RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
w celu poprawy jakości powietrza w odniesieniu do ditlenku siarki i innych emisji Wspólnota musi podjąć środki w celu stopniowego zmniejszania zawartości siarki w oleju napędowym używanym do napędzania pojazdów, włączając w to samoloty i statki, oraz do ogrzewania, a także do celów przemysłowych i przemysłu morskiego;
na mocy art. 2 ust. 1 i art. 5 ust. 1 dyrektywy 75/716/EWG(4) przepisy obowiązujące w Państwach Członkowskich ustanawiają wartości dopuszczalne odnoszące się do zawartości siarki w paliwach płynnych; przepisy w poszczególnych Państwach Członkowskich różnią się między sobą;
różnice te zobowiązują wspólnotowe przedsiębiorstwa naftowe do dostosowania maksymalnej zawartości siarki w ich produktach, w zależności od tego, do którego Państwa Członkowskiego je dostarczają; dlatego takie różnice tworzą barierę w handlu tymi produktami, tym samym bezpośrednio wpływając na utworzenie i działanie jednolitego rynku;
ponadto art. 6 dyrektywy 75/716/EWG stanowi, że w świetle wszystkich nowych dostępnych informacji Komisja ma przedstawić Radzie sprawozdanie, któremu będzie towarzyszyć właściwa propozycja w związku z ustanowieniem jednej wartości;
w kolejnych programach działania Wspólnot Europejskich w dziedzinie ochrony środowiska(5) podkreślono znaczenie zapobiegania zanieczyszczeniu powietrza i zmniejszania go;
jakość paliwa odgrywa ważną rolę w zmniejszaniu zanieczyszczenia powietrza przez emisję spalin z pojazdów;
ponadto Wspólnota stała się na mocy decyzji 81/462/EWG(6) Umawiającą się Stroną Konwencji w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości, w której przede wszystkim przewidziano opracowanie strategii i polityki zmierzającej do ograniczenia i w miarę możliwości stopniowego zmniejszania i zapobiegania zanieczyszczeniu powietrza;
zmniejszanie zawartości siarki w niektórych paliwach płynnych służy realizacji jednego ze wspólnotowych celów, którym jest zachowanie, ochrona i poprawa jakości środowiska naturalnego oraz przyczynienie się do ochrony zdrowia ludzkiego przez naprawianie u źródła szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu;
zgodnie z dyrektywą 75/716/EWG kilka Państw Członkowskich ustaliło już wartość 0,2 % wagi;
Państwa Członkowskie muszą podjąć kroki w celu zapewnienia, że stopniowo będą dostępne oleje napędowe do silników wysokoprężnych o maksymalnej zawartości siarki 0,05 % wagi;
w celu osiągnięcia ograniczenia poziomów emisji ustalonych w szczegółowych dyrektywach Wspólnoty zawartość siarki w olejach napędowych do silników wysokoprężnych wprowadzonych do obrotu we Wspólnocie nie może przekraczać 0,2 % wagi od dnia 1 października 1994 r. i 0,05 % wagi od dnia 1 października 1996 r.; Państwa Członkowskie muszą przedsięwziąć właściwe środki do osiągnięcia tego celu;
wzrastające użycie olejów napędowych w pojazdach silnikowych oznacza dalsze wysiłki w odniesieniu do jakości olejów napędowych do silników wysokoprężnych w celu ograniczenia jego negatywnego wpływu na jakość powietrza; ustalenie maksymalnej zawartości siarki w wysokości 0,05 % wagi, które ma być stosowane od dnia 1 października 1996 r. dla olejów napędowych do silników wysokoprężnych, pozostawia zainteresowanym przedsiębiorstwom wystarczający czas na przeprowadzenie wymaganych dostosowań;
inne sposoby użycia olejów napędowych oraz średnich olejów wymagają podjęcia wysiłku w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, a także należy wziąć pod uwagę ich wpływ, uwzględniając poprawę jakości powietrza oraz koszty i korzyści środowiskowe; Komisja powinna przedstawić Radzie, która podejmie w tej sprawie decyzję najpóźniej dnia 31 lipca 1994 r., propozycję wprowadzenia najpóźniej do dnia 1 października 1999 r. niższej wartości dopuszczalnej zawartości siarki oraz ustanowić nowe wartości dopuszczalne dla nafty lotniczej;
