak, aby były reprezentatywne, dla co najmniej 95 % całej powierzchni gruntów ornych pod uprawami ziemiopłodów innych niż zboża.

Dane liczbowe dotyczące powierzchni upraw głównych należy uzupełnić danymi szacunkowymi, opierając się na danych z innych źródeł, dotyczących pozostałej powierzchni gruntów ornych, nie objętej badaniem, zajętej pod uprawę ziemiopłodów innych, niż zboża.

2.
Badania dotyczące powierzchni pod użytkami zielonymi trwałymi, uprawami stałymi i innej powierzchni użytków rolnych, poza gruntami ornymi, są reprezentatywne w możliwie największym stopniu. Powierzchnia użytków zielonych trwałych obejmuje również tę część powierzchni użytków rolnych, która pozostaje poza gospodarstwami rolnymi.
3.
Badania reprezentacyjne w odniesieniu do powierzchni upraw głównych na gruntach ornych muszą być tak zaprojektowane, by w każdym Państwie Członkowskim, dla każdej wyodrębnionej grupy powierzchni pod uprawami głównymi (wymienionymi w załączniku IV) było spełnione przynajmniej jedno z następujących dwóch kryteriów:

a) współczynnik zmienności nie przekracza określonego w załączniku IV;

b) standardowy błąd nie przekracza określonego w załączniku IV.

4.
Stopień dokładności wymagany dla obliczeń szacunkowych dotyczących powierzchni użytków zielonych trwałych, upraw stałych i innej powierzchni użytków rolnych, poza gruntami ornymi należy określić zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 12, gdy Państwa Członkowskie przekażą Komisji sprawozdania określone w art. 8 ust. 1.
Artykuł  5
1.
Badania dotyczące wysokości zbiorów lub plonów prowadzi się przy zastosowaniu metod statystycznych uznanych pod względem jakości, obiektywizmu i wiarygodności.
2.
Jednakże po zatwierdzeniu przez Komisję, Państwa Członkowskie mogą posługiwać się źródłami administracyjnymi jako zastępczymi źródłami danych uzyskanych w wyniku badań wysokości zbiorów lub plonów, określonych w ust. 1.
3.
Poziom dokładności wymagany dla szacunkowych obliczeń wysokości zbiorów każdego z ziemiopłodów wymienionych w załączniku III należy określić zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 12, gdy Państwa Członkowskie przekażą Komisji sprawozdania określone w art. 8 ust. 1.
4.
Wszelkie dodatkowe informacje wymagane dla dalszej standaryzacji obliczeń szacunkowych dotyczących wysokości zbiorów należy określić zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 12, gdy Państwa Członkowskie przekażą Komisji sprawozdania określone w art. 8 ust. 1.

SEKCJA  IV

Dane dostarczane na poziomie regionalnym

Artykuł  6
1.
Roczne dane dotyczące powierzchni upraw, wysokości plonów i zbiorów dla ziemiopłodów wymienionych w załączniku V na poziomie regionalnym, określonych w załączniku VI. Powierzchnie upraw zdefiniowano w załączniku V.

W przypadku gdy dla danego roku dane regionalne o powierzchni upraw stałych, użytków zielonych trwałych i powierzchni innych użytków rolnych, zdefiniowanych w załączniku II pozycja K, L, M i N, nie są dostępne Państwa Członkowskie mogą dostarczyć obliczenia szacunkowe dotyczące tych upraw dla danego roku, zgodnie z załącznikiem V.

2.
Państwa Członkowskie są zobowiązane do dostarczania danych na temat powierzchni i produktów jedynie w odniesieniu do ziemiopłodów, których powierzchnia przekracza poziom znaczenia marginalnego, określony w załączniku VIII.
3.
Państwa Członkowskie są zobowiązane do dostarczania danych o powierzchniach upraw określonych w załączniku V oraz o uzyskanych zbiorach dla każdego z wymienionych ziemiopłodów jedynie w odniesieniu do najważniejszych regionów. Dla każdego z tych ziemiopłodów, należy przedstawić, w porządku malejącym, dane dla regionów, które razem reprezentują przynajmniej 80 % powierzchni pod uprawą konkretnego ziemiopłodu, w porównaniu z całkowitą powierzchnią pod uprawą tego ziemiopłodu w danym Państwie Członkowskim.

