uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
niektórzy producenci mleka i przetworów mlecznych, w wyniku zobowiązania do niewprowadzania do obrotu mleka lub przestawienia się z produkcji mlecznej na mięsną nie dostarczali bądź nie sprzedawali mleka lub przetworów mlecznych ze swoich gospodarstw w ciągu roku referencyjnego przyjętego przez Państwa Członkowskie w kontekście realizacji systemu kwot; w konsekwencji producentom tym nie przyznano ilości referencyjnej;
rozporządzenie Rady (EWG) nr 857/84 z dnia 31 marca 1984 r. przyjmujące ogólne zasady stosowania opłat, określonych w art. 5c rozporządzenia (EWG) nr 804/68 w sektorze mleka i przetworów mlecznych (3), zostało następnie zmienione na korzyść tych producentów przez rozporządzenie (EWG) nr 764/89 (4) i (EWG) nr 1639/91 (5);
Trybunał Sprawiedliwości w swym orzeczeniu z dnia 3 grudnia 1992 r. w sprawie C 224/90 orzekł o nieważności art. 3a ust. 1 tiret drugie rozporządzenia (EWG) nr 857/84, jak przewidziano w powyższych rozporządzeniach (EWG) nr 764/89 i (EWG) nr 1636/91, ponieważ wyklucza on z przydzielania specjalnej ilości referencyjnej beneficjentów premii przyznanej na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1078/77 z dnia 17 maja 1977 r. wprowadzającego system premii za niewprowadzanie do obrotu mleka i przetworów mlecznych oraz za przestawienie się z produkcji mlecznej na mięsną (6) w sytuacji, gdy beneficjenci otrzymali wcześniej ilość referencyjną dla innego gospodarstwa na podstawie art. 2 lub 6 rozporządzenia (EWG) nr 857/84;
następnie zwrócono uwagę Trybunału Sprawiedliwości, aby w orzeczeniu wydanym dnia 19 maja 1993 r. w sprawie C-81/91 dokonał interpretacji zasady i ustaleń dotyczących przydzielania specjalnej ilości referencyjnej w przypadku częściowego przekazania gospodarstwa, dla którego wcześniej taka ilość była dostępna na podstawie art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84;
rozporządzenie Rady (EWG) nr 3950/92 z dnia 28 grudnia 1992 r. ustanawiające dodatkową opłatę w sektorze mleka i przetworów mlecznych (7) uchyliło rozporządzenie (EWG) nr 857/84 z mocą od dnia 1 kwietnia 1993 r.; wnioskując z powyższych orzeczeń, należy przyjąć nowe rozporządzenie mające na celu przydzielanie, zgodnie z pewnymi warunkami, specjalnej ilości referencyjnej dla nabywcy całości lub części gospodarstwa i którą wykluczono z takiego przydziału;
w celu pełnego uwzględnienia uchwały Trybunału Sprawiedliwości, konieczne jest przyjęcie przepisów różniących się od siebie w zależności od tego, czy całe, czy też część gospodarstwa została przekazana, i w tym drugim przypadku, czy gospodarstwo otrzymało, czy też nie otrzymało specjalnej ilości referencyjnej na podstawie art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84;
na podstawie art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84 specjalna ilość referencyjna zostaje przydzielona tymczasowo, a następnie ostatecznie, z zastrzeżeniem zgodności z niektórymi warunkami; warunki te określają w szczególności, że wnioskodawca musi rzeczywiście ponownie rozpocząć działalność jako producent mleka, z której musiał całkowicie zrezygnować; w obecnym przypadku zainteresowani nabywcy są aktywnymi producentami mleka zgodnie z art. 9c rozporządzenia (EWG) nr 3950/92; dlatego w przypadku przydzielania specjalnej ilości referencyjnej nie mogą one podlegać takim samym warunkom jak warunki ustanowione w art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84;
jeśli gospodarstwo, którego część została przekazana, otrzymało już wcześniej specjalną ilość referencyjną na podstawie art. 3a rozporządzenia 857/84, ilość ta powinna być podzielona zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 maja 1993 r. między zbywającym i nabywcą oraz niezbędne przepisy dla takiego podziału powinny zostać przyjęte bez uszczerbku, jednakże dla możliwości Państw Członkowskich skorzystania z rezerwy krajowej w przypadkach, gdy jest to konieczne;
jeżeli dojdzie do skorzystania z rezerwy krajowej zarówno obowiązkowo, jak i dobrowolnie, należy postanowić, że rezerwa ta ma być uzupełniona w szczególności w tym celu, zgodnie z przepisami rozporządzenia (EWG) nr 3950/92 oraz w razie potrzeby, zgodnie z art. 5 i art. 8 tiret pierwsze tego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1993 r.
W imieniu Rady | |
A. BOURGEOIS | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 107 z 17.4.1993, str. 9.
(2) Dz.U. C 176 z 28.6.1993.
(3) Dz.U. L 90 z 1.4.1984, str. 13.
(4) Dz.U. L 84 z 29.3.1989, str. 2.
(5) Dz.U. L 150 z 15.6.1991, str. 35.
(6) Dz.U. L 131 z 26.5.1977, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1300/84 (Dz.U. L 125 z 12.5.1984, str. 3).
(7) Dz.U. L 405 z 31.12.1992, str. 1.Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1560/93 (Dz.U. L 154 z 25.6.1993, str. 30).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.187.8 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2055/93 przydzielające specjalne ilości referencyjne niektórym producentom mleka i przetworów mlecznych |
Data aktu: | 19/07/1993 |
Data ogłoszenia: | 29/07/1993 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/08/1993 |