Rozporządzenie 3403/93 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2220/85 ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń w odniesieniu do produktów rolnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 3403/93
z dnia 10 grudnia 1993 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2220/85 ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń w odniesieniu do produktów rolnych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1766/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż (1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2193/93 (2), w szczególności jego art. 5, art. 6 ust. 2, art. 7 ust. 3, art. 8 ust. 5, art. 9 ust. 2, art. 11 ust. 4, art. 12 ust. 3 i 6, art. 13 ust. 6, art. 16 ust. 2 oraz art. 17 ust. 4, a także odpowiednie przepisy innych rozporządzeń w sprawie wspólnej organizacji rynku produktów rolnych, a także inne przepisy w rozporządzeń w sprawie wspólnej organizacji rynków, które z chwilą ich zastosowania w praktyce wymagają zabezpieczenia,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 525/77 z dnia 14 marca 1977 r. ustanawiające system pomocy dla produkcji ananasów w puszkach (3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1699/85 (4), w szczególności jego art. 8,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2169/81 z dnia 27 lipca 1981 r. ustanawiające ogólne zasady stosowania systemu pomocy dla bawełny (5), ostatnio zmienione rozporządzeniem nr 1554/93 (6), w szczególności jego art. 5 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie Rady (EWG) nr 1491/85 z dnia 23 maja 1985 r. ustanawiające specjalne środki w odniesieniu do nasion soi (7) zostało zastąpione rozporządzeniem (EWG) nr 3766/91 (8); rozporządzenie Rady (EWG) nr 1079/77 z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie opłaty z tytułu współodpowiedzialności i działań mających na celu rozszerzenie rynków mleka i przetworów mlecznych (9) zostało uchylone rozporządzeniem (EWG) nr 1029/93 (10); rozporządzenie Rady (EWG) nr 1677/85 z dnia 11 czerwca 1985 r. w sprawie pieniężnych kwot kompensacyjnych w rolnictwie (11) zostało uchylone rozporządzeniem (EWG) nr 3813/92 (12); rozporządzenie Rady (EWG) nr 1431/82 z dnia 18 maja 1982 r. ustanawiające specjalne środki w odniesieniu do grochu, fasoli polnej oraz słodkiego łubinu (13) zostało zastąpione rozporządzeniem (EWG) nr 1765/92 (14);

należy uaktualnić odniesienia do niektórych rozporządzeń w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2220/85 (15), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (EWG) nr 3745/89 (16);

rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1068/93 z dnia 30 kwietnia 1993 r. w sprawie szczegółowych zasad określania i stosowania rolniczych kursów przeliczeniowych (17) ustanawia terminy operacyjne odnośnie do rolniczych kursów przeliczeniowych, w szczególności odnośnie do tych, które mają zastosowanie do zabezpieczeń; należy wziąć pod uwagę skutki zmian rolniczego kursu przeliczeniowego w odniesieniu do zabezpieczenia w dniu obowiązującego terminu;

rozporządzenie (EWG) nr 2220/85 przewiduje przepadek zabezpieczenia lub jego części; koszty administracyjne związane z przepadkiem zabezpieczenia mogą przekroczyć kwotę zabezpieczenia podlegającego przepadkowi; władze Państw Członkowskich powinny dlatego mieć możliwość odstąpienia od wymogu przepadku zabezpieczenia, w przypadku gdy kwota jest bardzo mała;

aby uniknąć dyskryminacji we Wspólnocie, właściwe jest zapewnienie wypłaty odsetek, w przypadku gdy przepadek zabezpieczenia został opóźniony w oczekiwaniu na wynik procedury odwoławczej;

rozporządzenie (EWG) nr 2220/85 powinno zostać odpowiednio zmienione;

środki przewidywane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opiniami wszystkich właściwych komitetów zarządzających,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 2220/85 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady dotyczące zabezpieczeń, które mają być złożone albo na podstawie poniższych rozporządzeń, albo innych rozporządzeń wykonawczych, o ile rozporządzenia te nie ustanawiają innych zasad:

a) rozporządzenia ustanawiające wspólną organizację rynków niektórych produktów rolnych:

