Rozporządzenie 2837/93 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2019/93 w odniesieniu do utrzymania gajów oliwnych na tradycyjnych obszarach uprawy oliwek

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 2837/93
z dnia 18 października 1993 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2019/93 w odniesieniu do utrzymania gajów oliwnych na tradycyjnych obszarach uprawy oliwek

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2019/93 z dnia 19 lipca 1993 r. wprowadzające szczególne środki dla mniejszych wysp Morza Egejskiego dotyczące niektórych produktów rolnych (1), w szczególności jego art. 11 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie (EWG) nr 2019/93 ustanawia stawkę ryczałtową rocznej pomocy na hektar uprawy w celu utrzymania gajów oliwnych na tradycyjnych obszarach uprawy oliwek, pod warunkiem że gaje te są zachowywane i utrzymywane w dobrych warunkach produkcji; w związku z tym powinny zostać ustanowione szczegółowe zasady stosowania przedmiotowego systemu pomocy, w tym zasady regulujące przyznawanie pomocy i przepisy odnoszące się do kontroli;

uwzględniając zróżnicowanie warunków uprawy oraz tradycyjne praktyki stosowane w danych regionach, warunki właściwego utrzymania gajów oliwnych muszą opierać się na pracach związanych z utrzymaniem, uznawanych za niezbędne zgodnie z lokalnymi metodami i tradycjami;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Stawka ryczałtowa pomocy na hektar uprawy w celu utrzymania gajów oliwnych, przewidziana w art. 11 rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, przyznawana jest dla obszarów:

a) 1 o minimalnym zagęszczeniu wynoszącym 80 drzewek na hektar. Zagęszczenie oblicza się w odniesieniu do każdej działki gospodarstwa przeznaczonej pod uprawę drzew oliwnych;

b) na których prace, uznane zgodnie z lokalnymi praktykami i tradycjami za niezbędne do utrzymania gajów oliwnych w dobrym stanie, przeprowadzane są w odpowiedni sposób;

c) które, w przypadku gajów oliwnych służących do produkcji oliwy z oliwek, były przedmiotem deklaracji upraw zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2261/84 (2);

d) które były przedmiotem wniosku o przyznanie pomocy zgodnie z art. 2.

e) 2 o powierzchni minimalnej ustanowionej w art. 24 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia Komisji (WE) nr 2366/98(3).

Artykuł  2 3
1. 4
Zainteresowani producenci składają do właściwego organu wniosek o przyznanie pomocy najpóźniej do dnia 15 czerwca każdego roku. Jednakże w 1993 r. wymieniony wniosek należy złożyć najpóźniej do dnia 30 listopada 1993 r.

Poza przypadkami siły wyższej, jeżeli wniosek zostaje wniesiony po upływie terminu, pomoc, do której uprawniony byłby producent w przypadku złożenia wniosku w terminie, zostaje pomniejszona o 1 % za każdy dzień roboczy. Jeśli zwłoka przekracza 20 dni, wniosek nie jest przyjmowany.

Pomoc jest wypłacana między dniem 16 października a dniem 30 listopada każdego roku. Jednakże w 1993 r. płatność następuje najpóźniej do dnia dnia 31 stycznia 1994 r.

2.
Wniosek o przyznanie pomocy zawiera co najmniej następujące dane:

– nazwisko, imiona i adres wnioskodawcy,

– powierzchnie obszarów pod uprawą w hektarach,

– liczba drzew oliwnych objętych wnioskiem,

– w przypadku gajów oliwnych służących do produkcji oliwy z oliwek odniesienie do ostatniej złożonej deklaracji upraw,

– numer rejestru gruntów dotyczący powierzchni obszarów lub odniesienie równoważnego dokumentu uznawanego przez organ odpowiedzialny za kontrolowanie tych obszarów.

Artykuł  3

W celu zweryfikowania zgodności z warunkami przyznawania pomocy Grecja przeprowadza kontrole administracyjne i kontrole na miejscu.

Kontrole na miejscu obejmują, dla każdego nomos, przynajmniej 10 % składanych wniosków o przyznanie pomocy. Ilość ta zostaje jednak w pierwszym roku składania wniosków ograniczona do 5 %. Jeśli w danym nomos wykryte zostają znaczące nieprawidłowości, właściwe władze przeprowadzają w przedmiotowym roku dalsze kontrole i zwiększają odsetek wniosków przewidzianych do kontroli w roku następnym.