SEKCJA  V

Terminy, wymiana doświadczeń i ustalenia przejściowe

Artykuł  7
1.
W dalszej części niniejszego rozporządzenia, rok kalendarzowy, w którym odbywa się zbiór plonów jest zwany "rokiem zbioru plonów".
2.
W odniesieniu do sposobów użytkowania gruntów, określonych w załączniku II, Państwa Członkowskie dostarczą Eurostatowi wstępne dane dotyczące powierzchni upraw najpóźniej do dnia 1 października danego roku zbioru plonów. Ostateczne dane na temat powierzchni upraw należy dostarczyć najpóźniej do dnia 1 kwietnia następującego po roku zbioru plonów.
3.
Wstępne dane szacunkowe dotyczące wysokości krajowych plonów i zbiorów w odniesieniu do produktów wymienionych w załączniku VII dostarcza się w nieprzekraczalnym terminie określonym w tym Załączniku. Wstępne dane dotyczące wysokości plonów i zbiorów wymienionych w załączniku III przekazuje się najpóźniej do dnia 15 kwietnia, a ostateczne dane do dnia 1 października roku następującego po roku zbioru plonów.
4.
Jeśli dane liczbowe dotyczące wysokości plonów i zbiorów odnoszą się do zweryfikowanych danych dotyczących powierzchni, należy dostarczyć również te dane.
5.
Dane dotyczące poziomu regionalnego, określone w art. 6, dostarcza się w tym samym czasie, co ostateczne dane odnoszące się do poziomu krajowego; dane powinny być ze sobą zgodne.
Artykuł  8
1.
W ciągu 12 miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, Państwa Członkowskie dostarczą Komisji szczegółowe sprawozdanie na temat zastosowanych metod, zawierające opis sposobu uzyskiwania danych o użytkowanej powierzchni, powierzchni gruntów ornych oraz powierzchni pod poszczególnymi uprawami. Państwa Członkowskie złoża również wyjaśnienia dotyczące sposobu wyliczenia wysokości plonów i zbiorów w danym państwie, oraz w miarę potrzeby, w odpowiednich regionach, a także określą poziom reprezentatywności i wiarygodności podanych danych liczbowych. Komisja, we współpracy z Państwami Członkowskimi, przygotuje opracowanie zbiorcze na podstawie tych sprawozdań.
2.
Państwa Członkowskie poinformują Komisję o wszelkich zmianach do informacji dostarczonych na mocy ust. 1 w ciągu trzech miesięcy od ich wprowadzenia.
3.
Jeśli niektóre sprawozdania na temat zastosowanych metod wykazują, że Państwo Członkowskie w najbliższej przyszłości nie będzie mogło wypełnić wymagań niniejszego rozporządzenia, i jeśli konieczne są zmiany w technikach i metodach badawczych, Komisja może, we współpracy z Państwem Członkowskim, ustalić okres przejściowy, nie przekraczający dwóch lat, na wprowadzenie programu badań przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu.
4.
Sprawozdania na temat zastosowanych metod, ustalenia dotyczące okresu przejściowego, dostępność i wiarygodność danych oraz inne odpowiednie kwestie związane ze stosowaniem niniejszego rozporządzenia są dwa razy do roku poddawane ocenie dokonywanej przez właściwą grupę roboczą Stałego Komitetu Statystyki Rolniczej.
Artykuł  9
1.
Nie później niż przed końcem 1995 r., Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie:

– sprawozdanie na temat doświadczeń zebranych na podstawie badań statystycznych oraz obliczeń szacunkowych, przeprowadzonych na mocy niniejszego rozporządzenia,

– w razie potrzeby, propozycje poprawek i harmonizacji ustaleń obowiązujących w Państwach Członkowskich.

Artykuł  10

Zmiany do załączników I-IX, w razie potrzeby, wprowadza się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 12.