- rozporządzenie (EWG) nr 136/66/EWG (oleje i tłuszcze) (1),

- rozporządzenie (EWG) nr 804/86 (mleko i przetwory mleczne) (2),

- rozporządzenie (EWG) nr 805/68 (wołowina i cielęcina) (3),

- rozporządzenie (EWG) nr 2358/71 (nasiona) (4),

- rozporządzenie (EWG) nr 1035/72 (owoce i warzywa) (5),

- rozporządzenie (EWG) nr 2759/75 (wieprzowina) (6),

- rozporządzenie (EWG) nr 2771/75 (jaja) (7),

- rozporządzenie (EWG) nr 2777/75 (mięso drobiowe) (8),

- rozporządzenie (EWG) nr 1418/76 (ryż) (9),

- rozporządzenie (EWG) nr 1117/78 (susz paszowy) (10),

- rozporządzenie (EWG) nr 1785/81 (cukier)1 (11),

- rozporządzenie (EWG) nr 426/86 (przetwory z owoców i warzyw) (12),

- rozporządzenie (EWG) nr 822/87 (wino) (13),

- rozporządzenie (EWG) nr 3013/89 (mięso baranie i mięso kozie) (14),

- rozporządzenie (EWG) nr 1766/92 (zboża) (15),

- rozporządzenie (EWG) nr 2075/92 (surowiec tytoniowy) (16),

- rozporządzenie (EWG) nr 3759/92 (produkty rybołówstwa i akwakultury) (17);

b) rozporządzenie (EWG) nr 525/77 (konserwy z ananasa) (18);

c) system pomocy dla bawełny ustanowiony w rozporządzeniu (EWG) nr 2169/81 (19);

d) rozporządzenie (EWG) nr 1765/92 (system wsparcia dla producentów niektórych roślin uprawnych) (20).

______

(1) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.

(2) Dz.U. L 148 z 28.6.1968, str. 13.

(3) Dz.U. L 148 z 28.6.1968, str. 24.

(4) Dz.U. L 246 z 5.11.1971, str. 1.

(5) Dz.U. L 118 z 20.5.1972, str. 1.

(6) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 1.

(7) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 49.

(8) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 77.

(9) Dz.U. L 166 z 25.6.1976, str. 1.

(10) Dz.U. L 142 z 30.5.1978, str. 1.

(11) Dz.U. L 177 z 1.7.1981, str. 4.

(12) Dz.U. L 49 z 27.2.1986, str. 1.

(13) Dz.U. L 84 z 27.3.1987, str. 1.

(14) Dz.U. L 289 z 7.10.1989, str. 1.

(15) Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 21.

(16) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 70.

(17) Dz.U. L 388 z 31.12.1992, str. 1.

(18) Dz.U. L 73 z 21.3.1977, str. 46.

(19) Dz.U. L 211 z 31.7.1981, str. 2.

(20) Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 12."

2) artykuł 7 uchyla się.

3) artykuł 12 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 12

1. Zabezpieczenie składa się w walucie Państwa Członkowskiego, w którym mają siedzibę właściwe władze.

2. Jeżeli całkowita kwota wymaganego zabezpieczenia wyrażona w walucie Państwa Członkowskiego wzrosła w wyniku zmiany rolniczego kursu przeliczeniowego w odniesieniu do zabezpieczenia wchodzącego w życie dnia, od którego biegnie termin operacyjny, zabezpieczenie akceptowane jest na podstawie wysokości rolniczego kursu przeliczeniowego z dnia poprzedzającego zmianę, jeżeli deficyt wynosi mniej niż 20 ECU wyrażone w walucie krajowej przy zastosowaniu nowego rolniczego kursu przeliczeniowego.

3. Oferta, której zabezpieczenie złożone na poczet przetargu wykazuje deficyt 20 ECU lub więcej w wyniku zmiany określonej w ust. 2, zostaje przyjęta jako ważna w odniesieniu do ilości rzeczywiście objętej tym zabezpieczeniem, chyba że przed sprawdzaniem ofert celem podjęcia decyzji co do wyniku przetargu, oferent zobowiązuje się na piśmie do pokrycia deficytu i czyni to w ciągu pięciu dni po terminie końcowym składania ofert, z wyjątkiem przypadku siły wyższej.

Takiej redukcji ilości będącej przedmiotem oferty nie należy uważać za naruszenie jakichkolwiek przepisów o ilości minimalnej w danym rozporządzeniu.

4. Przepisy art. 5 ust. 1 i 2 mogą również mieć zastosowanie do pokrycia deficytu spowodowanego zmianami określonymi w ust. 2 niniejszego artykułu.

Nie naruszając art. 5 ust. 3, przepisy te mogą także mieć zastosowanie do zabezpieczeń dla pozwoleń na przywóz i wywóz lub świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji."

