Decyzja 93/140/EWG ustanawiająca szczegółowe zasady odnoszące się do kontroli wzrokowej w celu wykrywania pasożytów w produktach rybołówstwa

DECYZJA KOMISJI
z dnia 19 stycznia 1993 r.
ustanawiająca szczegółowe zasady odnoszące się do kontroli wzrokowej w celu wykrywania pasożytów w produktach rybołówstwa

(93/140/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 marca 1993 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/493/EWG z dnia 22 lipca 1991 r. ustanawiającą warunki zdrowotne dotyczące produkcji i wprowadzania na rynek produktów rybołówstwa(1) w szczególności rozdział IV sekcja V pkt 1 załącznika do tej dyrektywy,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 91/493/EWG wprowadza wymogi dla kontroli pasożytniczych podczas zajmowania się produktami rybołówstwa na lądzie lub na pokładzie statków przetwórczych;

do osób pracujących w sektorze rybołówstwa należy przeprowadzanie samodzielnych kontroli na wszystkich etapach produkcji produktów rybołówstwa zgodnie z zasadami ustanowionymi w art. 6 dyrektywy 91/493/EWG tak, aby ryby, które są oczywiście zakażone pasożytami nie zostały dopuszczone do spożycia przez ludzi;

zgodnie z rozdziałem I sekcja II pkt 5 załącznika do dyrektywy 91/493/EWG te same zasady muszą mieć zastosowanie do zakładów położonych na lądzie i do statków przetwórczych;

przyjęcie szczegółowych zasad odnoszących się do kontroli wzrokowych oznacza, że trzeba zdefiniować pojęcia widocznych pasożytów i kontroli wzrokowej, i że trzeba określić charakter i częstotliwość przeprowadzanych obserwacji;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów niniejszej decyzji:

1. "widoczne pasożyty" oznaczają pasożyta lub grupę pasożytów, które posiadają rozmiar, kolor lub strukturę, którą wyraźnie można odróżnić od rybich tkanek;

2. "kontrola wzrokowa" oznacza niedestrukcyjne badanie ryb lub produktów rybołówstwa bez optycznych przyrządów powiększających i w dobrych warunkach świetlnych dla widzenia ludzkiego, w razie potrzeby obejmujących sztuczne światło.

Artykuł  2
1.
Kontrola wzrokowa jest przeprowadzana na reprezentatywnej liczbie próbek.
2.
Osoby odpowiedzialne za zakłady położone na lądzie i osoby posiadające kwalifikacje na pokładach statków przetwórczych określą skalę i częstotliwość kontroli określonej w ust. 1 przez odniesienie do charakteru produktów rybołówstwa, ich pochodzenia geograficznego i ich wykorzystania.
Artykuł  3

Podczas produkcji wykwalifikowane osoby muszą przeprowadzić kontrolę wzrokową wypatroszonych ryb, jam brzusznych, wątrób, ikry przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Zgodnie ze stosowanym systemem patroszenia, należy przeprowadzić kontrolę wzrokową:

1. w przypadku patroszenia ręcznego, w sposób ciągły przez robotnika w czasie patroszenia i mycia;

2. w przypadku patroszenia mechanicznego, przez badanie próbek przeprowadzane na reprezentatywnej liczbie próbek nie mniejszej niż 10 ryb na partię.

Artykuł  4

Kontrola wzrokowa filetów rybnych lub płatów rybnych musi być przeprowadzana przez osoby wykwalifikowane podczas obróbki po filetowaniu lub cięciu. Jeżeli badanie indywidualne nie jest możliwe ze względu na rozmiar filetów lub operacji filetowania, należy sporządzić plan pobierania próbek i udostępniać go właściwemu organowi zgodnie z przepisami określonymi w art. 6 ust. 1 dyrektywy 91/493/EWG. Jeżeli oświetlanie filetów sztucznym światłem jest możliwe z technicznego punktu widzenia, należy je ująć w planie pobierania próbek.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 stycznia 1993 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 15.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.56.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 93/140/EWG ustanawiająca szczegółowe zasady odnoszące się do kontroli wzrokowej w celu wykrywania pasożytów w produktach rybołówstwa
Data aktu: 19/01/1993
Data ogłoszenia: 09/03/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 26/01/1993