Dyrektywa 93/86/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 91/157/EWG w sprawie baterii i akumulatorów zawierających niektóre substancje niebezpieczne

DYREKTYWA KOMISJI 93/86/EWG
z dnia 4 października 1993 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 91/157/EWG w sprawie baterii i akumulatorów zawierających niektóre substancje niebezpieczne

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 75/442/EWG z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie odpadów(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 91/692/EWG(2), w szczególności jej art. 18,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/157/EWG z dnia 18 marca 1991 r. w sprawie baterii i akumulatorów zawierających niektóre substancje niebezpieczne(3), w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące systemu oznakowania przewidzianego w art. 4 dyrektywy 91/157/EWG;

nie jest konieczne wprowadzenie oznakowania urządzeń, ponieważ załącznik II do dyrektywy 91/157/EWG przewiduje specjalny system informacyjny dla urządzeń, z których usunięcie baterii lub akumulatora przez użytkownika może być utrudnione;

należy wprowadzić symbol przedstawiający w sposób wyraźny, że baterie i akumulatory objęte dyrektywą 91/157/EWG należy zbierać oddzielnie od innych odpadów pochodzących z gospodarstwa domowego;

używanie tego symbolu dla baterii i akumulatorów objętych dyrektywą 91/157/EWG musi być chronione;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią wydaną przez Komitet ds. Dostosowania do Postępu Naukowo-Technicznego i Wspólnotowego Ustawodawstwa w sprawie Odpadów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Niniejsza dyrektywa ustanawia szczegółowe przepisy odnoszące się do systemu oznakowania przewidzianego w art. 4 dyrektywy 91/157/EWG w odniesieniu do baterii i akumulatorów objętych niniejszą dyrektywą, wyprodukowanych na sprzedaż do Wspólnoty i przywożonych do niej od dnia 1 stycznia 1994 r.
2.
Baterie i akumulatory, określone w ust. 1, wyprodukowane we Wspólnocie lub przywożone na jej terytorium przed dniem 1 stycznia 1994 r., mogą być wprowadzane do obrotu do 31 grudnia 1995 r. bez konieczności oznakowania ich symbolami przewidzianymi w art. 2 i 3 niniejszej dyrektywy.
Artykuł  2

Symbol wskazujący oddzielną zbiórkę składa się z jednego z podanych poniżej przekreślonych ruchomych pojemników na kółkach:

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Decyzja w sprawie wyboru symbolu użytego na bateriach i akumulatorach objętych dyrektywą 91/157/EWG jest dokonywana przez osobę odpowiedzialną za oznakowania, opisane w art. 5 niniejszej dyrektywy. Używanie obydwu tych symboli jest uznane za równoważne na terenie Wspólnoty. Państwa Członkowskie informują publiczność o znaczeniu obydwu symboli i przyznają im identyczny status w przepisach prawa krajowego, dotyczących baterii i akumulatorów objętych dyrektywą 91/157/EWG. Stosowanie jednego lub drugiego symbolu nie może stanowić środka arbitralnej dyskryminacji czy ukrytego ograniczenia w handlu między Państwami Członkowskimi.

Artykuł  3

Symbol wskazujący zawartość metali ciężkich składa się z symbolu chemicznego właściwego metalu, to jest Hg, Cd lub Pb, zgodnie z typem baterii lub akumulatora, jaki został opisany w załączniku I do dyrektywy 91/157/EWG.

Artykuł  4
1.
Największe rozmiary symbolu przewidzianego w art. 2 wynoszą maksymalnie do 5 x 5 cm i zajmują 3 % powierzchni największego boku baterii lub akumulatora. W przypadku ogniw cylindrycznych symbol ten powinien zajmować 3 % połowy powierzchni baterii lub akumulatora i jego maksymalne rozmiary wynoszą 5 x 5 cm.

Jeżeli wymiary baterii lub akumulatora są takie, że powierzchnia symbolu byłaby mniejsza niż 0,5 x 0,5 cm, to oznakowanie takiej baterii lub akumulatora nie jest wymagane, natomiast symbol o wielkości 1 x 1 cm musi być umieszczony na opakowaniu.

2.
Symbol, określony w art. 3, jest umieszczony poniżej symbolu, określonego w art. 2. Jego rozmiary są równe przynajmniej jednej czwartej powierzchni symbolu opisanego w ust. 1 niniejszego artykułu.
3.
Symbole są umieszczone w sposób widoczny, czytelny i niemożliwy do starcia.
Artykuł  5

Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w celu zapewnienia oznakowania zgodnego z przepisami niniejszej dyrektywy, które przeprowadzane jest przez producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela, ustanowionego w danym Państwie Członkowskim, lub przez osobę odpowiedzialną za wprowadzenie baterii i akumulatorów na rynek krajowy.

Artykuł  6

Państwa Członkowskie podejmują odpowiednie środki w celu zapewnienia pełnego wykonywania wszystkich przepisów niniejszej dyrektywy, w szczególności w zakresie przestrzegania symboli, określonych w art. 2 i 3. Państwa Członkowskie ustanawiają sankcje karne stosowane w przypadku naruszenia przyjętych środków do wykonania niniejszej dyrektywy; sankcje te muszą być skuteczne, proporcjonalne o charakterze odstraszającym.

Artykuł  7

Państwa Członkowskie podejmują środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 1993 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Wspomniane środki powinny zawierać odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to powinno towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 października 1993 r.
W imieniu Komisji
Yannis PALEOKRASSAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 194 z 25.7.1975, str. 39.

(2) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 48.

(3) Dz.U. L 78 z 26.3.1991, str. 38.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.264.51

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 93/86/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 91/157/EWG w sprawie baterii i akumulatorów zawierających niektóre substancje niebezpieczne
Data aktu: 04/10/1993
Data ogłoszenia: 23/10/1993
Data wejścia w życie: 11/10/1993, 01/05/2004