Rozporządzenie 3696/93 w sprawie statystycznej klasyfikacji produktów według działalności (CPA) w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 3696/93
z dnia 29 października 1993 r.
w sprawie statystycznej klasyfikacji produktów według działalności (CPA) w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

do swego funkcjonowania rynek wewnętrzny wymaga norm statystycznych mających zastosowanie do zbierania, przekazywania i publikacji statystyk krajowych i Wspólnoty, aby przedsiębiorstwa, instytucje finansowe, rządy oraz inne podmioty działające na jednolitym rynku otrzymywały wiarogodne i porównywalne dane statystyczne;

informacje te są konieczne w celu umożliwienia przedsiębiorstwom dokonania oceny swej konkurencyjności a także są użyteczne dla instytucji wspólnotowych w celu zapobiegania zniekształceniom konkurencji;

tylko wtedy, gdy Państwa Członkowskie będą stosować klasyfikacje produktów według działalności powiązane z klasyfikacją wspólnotową, możliwe będzie dostarczanie zintegrowanych informacji w sposób wiarogodny, szybki, elastyczny oraz wystarczająco szczegółowy dla zarządzania rynkiem wewnętrznym;

zastrzeżona będzie dla Państw Członkowskich możliwość, w celu sprostania wymogom krajowym, utrzymania lub włączenia do swych klasyfikacji krajowych dodatkowych poddziałów opartych o klasyfikację produktów według działalności w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej;

międzynarodowa zgodność statystyki gospodarczej wymaga, aby Państwa Członkowskie oraz instytucje wspólnotowe stosowały klasyfikacje produktów według działalności, które są bezpośrednio powiązane z Centralną Klasyfikacją Produktów Narodów Zjednoczonych (CPC);

klasyfikacja produktów według działalności we Wspólnocie powinna być powiązana z klasyfikacją działalności gospodarczej we Wspólnocie (NACE Rev. 1);

konstruowanie klasyfikacji produktów zgodnie z odpowiednią działalnością produkcyjną pozwala uniknąć rozpowszechniania nie powiązanych odpowiednio układów kodowania oraz ułatwi identyfikację według producentów działających na odnośnych rynkach;

istnieje potrzeba stworzenia struktury wyjściowej, w ramach której dane statystyczne dotyczące produkcji, konsumpcji, handlu zagranicznego i transportu, mogłyby być porównywane;

korzystanie z klasyfikacji produktów według działalności we Wspólnocie wymaga, aby Komisję wspomagał Komitet Zarządzający, mianowicie Komitet ds. programu statystycznego powołany decyzją 89/382/EWG, Euratom(4), w każdej sprawie dotyczącej stosowania niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie interpretacji klasyfikacji, wprowadzania do niej drobnych zmian oraz sporządzania i aktualizacji not wyjaśniających;

w ramach niniejszego rozporządzenia pożądane jest posiadanie jednolitych kodów we wszystkich Państwach Członkowskich w ramach korzystania z tych samych wyszczególnień produktów i odpowiadających im kodów alfanumerycznych;

kluczowe jest, aby treść różnych kategorii klasyfikacji produktów według działalności we Wspólnocie była jednolicie interpretowana we wszystkich Państwach Członkowskich;

wprowadzenie nowej klasyfikacji produktów według działalności wymaga okresu przejściowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie wspólnej statystycznej klasyfikacji produktów według działalności we Wspólnocie w celu zapewnienia porównywalności między klasyfikacjami krajowymi i klasyfikacjami Wspólnoty, i w ten sposób także między statystykami krajowymi i Wspólnoty.
2.
Pojęcie "produkty" oznacza towary przewoźne, towary nieprzewoźne oraz usługi.
3.
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie jedynie do wykorzystywania klasyfikacji do celów statystycznych.
Artykuł  2
1.
Niniejszym tworzy się wspólną podstawę klasyfikacji produktów według działalności we Wspólnocie, zwaną dalej "CPA", obejmującą:

