Decyzja 93/361/EWG w sprawie przystąpienia Wspólnoty do Protokołu Konwencji Genewskiej z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego kontroli emisji tlenków azotu oraz ich przepływu o charakterze transgranicznym

DECYZJA RADY
z dnia 17 maja 1993 r.
w sprawie przystąpienia Wspólnoty do Protokołu Konwencji Genewskiej z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego kontroli emisji tlenków azotu oraz ich przepływu o charakterze transgranicznym (93/361/EWG)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

w szczególności jego art. 130s,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 130 ust. 5 Traktatu ustanawia aktywną współpracę Wspólnoty i Państw Członkowskich w podejmowaniu międzynarodowych środków mających na celu ochronę środowiska; ze względu na transgraniczny charakter zanieczyszczenia powietrza, w interesie Wspólnoty leży jej udział w środkach międzynarodowych zmierzających do zmniejszenia zanieczyszczeń;

Wspólnota jest Umawiającą się Stroną Konwencji Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości (Konwencja Genewska 1979)(4), a także Umawiającą się Stroną jednego z jej Protokołów dotyczących finansowania EMEP (wspólnego programu monitoringu i oceny przenoszenia zanieczyszczeń powietrza na dalekie odległości w Europie)(5);

artykuł 130r ust. 2 Traktatu określa, że środki podejmowane przez Wspólnotę powinny być oparte na zasadach działań zapobiegawczych, które należy podjąć oraz, że szkody wyrządzone w środowisku naturalnym powinny być usuwane przede wszystkim u ich źródła; zasady te zostały zawarte, w odniesieniu do zanieczyszczenia powietrza, w wielu aktach prawnych Wspólnoty dotyczących ograniczenia emisji tlenków azotu z ich głównych źródeł (pojazdy mechaniczne oraz duże zakłady wykorzystujące spalanie);

zasada usuwania u źródła jest jednym z celów Protokołu do konwencji dotyczącego tlenków azotu, który określa w szczególności ogólny cel stabilizacji całkowitej emisji tlenków azotu i precyzuje stosowanie norm oraz podjęcie działań zwalczających zanieczyszczenia, przy równoczesnym zachowaniu prawa do zaostrzenia, jeśli jest to konieczne, zobowiązań do kolejnych negocjacji;

wykorzystanie najlepszej dostępnej technologii, które nie pociąga za sobą nadmiernych kosztów, określone w fundamentalnych zobowiązaniach Protokołu, zawarte jest od 1984 r. w prawie wspólnotowym dotyczącym zwalczania zanieczyszczeń powietrza pochodzenia przemysłowego; ta sama zasada stała się, od 1989 r., podstawową filozofią, zgodnie z którą ogranicza się emisję zanieczyszczeń z pojazdów mechanicznych;

z uwagi na szkody wyrządzone środowisku oraz w świetle transgranicznego charakteru długofalowych zanieczyszczeń spowodowanych emisją tlenków azotu, powinno się podjąć wspólne działania na poziomie międzynarodowym; Wspólnota powinna przystąpić do Protokołu dotyczącego ograniczenia emisji tlenków azotu oraz ich przepływu o charakterze transgranicznym;

stabilizacja całkowitej emisji tlenków azotu jest pierwszym ważnym krokiem; istnieje potrzeba poważnego ograniczenia poziomu obecnej emisji zarówno tlenków azotu, jak i wszystkich azotowych substancji zanieczyszczających w całej Wspólnocie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Europejska Wspólnota Gospodarcza niniejszym przystępuje do Protokołu do konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego kontroli emisji tlenków azotu oraz ich transgranicznego przepływu.

Tekst Protokołu załączony jest do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady składa Akt Przystąpienia zgodnie z art. 14 Protokołu.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 1993 r.
W imieniu Rady
J. HILDEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 230 z 4.9.1991, str. 61.

(2) Dz.U. C 150 z 15.6.1992, str. 226.

(3) Dz.U. C 40 z 17.2.1992, str. 11.

(4) Dz.U. L 171 z 27.6.1981, str. 11.

(5) Dz.U. L 181 z 4.7.1986, str. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.149.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 93/361/EWG w sprawie przystąpienia Wspólnoty do Protokołu Konwencji Genewskiej z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego kontroli emisji tlenków azotu oraz ich przepływu o charakterze transgranicznym
Data aktu: 17/05/1993
Data ogłoszenia: 21/06/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/05/1993