nagła zmiana dostaw ropy naftowej, prowadząca do wzrostu średniej zawartości siarki, może z uwagi na dostępną wydajność odsiarczania narazić na niebezpieczeństwo dostawy do konsumentów w Państwie Członkowskim; dlatego wydaje się wskazane zezwolić na to, by Państwo Członkowskie mogło odstąpić pod pewnymi warunkami od wartości dopuszczalnych zawartości siarki ustanowionych w odniesieniu do jego własnego rynku;
wprowadzenie olejów napędowych o niskim poziomie zawartości siarki dla statków pełnomorskich powoduje szczególne problemy techniczne i gospodarcze dla Grecji; ograniczone czasowo odstępstwo na korzyść Grecji nie powinno obniżyć handlu tymi olejami napędowymi, ponieważ greckie przedsiębiorstwa rafineryjne nie pokrywają więcej zapotrzebowania na oleje napędowe i średnie oleje niż wynosi popyt wewnętrzny; wywóz z Grecji do innego Państwa Członkowskiego w celu ostatecznego spalenia musi być zgodny z przepisami dyrektywy stosowanej w tym Państwie Członkowskim; Grecji można przyznać pięcioletni okres odstępstwa przed wprowadzeniem tych olejów napędowych o wymaganej zawartości siarki; okres ten kończy się dnia 30 września 1999 r.;
kontrole na miejscu powinny być przeprowadzane w celu stwierdzenia zwartości siarki w olejach napędowych i w średnich olejach wprowadzanych do obrotu; w tym celu należy przyjąć warunek jednolitej metody opartej na najlepszej dostępnej technologii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 marca 1993 r.
|
W imieniu Rady |
|
S. AUKEN |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 174 z 5.7.1991, str. 18 i
Dz.U. C 120 z 12.5.1992, str. 12.
(2) Dz.U. C 94 z 13.4.1992, str. 209 i Dz.U. C 337 z 21.12.1992.
(3) Dz.U. C 14 z 20.1.1992, str. 17.
(4) Dz.U. L 307 z 27.11.1975, str. 22. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 87/219/EWG (Dz.U. L 91 z 3.4.1987, str. 19).
(5) Dz.U. C 112 z 20.12.1973, str. 1,
Dz.U. C 139 z 13.6.1977, str. 1 i
Dz.U. C 46 z 17.2.1983, str. 1.
(6) Dz.U. L 171 z 27.6.1981, str. 11.
(7) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 91/441/EWG (Dz.U. l 242 z 30.8.1991, str. 1).
1 Art. 1 ust 1 lit. a) skreślona przez art. 8 ust 1 lit. a) dyrektywy nr 1999/32/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.121.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2000 r.
2 Art. 1 ust 1 lit. b) skreślona przez art. 12 ust 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 98/70/WE z dnia 13 października 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.350.58) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2000 r.
3 Art. 1 ust 2 skreślony przez art. 8 ust 1 lit. a) dyrektywy nr 1999/32/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.121.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2000 r.
4 Art. 2 ust 1 skreślony przez art. 12 ust 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 98/70/WE z dnia 13 października 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.350.58) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2000 r.
5 Art. 2 ust 2 zmieniony przez art. 8 ust 1 lit. b) dyrektywy nr 1999/32/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.121.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2000 r.
6 Art. 2 ust 3 skreślony przez art. 8 ust 1 lit. b) dyrektywy nr 1999/32/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.121.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2000 r.
7 Art. 3 skreślony przez art. 8 ust. 1 lit.c) dyrektywy nr 1999/32/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.121.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2000 r.
8 Art. 4 skreślony przez art. 8 ust. 1 lit.c) dyrektywy nr 1999/32/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.121.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2000 r.