SEKCJA  VI

Ustalenia finansowe

Artykuł  11
1.
Wspólnota przyzna Państwom Członkowskim każdego roku w latach 1993-1995 wkład finansowy na pokrycie wydatków poniesionych w związku z pracami podjętymi w celu usprawnienia metod i poprawy porównywalności danych wymienionych w art. 2 i 6; wysokość wkładu, jaki uznaje się za odpowiedni wynosi 1 milion ECU rocznie.
2.
Władze budżetowe ustalą kwoty przyznanych środków dostępnych w każdym roku budżetowym.
3.
Wysokość wkładu, który ma być przyznany każdemu z Państw Członkowskich zostanie określony w świetle wniosków złożonych przez Państwa Członkowskie i zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 12.

SEKCJA  VII

Postanowienia końcowe

Artykuł  12 1
1.
Komisję wspomaga Stały Komitet ds. Statystyki Rolnictwa, zwany dalej "Komitetem".
2.
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu - art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE(5) stosuje się z uwagi na przepisy zawarte w jej art. 8.

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  13

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 5 kwietnia 1993 r.

W imieniu Rady
N. HELVEG PETERSEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 335 z 18.12.1992, str. 35.

(2) Opinia wydana dnia 12 lutego 1993 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 179 z 7.8.1972, str. 1.

(4) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, str.1.

(5)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

DEFINICJE

I. JEDNOSTKA BADANA

Jednostką badaną są albo grunty orne (określone w załączniku II) gospodarstwa rolnego(1) lub jedna z działek wyznaczona jako jednostka badana do celów kompleksowego badania gruntów ornych w Państwie Członkowskim.

II.A. OCENA EX -POST UŻYTKOWANIA GRUNTÓW

Powierzchnie pod uprawy główne i powierzchnie pod uprawy drugorzędne jednostki badanej klasyfikuje się w następujący sposób:

Powierzchnia jednostki badanej

1. Przypadek ogólny

Powierzchnią gruntów ornych pod uprawę główną jednostki badanej, dla przypadku ogólnego, jest działka wykorzystywana tylko pod jedną uprawę w ciągu roku zbioru plonów, jednoznacznie wyodrębniona pod tę uprawę. (w tym przypadku powierzchnia pod uprawę drugorzędną wynosi zero).

2. Przypadki szczególne

2.1. Uprawy następcze

Powierzchnia pod uprawę główną: Jeżeli działka gruntów ornych jest wykorzystywana więcej niż raz w ciągu danego roku zbioru plonów (uprawa następcza) i tę powierzchnię za każdym razem wykorzystuje się pod inną uprawę, za główną uprawę dla tej powierzchni uznaje się tę, której zbiory mają najwyższa wartość. W przypadku gdy na podstawie wartości zbiorów nie można określić, która z upraw jest główna, wówczas za uprawę główną przyjmuje się tę, pod którą grunt jest wykorzystywany najdłużej.

Powierzchnia pod uprawę drugorzędną: Wszystkie powierzchnie pod inne uprawy uważane są za powierzchnie drugorzędne.

2.2. Uprawy łączone

Powierzchnia pod uprawę główną: Jeżeli działka gruntów ornych jest wykorzystywana w całym okresie wegetacyjnym w danym roku zbioru plonów pod taką samą, stałą kombinację upraw (uprawa łączona), wówczas powierzchnia pod uprawę główną zostaje proporcjonalnie rozdzielona między poszczególne uprawy.

Powierzchnia pod uprawę drugorzędną: W tym przypadku powierzchnia pod uprawę drugorzędną nie występuje.

2.3. Kombinacja upraw następczych i łączonych

Powierzchnia pod uprawę główną: Jeżeli działka gruntów ornych jest wykorzystywana więcej niż raz w ciągu danego roku zbioru plonów pod kombinację upraw następczych i upraw łączonych, wówczas wartość dla każdej kombinacji upraw zajmujących grunt w tym samym czasie określa się odrębnie i powierzchnię pod kombinację upraw lub jedną uprawę o największej wartości zbiorów przyjmuje się jako powierzchnię pod uprawę główną.

Powierzchnia pod uprawę drugorzędną: Wszystkie powierzchnie pod inne uprawy uważane są za powierzchnie drugorzędne.

II.B. OCENĘ UŻYTKOWANIA GRUNTÓW W CZASIE RZECZYWISTYM

Powierzchnię pod uprawę główną lub powierzchnię spisaną danej działki jednostki badanej stanowi powierzchnia faktycznie użytkowanych gruntów ornych w punkcie czasu w danym roku zbioru plonów, przyjętym jako termin odniesienia do celów badania użytkowania gruntów.