Wnioski wybierane do kontroli na miejscu określane są przez właściwe władze na podstawie analizy ryzyka, pod warunkiem dołożenia starań dla zapewnienia wyboru próby reprezentatywnej.

Kontrole na miejscu obejmą:

– pomiary wszystkich obszarów wymienionych we wniosku,

– weryfikację, czy gaje oliwne są utrzymywane w dobrych warunkach produkcji,

– weryfikację zgodności z wymogiem minimalnej gęstości zadrzewienia.

Artykuł  4
1.
Jeśli zostaje stwierdzone, że rzeczywista powierzchnia obszaru przekracza powierzchnię zadeklarowaną we wniosku, pomoc jest określana na podstawie powierzchni zadeklarowanej.

2. Jeśli kontrola wykazuje, że zadeklarowana powierzchnia obszaru przekracza powierzchnię rzeczywistą o maksymalnie 20 %, pomoc jest określana na podstawie obszaru rzeczywistego i pomniejszona o stwierdzoną nadwyżkę.

3.
Jeśli nadwyżka przekracza limit ustanowiony w ust. 2, wniosek na przedmiotowy rok zostaje odrzucony. Ponadto, jeśli wniosek został celowo sfałszowany lub jeśli wnioskodawca jest winien poważnego zaniedbania w jego wypełnieniu, nie jest on uprawniony do pomocy w roku następnym.
4.
Pomoc nie jest przyznawana, jeżeli nie są spełniane warunki odnoszące się do właściwego utrzymania gajów oliwnych lub minimalnej gęstości.
5.
Jeśli kontrola nie może być przeprowadzona z powodu działań podejmowanych przez wnioskodawcę, pomoc nie jest mu przyznawana w przedmiotowym roku, z wyjątkiem przypadku siły wyższej. Zainteresowana strona musi dostarczyć właściwym władzom pisemny dowód wystąpienia czynników stanowiących siłę wyższą w terminie do 10 dni od ustalonej daty kontroli.
Artykuł  5 5

Do dnia 31 grudnia każdego roku Grecja powiadamia Komisję o:

1) liczbie wniosków o udzielenie pomocy oraz ilości obszarów, którym przyznana została pomoc, w hektarach i dla każdego nomos;

2) udziale procentowym skontrolowanych wniosków i obszarów;

3) liczbie wniosków i nieprawidłowości oraz obszarach, których one dotyczą.

Jednakże w odniesieniu do roku 1993 informacje te należy dostarczyć najpóźniej do dnia 31 marca 1994 r.

Artykuł  6
1.
W przypadkach, gdy pomoc została wypłacona niesłusznie, odpowiednie organy administracyjne odzyskują wypłacone kwoty wraz z odsetkami należnymi od dnia wypłaty aż do dnia rzeczywistego odzyskania kwoty. Stopa procentowa jest stopą obowiązującą wobec podobnych działań windykacyjnych podejmowanych na mocy prawa krajowego.
2.
Odzyskana kwota pomocy wraz z odsetkami jest przekazywana organowi administracyjnemu lub agencjom, które dokonują potrącenia z sumy wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej, proporcjonalnie do stawki finansowania przez Wspólnotę.
Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 października 1993 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 184 z 27.7.1993, str. 1.

(2) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 3.

(3) Dz.U. L 293 z 31.10.1998, str. 50.

1 Art. 1 lit. a) zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr 2813/94 z dnia 18 listopada 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.298.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
2 Art. 1 lit. e) dodana przez art. 1 rozporządzenia nr 2384/2002 z dnia 30 grudnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.358.124) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 stycznia 2003 r.
3 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3499/93 z dnia 20 grudnia 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.319.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 1993 r.
4 Z dniem 10 grudnia 2004 r. od stosowania art. 2 ust. 1 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 1 rozporządzenia nr 2084/2004 z dnia 6 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.360.19). Odstępstwo wygasa z dniem 31 stycznia 2005 r.
5 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 3499/93 z dnia 20 grudnia 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.319.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 1993 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.260.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2837/93 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2019/93 w odniesieniu do utrzymania gajów oliwnych na tradycyjnych obszarach uprawy oliwek
Data aktu: 18/10/1993
Data ogłoszenia: 19/10/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/10/1993