– pierwszy poziom składający się z pozycji określonych według kodu alfabetycznego (sekcje),

– poziom pośredni składający się z pozycji określonych według dwuznakowego kodu alfabetycznego (podsekcje),

– drugi poziom składający się z pozycji określonych według dwucyfrowego kodu numerycznego (działy),

– trzeci poziom składający się z pozycji określonych według trzycyfrowego kodu numerycznego (grupy),

– czwarty poziom składający się z pozycji określonych według czterocyfrowego kodu numerycznego (klasy),

– piąty poziom składający się z pozycji określonych według pięciocyfrowego kodu numerycznego (kategorie),

– szósty poziom składający się z pozycji określonych według sześciocyfrowego kodu numerycznego (podkategorie).

2.
CPA załącza się do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  3
1.
CPA wykorzystywana jest przez Komisję i Państwa Członkowskie do celów klasyfikacji. CPA może być wykorzystywana do celów zagregowanych lub szczegółowych wspólnotowych, krajowych, szczególnych lub funkcjonalnych dostosowań opartych o podkategorie CPA.
2.
Klasyfikacje te są powiązane z CPA zgodnie z następującymi zasadami:

– klasyfikacje, które są bardziej zagregowane niż CPA składają się z dokładnych agregacji podkategorii CPA,

– klasyfikacje, które są bardziej szczegółowe niż CPA składają się z poddziałów, które w całości zawierają się w podkategoriach CPA,

– klasyfikacje, które ustalono w taki sposób mogą mieć oddzielną kodyfikację.

3.
Państwa Członkowskie pragnące stosować klasyfikację krajową, wywodzącą się z CPA, podejmują możliwie najszybciej, lecz najpóźniej do dnia 31 grudnia 1993 r., środki wymagane do ustanowienia krajowej klasyfikacji produktów zgodnie z niniejszym artykułem.
Artykuł  4

Komisję wspomaga Komitet ds. Programu Statystycznego (SPC), zwany dalej "Komitetem".

Artykuł  5

Komitet może badać wszelkie kwestie dotyczące CPA podnoszone przez przewodniczącego, albo z jego własnej inicjatywy, albo na wniosek przedstawiciela Państwa Członkowskiego, które mają związek ze stosowaniem niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie:

a) interpretacji klasyfikacji CPA;

b) wprowadzania drobnych zmian do CPA:

– zmierzających do uwzględnienia technologicznego lub gospodarczego rozwoju, w szczególności w dziedzinie usług,

– zmierzające do zbliżenia i wyjaśnienia tekstów,

– wynikających ze zmian, wprowadzonych do innych międzynarodowych klasyfikacji produktów, w szczególności do CPC;

c) przygotowania i koordynacji prac nad zmianą CPA;

d) sporządzania i aktualizacji not wyjaśniających do CPA;

e) badania problemów powstających w związku z wprowadzaniem klasyfikacji CPA do klasyfikacji produktów Państw Członkowskich;

f) próby przygotowania, w razie potrzeby, wspólnego stanowiska w sprawie prac organizacji międzynarodowych w zakresie klasyfikacji produktów, w szczególności CPC i jej not wyjaśniających;

g) harmonizacji z NACE Rev. 1, ustanowioną w Załączniku do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej(5);

h) koordynowania prac z innymi komitetami zajmującymi się klasyfikacjami, w szczególności ze Zharmonizowanym Systemem (HS) i Nomenklaturą Scaloną (CN);

i) przedłużenia okresu przejściowego na wniosek Państwa Członkowskiego;

j) koordynowania prac z innymi organami, zajmującymi się bardziej zagregowanymi, lub bardziej szczegółowymi klasyfikacjami wspólnotowymi, krajowymi, szczególnymi lub funkcjonalnymi.

Środki, które mają być podjęte na podstawie lit. a)-j), przyjmuje się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 6.

Artykuł  6 1
1.
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu - art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE(6) stosuje się z uwagi na przepisy zawarte w jej art. 8.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

2.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  7

Klasyfikacje produktów wykorzystywane do celów statystyk zebranych po dniu 31 grudnia 1993 r., sporządza się zgodnie z art. 3.

