uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny(1), w szczególności jego art. 249,
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93(2) ustanawia niektóre przepisy w celu wykonania rozporządzenia (EWG) nr 2913/92;
dokonano zmian w odniesieniu do niektórych podpozycji kodów CN 0408, 2208 i 2710 i określenia niektórych organów wystawiających świadectwa;
należy dostosować maksymalne kwoty dopuszczone dla przesyłek wiążących się z wystawieniem formularzy APR lub EUR 2 używanych w stosunkach z Bośnią i Hercegowiną, Chorwacją, Słowenią i terytorium Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, jak również terytoriami okupowanymi;
wprowadzenie w życie Umowy o współpracy między WE a Republiką Słowenii wymaga zmiany art. 120-140 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93;
artykuły 222, 223 i 224 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 zawierają przepisy dotyczące zgłoszenia celnego przy użyciu technik przetwarzania danych; potrzebne okazało się doprecyzowanie tych przepisów; należy wprowadzić możliwość wypełniania wszystkich innych formalności celnych z zastosowaniem takich technik przetwarzania danych; tego rodzaju szczególne zasady muszą jednakże być ograniczone do przypadków, w których jedynie wypełnienie formalności techniką przetwarzania danych daje pożądane skutki prawne;
zdarza się, że towary umieszczone między innymi w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym, składowane czasowo lub objęte procedurą zawieszającą, zostają zamiast innych towarów omyłkowo zgłoszone do procedury celnej nakładającej obowiązek uiszczenia należności celnych przywozowych; należy przewidzieć możliwość unieważnienia pod pewnymi warunkami zgłoszenia do tej procedury;
istnieje potrzeba stworzenia przepisów odnoszących się do wykonania środków wspólnotowych pociągających za sobą kontrolę użycia i/lub przeznaczenia towarów, zgodnie ze zmianami metod administracyjnych; w związku ze zniesieniem kontroli i formalności na granicach wewnętrznych należy uczynić kontrolę administracyjną w urzędach przeznaczenia bardziej elastyczną;
do celów kontroli celnej niezbędne jest dostosowanie przepisów odnoszących się do użycia listu przewozowego CIM i wykazu zdawczego TR, przewidując, że arkusz numer 1 wykazu zdawczego TR musi byc poświadczony przez organy celne;
okazało się, że Państwa Członkowskie stosują rozbieżne przepisy odnoszące się do statusu celnego towarów, w stosunku do których dokonano zrzeczenia na rzecz Skarbu Państwa lub zajętych bądź skonfiskowanych przez właściwe organy; chociaż towary te nie są dopuszczane do swobodnego obrotu, to w stosunku do nich może powstać dług celny; należy więc ustanowić wspólnotowe przepisy prawne mające na celu zapewnienie, aby towary te nie zostały wprowadzane do obiegu gospodarczego Wspólnoty bez uiszczenia należności celnych przywozowych;
w celu harmonizacji i ułatwienia kontroli celnych zgłoszeń do procedury składu celnego istnieje potrzeba dodania pól w wykazie pól, które należy wypełnić w zgłoszeniu w przypadku procedury składu celnego;
należy dostosować przepisy dotyczące zabezpieczeń w celu uwzględnienia zwiększonego ryzyka oszustw w przypadku niektórych kategorii towarów, aby stały się one w większym stopniu wiążące;
należy przed wejściem w życie rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 włączyć do tego rozporządzenia przepisy zmieniające przepisy wspólnotowe obowiązujące przed terminem stosowania tego rozporządzenia;
należy skorygować błędy i pominięcia, które nastąpiły w trakcie transpozycji obowiązujących przepisów do przepisów wykonawczych Kodeksu;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1993 r.
W imieniu Komisji | |
Christiane SCRIVENER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.
(2) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(3) Dz.U. L 285 z 25.10.1985, str. 4.
(4) Dz.U. L 153 z 25.6.1993, str. 11.
ZAŁĄCZNIKI
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.335.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 3665/93 zmieniające rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny |
Data aktu: | 21/12/1993 |
Data ogłoszenia: | 31/12/1993 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/1994 |