W przypadku upraw łączonych (patrz pkt II.A. 2.2) powierzchnia pod uprawę główną lub powierzchnia spisana jest proporcjonalnie rozdzielona między poszczególne uprawy.

______

(1) Patrz decyzja Komisji 89/651/EWG z dnia 26 października 1989 r. (Dz.U. L 391 z 30.12.1989, str. 1).

ZAŁĄCZNIK  II 2

PARAMETRY OBSZARÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2 UST. 1 I 2

Opis Nowy kod Cronos Główny obszar lub zarejestrowany obszar (ha)(6) Drugi

obszar lub

dodatkowy

obszar

(ha)(6)

A. Zboża ogółem(1) 1050 (*)
- Ryż(2) 1250 (*)
B. Suszone nasiona roślin strączkowych (+) 1300
- Groch (+) 1320
- Suszony groch 1311
- Bób i fasola (+) 1335 (z 1338)
- Suszona fasola (+) 1331
- Łubin (+) 1343
- Inne suszone nasiona roślin strączkowych 1341, 1342, 1349
C. Rośliny okopowe (+) 1350
- Ziemniaki (+) 1360
- Buraki cukrowe (+) 1370
- Buraki pastewne (+) 1381
- Inne(np. jarmuż pastewny, rzepa) 1382
D. Rośliny przemysłowe (+) 1400
- Rzepak i rzepik (+) 1420
- Nasiona słonecznika (+) 1450
- Len (+) 1460
- Soja (+) 1470
- Bawełna (+) 1540
- Inne nasiona oleiste (np. mak, musztarda, sezam itd.) 1480 (bez 1490)
- Len włóknisty (+) 1520
- Konopie (+) 1530
- Tytoń (+) 1550
- Chmiel (+) 1560
- inne rośliny włókniste 1510
- Inne rośliny przemysłowe, 1570
z których:
Cykoria do kawy 1571
Cykoria na inulinę 1572
Rośliny medyczne, aromatyczne lub do przypraw 1580
Rośliny przemysłowe 1589
E. Pasza i trawy z użytków przemiennych (+) 2610
- Jednoroczne uprawy na zielonkę 2611
- Kukurydza na zielonkę (+) 2625
- Uprawy na zielonkę inne niż kukurydza (+) 2612
- Pasza wieloletnia (+) 2671, 2672, 2673
- Przemienne trawy i pastwiska (+) 2680
F. Świeże warzywa (łącznie z truskawkami) (1600 + 2260) (*)
- na dworze lub pod niskim, niedostępnym przykryciem(2)
G. Kwiaty i rośliny ozdobne 3001 (*)
- na dworze lub pod niskim, niedostępnym przykryciem(2)
H. Obszary pod zbiory nasion(3) 3310 (*)
I. Ugór (z nawozem zielonym) 2696 (*)
J. Grunty uprawne (A-I)(2) 0001 (*)
K. Łąki stałe 0002 (*)
L. Grunty pod stałymi uprawami roślin (bez truskawek), (0003 - 2260) (*)
z których:
Sady 2040 (*)
Winnice 2410 (*)
Plantacje oliwek 2450 (*)
M. Uprawy pod szkłem(4), 1111 (*)
z których:
Świeże warzywa 1112 (*) (*)
Kwiaty i rośliny ozdobne 1113 (*) (*)
Uprawy stałe 1114 (*) (*)
N. Inne tereny włącznie z ogródkami przydomowymi(5) 0004 (*)
O. Tereny użytkowane rolniczo (A-I) + (K-N) 0005 (*)
(1) Dane o zbożach i ryżu są już zgromadzone zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 837/90 (DZ.U. L 88 z 3.4.1990, str. 1).

(2) Rośliny uprawiane pod szkłem lub wysokim (dostępnym) przykryciem zostały wyłączone (strukturalne kody pomiarowe D/15, D/17 i G/07), jako że należą do ogródków przydomowych.

(3) Jak zostało to zdefiniowane zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 143/2002 (załącznik I: kod D19) z dnia 24 stycznia 2002 r.

(4) Rośliny uprawiane pod szkłem lub wysokim (dostępnym) przykryciem obejmują świeże warzywa, kwiaty i rośliny ozdobne, jak również wszystkie rośliny wieloletnie pod szkłem.