4) artykuł 29 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 29

1. Z chwilą gdy właściwe władze zostają powiadomione o okolicznościach, które stanowią podstawę do zatrzymania zabezpieczenia w całości lub w części, niezwłocznie zwracają się do strony, od której wymagane jest wywiązanie się ze zobowiązania, z żądaniem zapłacenia zatrzymanej kwoty w terminie 30 dni licząc od zgłoszenia żądania zapłaty.

Jeżeli płatność nie zostanie dokonana w tym terminie, właściwe władze:

a) niezwłocznie przelewają każde zabezpieczenie opisane w art. 8 ust. 1 lit. a) na odpowiedni rachunek;

b) niezwłocznie występują do poręczyciela opisanego w art. 8 ust. 1 lit. b) z żądaniem dokonania płatności w terminie 30 dni od dnia otrzymania żądania zapłaty;

c) niezwłocznie podejmują kroki w celu:

i) zamiany zabezpieczeń opisanych w art. 8 ust. 2 lit. a), c), d) i e) na pieniądze w kwocie wystarczającej do odzyskania należnej kwoty;

ii) przelania zastawionych depozytów gotówkowych na własny rachunek.

Właściwe władze mogą niezwłocznie przelać każde zabezpieczenie rodzaju opisanego w art. 8 ust. 1 lit. a) na właściwy rachunek nie żądając przedtem dokonania płatności przez osobę zainteresowaną.

2. Właściwa władza może zaniechać wymogu przepadku kwoty o wartości niższej niż 20 ECU, pod warunkiem że dla porównywalnych przypadków istnieją podobne krajowe przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne.

3. Bez uszczerbku dla przepisów ust. 1, w przypadku podjęcia decyzji o przepadku zabezpieczenia, ale w wyniku odwołania jest on następnie odroczony zgodnie z prawem krajowym, zainteresowane strony płacą odsetki od kwoty rzeczywiście uległej przepadkowi przez okres trzydziestu dni, zaczynającego się od dnia otrzymania żądania zapłaty określonej w ust. 1 akapit pierwszy, i kończącego się jeden dzień przed zapłatą kwoty rzeczywiście uległej przepadkowi.

Stosowana stopa procentowa wyliczana jest zgodnie z przepisami prawa krajowego, ale nie może być w żadnym przypadku niższa niż stopa procentowa stosowana w przypadku odzyskiwania kwot krajowych.

Agencje płatnicze odliczają zapłacone odsetki z wydatków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78 (*).

Państwa Członkowskie mogą okresowo składać wnioski o uzupełnienie zabezpieczenia pod względem odpowiednich odsetek.

W przypadku gdy zabezpieczenie uległo przepadkowi, a należna kwota została już przyznana EFOGR i, w następstwie wyniku procedury odwoławczej, kwota podlegająca przepadkowi w całości lub części, włączając odsetki według stopy procentowej zgodnej z prawem krajowym, ma być zwrócona, kwota zwrotu pokrywana jest przez EFOGR, chyba że zwrot zabezpieczenia można przypisać niedbalstwu lub poważnym błędom władz administracyjnych albo innych organów Państwa Członkowskiego.

______

(*) Dz.U. L 50 z 22.2.1978, str. 1."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Przepisy art. 29 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2220/85 wprowadzone przez art. 1 ust. 4 niniejszego rozporządzenia stosuje się do zabezpieczeń złożonych z tą datą lub z datą późniejszą.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 grudnia 1993 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 21.

(2) Dz.U. L 196 z 5.8.1993, str. 22.

(3) Dz.U. L 73 z 21.3.1977, str. 46.

(4) Dz.U. L 163 z 22.6.1985, str. 12.

(5) Dz.U. L 211 z 31.7.1981, str. 2.

(6) Dz.U. L 154 z 25.6.1993, str. 23.

(7) Dz.U. L 151 z 10.6.1985, str. 15.

(8) Dz.U. L 356 z 24.12.1991, str. 17.

(9) Dz.U. L 131 z 26.5.1977, str. 6.

(10) Dz.U. L 108 z 1.5.1993, str. 4.

(11) Dz.U. L 164 z 24.6.1985, str. 6.

(12) Dz.U. L 387 z 31.12.1992, str. 1.

(13) Dz.U. L 162 z 12.6.1982, str. 28.

(14) Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 12.

(15) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.

(16) Dz.U. L 364 z 14.12.1989, str. 54.

(17) Dz.U. L 108 z 1.5.1993, str. 106.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.310.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3403/93 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2220/85 ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń w odniesieniu do produktów rolnych
Data aktu: 10/12/1993
Data ogłoszenia: 14/12/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 21/12/1993