KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1766/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż (1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2193/93 (2), w szczególności jego art. 13 ust. 5,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3813/92 z dnia 28 grudnia 1992 r. w sprawie jednostki rozliczeniowej i kursów przeliczeniowych, jakie mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej (3), w szczególności jego art. 6 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 13 ust. 5 rozporządzenia (EWG) nr 1766/92 przewiduje, że o ile konieczne jest wzięcie pod uwagę szczególnych cech produkcji niektórych napojów spirytusowych otrzymywanych ze zbóż, kryteria udzielania refundacji wywozowych mogą być dostosowane do tej szczególnej sytuacji; wydawałoby się, że konieczne jest zapewnienie takiego dostosowania dla niektórych napojów spirytusowych, kiedy z jednej strony cena zbóż w chwili wywozu nie jest powiązana z ceną zbóż w chwili produkcji i z drugiej strony końcowy produkt pochodzi z mieszanki licznych produktów, tak że niemożliwe stało się monitorowanie tożsamości zbóż zawartych w produkcie końcowym przeznaczonym na wywóz, tym bardziej, że te napoje spirytusowe są również poddawane obowiązkowemu dojrzewaniu przez przynajmniej trzy lata;
trudności o tym charakterze napotykano w szczególności jeżeli chodzi o szkocką whisky, irlandzką whiskey i hiszpańską whisky;
zwykły system refundacji powinien, w możliwie największym stopniu, być stosowany na podobnej podstawie; refundacja powinna być więc wypłacana za zboża spełniające warunki przewidziane w art. 9 ust. 2 Traktatu, używane proporcjonalnie w kategoriach ilości wywożonych napojów spirytusowych; w tym celu ilości takich destylowanych zbóż powinny być pomnożone przez ogólny zryczałtowany współczynnik wyliczony na podstawie krajowych danych statystycznych dostarczanych przez zainteresowane Państwa Członkowskie; wydaje się, że wykorzystanie stosunku między całkowitymi ilościami danych napojów spirytusowych, które zostały wywiezione, a całkowitymi ilościami, które zostały sprzedane, stanowi solidną i prostą podstawę; niezbędne jest określenie, co rozumie się przez "całkowite ilości wywiezione" i "całkowite ilości wprowadzone do obrotu"; do celów określenia ilości zbóż destylowanych i współczynnika powinno się wyłączyć ilości podlegające ustaleniom dotyczącym uszlachetniania czynnego;
niezbędne jest uwzględnienie współczynnika, który ma zostać dostosowany w szczególności w celu ochrony przed możliwością, że wypłaty refundacji mogłyby służyć anormalnemu zwiększeniu zapasów;
artykuł 13 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1766/92 przewiduje możliwość zróżnicowania refundacji stosownie do miejsca przeznaczenia; dlatego też powinny zostać zapewnione obiektywne kryteria, które prowadziłyby do zniesienia refundacji dla niektórych miejsc przeznaczenia;
powinien zostać ustalony dzień określający obowiązującą stawkę refundacji; dzień ten powinien być związany przede wszystkim z czasem, w którym zboża są umieszczane pod kontrolą, i, dla ilości następnie destylowanych, z każdym fiskalnym okresem destylacji; przed wypłaceniem refundacji musi zostać przedstawiony dowód w formie deklaracji destylacji, stwierdzającej, że zboża te zostały poddane destylacji; taka deklaracja musi zawierać informacje konieczne do wyliczenia refundacji; pierwszy dzień każdego fiskalnego okresu destylacji może również być terminem operacyjnym dla rolniczego kursu przeliczeniowego zgodnie z art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 3813/92;
do celów niniejszego rozporządzenia konieczne jest odnotowanie, że produkty opuściły Wspólnotę i w niektórych przypadkach również określenie ich miejsca przeznaczenia; zatem konieczne jest wykorzystanie definicji wywozu określonej w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Celny (4) i wykorzystanie dowodów przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 3665/87 z dnia 27 listopada 1987 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych (5), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (EWG) nr 1708/93 (6);
w celu ustalenia współczynnika powinno się wprowadzić obowiązek dostarczenia dowodu, że ilości napojów spirytusowych zostały wywiezione; właściwe jest, aby przewidzieć, że art. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 754/76 z dnia 25 marca 1976 r. w sprawie stosowania stawek celnych wobec towarów powracających na obszar celny Wspólnoty (7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1147/86 (8) powinien być stosowany do towarów powracających na terytorium Wspólnoty, jeżeli spełnione są specjalne warunki;
powinien istnieć wymóg, by Państwa Członkowskie przekazywały Komisji niezbędne informacje;
w celu zagwarantowania ciągłości w systemie udzielania refundacji wywozowych dla danych produktów niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 1 lipca 1993 r., z wyjątkiem nowych przepisów odnoszących się do deklaracji i kontroli oraz niektórych kursów i współczynników wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 15 października 1993 r.
|
W imieniu Komisji |
|
René STEICHEN |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 21.
(2) Dz.U. L 196 z 5.8.1993, str. 22.
(3) Dz.U. L 387 z 31.12.1992, str. 1.
(4) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.
(5) Dz.U. L 351 z 14.12.1987, str. 1.
(6) Dz.U. L 159 z 1.7.1993, str. 77.
(7) Dz.U. L 89 z 2.4.1976, str. 1.
(8) Dz.U. L 105 z 22.4.1986, str. 1.
(9) Dz.U. L 323 z 29.11.1980, str. 27.
(10) Dz.U. L 160 z 12.6.1989, str. 1.
(11) Dz.U. L 178 z 5.7.1984, str. 22.
(12) Dz.U. L 183 z 4.7.1981, str. 10.