uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
środki potrzebne do ustanowienia rynku wewnętrznego dla wyposażenia ochrony osobistej, mają zostać przyjęte zgodnie z dyrektywą 89/686/EWG(4);
artykuł 5 ust. 3 tej dyrektywy stanowi, że wyposażenie ochrony osobistej, dla którego brak jest norm zharmonizowanych mogą nadal, w okresie przejściowym do dnia 31 grudnia 1992 r., podlegać przepisom krajowym obowiązującym w dniu uchwalenia dyrektywy;
z informacji otrzymanych w Państwach Członkowskich oraz z informacji dotyczących handlu wynika, że okres przejściowy jest zbyt krótki na umożliwienie właściwego stosowania dyrektywy;
zharmonizowane normy przyczynią się w znacznym stopniu do ułatwienia wprowadzenia do obrotu i swobodnego przepływu wyposażenia ochrony osobistej;
jednakże w terminie stosowania dyrektywy 89/686 brak jeszcze będzie niektórych norm zharmonizowanych; ustanowienie oraz ujednolicenie jednolitego rynku tych produktów nie zostanie zatem zapewnione;
wprowadzenie nowego systemu kontroli i certyfikacji oraz ustalenie przepisów i mechanizmów zapewniających sprawne funkcjonowanie dyrektywy nie jest wystarczająco zaawansowane;
brak zharmonizowanych norm mógłby prowadzić do sytuacji, w której nie zostałby zapewniony odpowiedni poziom ochrony oraz kontroli zgodności dotyczący hełmów dla pojazdów silnikowych dwukołowych; ochrona osób uczestniczących w wypadkach mogłaby więc zostać zagrożona; aby uniknąć pogorszenia się poziomu bezpieczeństwa i kontroli hełmy te wyłącza się z zakresu dyrektywy 89/686/EWG podczas wprowadzania szczególnych wymagań dla takich hełmów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
R. URBAIN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 36 z 10.2.1993, str. 18.
(2) Dz.U. C 194 z 19.7.1993, str. 154 oraz decyzja z dnia 27 października 1993 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 129 z 10.5.1993, str. 1.
(4) Dz.U. L 399 z 30.12.1989, str. 18.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.276.11 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 93/95/EWG zmieniająca dyrektywę 89/686/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia ochrony osobistej |
Data aktu: | 29/10/1993 |
Data ogłoszenia: | 09/11/1993 |
Data wejścia w życie: | 29/11/1993, 01/05/2004 |