(5) Dostarczanie danych o obszarach zajętych przez ogródki przydomowe nie jest obowiązkowe w Danii, Holandii, Austrii, Finlandii, Szwecji i Wielkiej Brytanii.

(6) Patrz definicja w załączniku I.

(+) Opisy są również zawarte w załączniku III.

(*) Znaczek ten oznacza, że przekazywanie danych jest nieobowiązkowe.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  III 3

SPECYFIKACJA PRODUKTÓW OKREŚLONYCH W ART. 2 UST. 3

ZAŁĄCZNIK  IV 4

OPIS WYMAGANEJ DOKŁADNOŚCI W KAŻDYM PAŃSTWIE CZŁONKOWSKIM DLA GRUP OBSZARÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 4 UST. 3

Nowy kod Cronos Opis Maksymalny

akceptowalny

współczynnik zmiany

(%)

Maksymalny akceptowalny błąd standardowy (ha)
1300 B. Suszone nasiona roślin strączkowych 3 5.000
1350 C. Rośliny okopowe 3 5.000
1400 D. Rośliny przemysłowe 3 5.000
2610 E. Pasza i trawy z użytków przemiennych(1) 3 5.000
(1600 + 2260) F. Świeże warzywa (łącznie z truskawkami) 3 5.000
2696 I. Ugór (z nawozem zielonym) 3 5.000
(1) Pasza i trawy z użytków przemiennych obejmują:

a) pasza zielona z gruntów ornych (kod Nowy Cronos 2611);

b) pasza wieloletnia (kod Nowy Cronos 2671, 2672, 2673);

c) przemienne trawy i pastwiska (kod Nowy Cronos 2680).

Uwaga: Dokładność dla zbóż i ryżu została już ustalona w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 837/90 z dnia 26 marca 1990 r. Duże litery B, C, D, E, F i I odnoszą się do nagłówków w załączniku II.

ZAŁĄCZNIK  V 5

OPIS OBSZARÓW I PRODUKTÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 6

ZAŁĄCZNIK  VI 6

POZIOMY REGIONALNE, O KTÓRYCH MOWA W ART. 6

Państwa Członkowskie Podział regionalny na
Belgique - België
wallonne/Vlaams gewest
България NUTS 2
Česká republika kraje - NUTS 3
Danmark -
Deutschland Bundesländer
Eesti NUTS 2
Ελλαδα YπηρεσíεV περιφερειακηV αναπτυVηV1
Espana Comunidades autónomas
France Régions de programme
Ireland -
Italia
Κύπρος -
Latvija NUTS 3
Lietuva NUTS 3
Luxembourg -
Magyarország tervezési-statisztikai régiók
Malte NUTS 2
Nederland Provincies
Österreich -
Polska NUTS 2
Portugal NUTS II1
România NUTS 2
Slovenija NUTS 2
Slovensko NUTS 2
Suomi -
Sverige -
United Kingdom Standard regions
NUTS = Nomenklatura Terytorialnych Jednostek Statystycznych.
1 Dane regionalne musza być dostarczone najpóźniej trzy lata po wejściu w

życie niniejszego rozporządzenia

ZAŁĄCZNIK  VII

OSTATECZNE TERMINY DOSTARCZANIA WSTĘPNYCH OBLICZEŃ SZACUNKOWYCH DOTYCZĄCYCH PLONÓW I ZBIORÓW NA POZIOMIE KRAJOWYM (ART. 7 UST. 3)