Artykuł  8
1.
Wprowadza się okres przejściowy, rozpoczynający się dnia 1 stycznia 1994 r., a kończący się dnia 31 grudnia 1995 r.
2.
Okres przejściowy może być przedłużony, a Państwo Członkowskie może zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 5 zostać upoważnione, na podstawie właściwie umotywowanych przyczyn technicznych lub operacyjnych, do wykorzystania klasyfikacji nie przewidzianej na podstawie art. 3.
3.
Sześć miesięcy od zakończenia okresu przejściowego, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie w sprawie nabytych doświadczeń, związanych ze statystyczną klasyfikacją produktów według działalności; sprawozdanie obejmuje także zmiany w CPC wprowadzone przez Urząd Statystyczny Narodów Zjednoczonych (UNSO).
Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 1993 r.

W imieniu Rady
R. URBAIN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 12 z 18.1.1993, str. 1.

(2) Dz.U. C 150 z 31.5.1993, str. 132; oraz decyzja z dnia 22 października 1993 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. C 19 z 25.1.1993, str. 60.

(4) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(5) Dz.U. L 293 z 24.10.1990, str. 1.

(6)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).

ZAŁĄCZNIK 2

CPA 2002 - EN

SEKCJA  A

PRODUKTY, ROLNICTWA, ŁOWIECTWA I LEŚNICTWA

SEKCJA  B

RYBY I POZOSTAŁE PRODUKTY RYBOŁÓWSTWA; USŁUGI ZWIĄZANE Z RYBOŁÓWSTWEM

SEKCJA  C

PRODUKTY GÓRNICTWA I KOPALNICTWA

SEKCJA  D

WYROBY PRZETWORZONE

SEKCJA  E

ENERGIA ELEKTRYCZNA, GAZ, PARA WODNA I GORĄCA WODA

SEKCJA  F

ROBOTY BUDOWLANE

SEKCJA  G

USŁUGI W ZAKRESIE HANDLU HURTOWEGO I DETALICZNEGO; USŁUGI W ZAKRESIE NAPRAWY POJAZDÓW SILNIKOWYCH, MOTOCYKLI ORAZ ARTYKUŁÓW UŻYTKU OSOBISTEGO I DOMOWEGO

SEKCJA  H

USŁUGI HOTELARSKIE I RESTAURACYJNE

SEKCJA  I

USŁUGI W ZAKRESIE TRANSPORTU, MAGAZYNOWANIA I ŁĄCZNOŚCI

SEKCJA  J

USŁUGI POŚREDNICTWA FINANSOWEGO

SEKCJA  K

USŁUGI ZWIĄZANE Z

NIERUCHOMOŚCIAMI, USŁUGI WYNAJMU I USŁUGI

ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI

GOSPODARCZEJ

grafika

SEKCJA  L

USŁUGI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I OBRONY NARODOWEJ; USŁUGI W ZAKRESIE OBOWIĄZKOWEGO ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO

SEKCJA  M

USŁUGI W ZAKRESIE EDUKACJI

SEKCJA  N

USŁUGI W ZAKRESIE OCHRONY ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ

SEKCJA  O

POZOSTAŁE USŁUGI KOMUNALNE, SPOŁECZNE I INDYWIDUALNE

SEKCJA  P

USŁUGI GOSPODARSTW DOMOWYCH

SEKCJA  Q

USŁUGI ŚWIADCZONE PRZEZ ORGANIZACJE I JEDNOSTKI EKSTERYTORIALNE

1 Art. 6 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2003 r.
2 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1232/98 z dnia 17 czerwca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.177.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 1998 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 204/2002z dnia 19 grudnia 2001r. (Dz.U.UE.L.02.36.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2003r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.342.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3696/93 w sprawie statystycznej klasyfikacji produktów według działalności (CPA) w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej
Data aktu: 29/10/1993
Data ogłoszenia: 31/12/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/01/1994