Dyrektywa 93/86/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 91/157/EWG w sprawie baterii i akumulatorów zawierających niektóre substancje niebezpieczne

DYREKTYWA KOMISJI 93/86/EWG
z dnia 4 października 1993 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 91/157/EWG w sprawie baterii i akumulatorów zawierających niektóre substancje niebezpieczne

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 75/442/EWG z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie odpadów(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 91/692/EWG(2), w szczególności jej art. 18,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/157/EWG z dnia 18 marca 1991 r. w sprawie baterii i akumulatorów zawierających niektóre substancje niebezpieczne(3), w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące systemu oznakowania przewidzianego w art. 4 dyrektywy 91/157/EWG;

nie jest konieczne wprowadzenie oznakowania urządzeń, ponieważ załącznik II do dyrektywy 91/157/EWG przewiduje specjalny system informacyjny dla urządzeń, z których usunięcie baterii lub akumulatora przez użytkownika może być utrudnione;

należy wprowadzić symbol przedstawiający w sposób wyraźny, że baterie i akumulatory objęte dyrektywą 91/157/EWG należy zbierać oddzielnie od innych odpadów pochodzących z gospodarstwa domowego;

używanie tego symbolu dla baterii i akumulatorów objętych dyrektywą 91/157/EWG musi być chronione;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią wydaną przez Komitet ds. Dostosowania do Postępu Naukowo-Technicznego i Wspólnotowego Ustawodawstwa w sprawie Odpadów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Niniejsza dyrektywa ustanawia szczegółowe przepisy odnoszące się do systemu oznakowania przewidzianego w art. 4 dyrektywy 91/157/EWG w odniesieniu do baterii i akumulatorów objętych niniejszą dyrektywą, wyprodukowanych na sprzedaż do Wspólnoty i przywożonych do niej od dnia 1 stycznia 1994 r.
2.
Baterie i akumulatory, określone w ust. 1, wyprodukowane we Wspólnocie lub przywożone na jej terytorium przed dniem 1 stycznia 1994 r., mogą być wprowadzane do obrotu do 31 grudnia 1995 r. bez konieczności oznakowania ich symbolami przewidzianymi w art. 2 i 3 niniejszej dyrektywy.
Artykuł  2

Symbol wskazujący oddzielną zbiórkę składa się z jednego z podanych poniżej przekreślonych ruchomych pojemników na kółkach:

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Decyzja w sprawie wyboru symbolu użytego na bateriach i akumulatorach objętych dyrektywą 91/157/EWG jest dokonywana przez osobę odpowiedzialną za oznakowania, opisane w art. 5 niniejszej dyrektywy. Używanie obydwu tych symboli jest uznane za równoważne na terenie Wspólnoty. Państwa Członkowskie informują publiczność o znaczeniu obydwu symboli i przyznają im identyczny status w przepisach prawa krajowego, dotyczących baterii i akumulatorów objętych dyrektywą 91/157/EWG. Stosowanie jednego lub drugiego symbolu nie może stanowić środka arbitralnej dyskryminacji czy ukrytego ograniczenia w handlu między Państwami Członkowskimi.

Artykuł  3

Symbol wskazujący zawartość metali ciężkich składa się z symbolu chemicznego właściwego metalu, to jest Hg, Cd lub Pb, zgodnie z typem baterii lub akumulatora, jaki został opisany w załączniku I do dyrektywy 91/157/EWG.

Artykuł  4
1.
Największe rozmiary symbolu przewidzianego w art. 2 wynoszą maksymalnie do 5 x 5 cm i zajmują 3 % powierzchni największego boku baterii lub akumulatora. W przypadku ogniw cylindrycznych symbol ten powinien zajmować 3 % połowy powierzchni baterii lub akumulatora i jego maksymalne rozmiary wynoszą 5 x 5 cm.

Jeżeli wymiary baterii lub akumulatora są takie, że powierzchnia symbolu byłaby mniejsza niż 0,5 x 0,5 cm, to oznakowanie takiej baterii lub akumulatora nie jest wymagane, natomiast symbol o wielkości 1 x 1 cm musi być umieszczony na opakowaniu.

2.
Symbol, określony w art. 3, jest umieszczony poniżej symbolu, określonego w art. 2. Jego rozmiary są równe przynajmniej jednej czwartej powierzchni symbolu opisanego w ust. 1 niniejszego artykułu.
3.
Symbole są umieszczone w sposób widoczny, czytelny i niemożliwy do starcia.
Artykuł  5

Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w celu zapewnienia oznakowania zgodnego z przepisami niniejszej dyrektywy, które przeprowadzane jest przez producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela, ustanowionego w danym Państwie Członkowskim, lub przez osobę odpowiedzialną za wprowadzenie baterii i akumulatorów na rynek krajowy.

Artykuł  6

Państwa Członkowskie podejmują odpowiednie środki w celu zapewnienia pełnego wykonywania wszystkich przepisów niniejszej dyrektywy, w szczególności w zakresie przestrzegania symboli, określonych w art. 2 i 3. Państwa Członkowskie ustanawiają sankcje karne stosowane w przypadku naruszenia przyjętych środków do wykonania niniejszej dyrektywy; sankcje te muszą być skuteczne, proporcjonalne o charakterze odstraszającym.

Artykuł  7

Państwa Członkowskie podejmują środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 1993 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Wspomniane środki powinny zawierać odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to powinno towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 października 1993 r.
W imieniu Komisji
Yannis PALEOKRASSAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 194 z 25.7.1975, str. 39.

(2) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 48.

(3) Dz.U. L 78 z 26.3.1991, str. 38.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.264.51

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 93/86/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 91/157/EWG w sprawie baterii i akumulatorów zawierających niektóre substancje niebezpieczne
Data aktu: 04/10/1993
Data ogłoszenia: 23/10/1993
Data wejścia w życie: 11/10/1993, 01/05/2004