ZAŁĄCZNIK  VIII 7

OBSZARY O ZNACZENIU MARGINALNYM ORAZ OBSZARY, KTÓRE POWINNY BYĘ ZAWARTE W REGULARNEJ EKSPERTYZIE STATYSTYCZNEJ

Nowy kod Cronos Główny obszar lub obszar zarejestrowany w podziale na rośliny uprawne B BG CZm DK D EE EL E F IRL I CY LV LT L HU MT NL A PL P RO SI SK FIN S UK
1300 B. Suszone nasiona roślin strączkowych m m m m m m 1
1320 Groch m m m m m - m - m m m 2
1311 Inny suszony groch - m m m m - m m - m m - m m m - m m m - m m m 3
1335 Bób i fasola (razem z 13 3 8) m m m - m m m m m m m m - m m m 4
1331 Suszona fasola m - - m - m - m m m m - m m - - - m 5
1343 Łubin - m - m m - m m - m - m - m - - m m - - - - - m 6
1341 1
1342 Inne suszone nasiona roślin strączkowych m m m - m m m - m m - m - - m m m m - m m - m 7
1349 J
1350 C. Rośliny okopowe 8
1360 Ziemniaki 9
1370 Buraki cukrowe m m - m - m 10
1381 Buraki pastewne m m - m m - m m - m m m m m m 11
1382 Inne rośliny okopowe m m m m m m m m m m m m m m m m m - m - 12
1400 D. Rośliny przemysłowe m - 13
1420 Rzepak i rzepik - m m - - m m 14
1450 Nasiona słonecznika - - - - - - - - - - m m m - - 15
1470 Soja - - m - m m - - - - - - - m m m - - - 16
1460in Len włóknisty i len m m m - m m m - m m - m m m m - m m m 17
1520
1540 Bawełna - - - - - m - m - - - - - - - - - m - - - - - 18
1480 Inne nasiona oleiste
(bez 1490) (np. mak, musztarda, sezam itd.) m m m m - m m m - m m - m m - m m m m m - 19
1530 Konopie - m - - - - - m m - m - - - m m - m m m - m - - m - 20
1550 Tytoń m - - m - - m - - - - - m m - m - - - 21
1560 Chmiel m m - - - m m m m - - - - m - - m m m m m - - m 22
1570 Inne rośliny przemysłowe m - m m m m m - m m m m m - m m m m m m m 23
Nowy kod Cronos Główny obszar lub obszar zarejestrowany w podziale na rośliny uprawne
2610 E. Pasza i trawy z użytków przemiennych 24
2611 Jednoroczne uprawy na zielonkę 25
2625 Kukurydza na zielonkę m - - - m 26
2612 Uprawy na zielonkę inne niż kukurydza m m - - m 27
2671)
2672}

2673)

Zielona pasza wieloletnia m m - m 28
2680 Przemienne trawy i pastwiska 29
(1600 + 2260) F. Świeże warzywa m m m m m m m m m 30
3001 G. Kwiaty i rośliny ozdobne m m m m m m m m m - m m m m m m m 31
3310 H. Obszary pod zbiory nasion m m m m m - m m m m m 32
2696 I. Ugór (z nawozem zielonym) m 33
"•": = Powinno być zawarte w regularnym badaniu statystycznym, o którym mowa w art. 3 ust. 1.

"M": = Obszary o marginalnym znaczeniu (tj. mniej niż 5.000 ha i 1 % gruntów ornych w każdym Państwie Członkowskim).

"-": = Roślina nieupra wiana.

Uwaga: Duże litery B, C, D, E, F, G, H i I odnoszą się do nagłówków w załączniku II.

ZAŁĄCZNIK  IX

Następujące Państwa Członkowskie muszą objąć corocznymi badaniami statystycznymi powierzchnie pod uprawy drugorzędne:

- Grecja

- Hiszpania

- Włochy

- Portugalia

Definicje powierzchni pod uprawy drugorzędne podano w załączniku I.

1 Art. 12 zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2003 r.
2 Załącznik II:

-zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Komisji nr 2197/95 z dnia 18 września 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.221.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 października 1995 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 296/2003 z dnia 17 lutego 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.43.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2003 r.

3 Załącznik III:

-zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Komisji nr 2197/95 z dnia 18 września 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.221.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 października 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 296/2003 z dnia 17 lutego 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.43.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2003 r.

4 Załącznik IV zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 296/2003 z dnia 17 lutego 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.43.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2003 r.
5 Załącznik V zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 296/2003 z dnia 17 lutego 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.43.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2003 r.
6 Załącznik VI:

-zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1791/2006 z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.

7 Załącznik VIII:

-zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 296/2003 z dnia 17 lutego 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.43.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2003 r.

- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1791/2006 z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.98.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 959/93 dotyczące informacji statystycznych dostarczanych przez Państwa Członkowskie na temat produkcji roślin uprawnych innych niż zboża
Data aktu: 05/04/1993
Data ogłoszenia: 24/04/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/04/1993