Rozporządzenie 1493/93 w sprawie przesyłania substancji radioaktywnych między Państwami Członkowskimi

ROZPORZĄDZENIE RADY (EURATOM) NR 1493/93
z dnia 8 czerwca 1993 r.
w sprawie przesyłania substancji radioaktywnych między Państwami Członkowskimi

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 31 i 32,

uwzględniając wniosek Komisji(1), sporządzony po zasięgnięciu opinii grupy osób wskazanych przez Komitet Naukowo-Techniczny spośród ekspertów pochodzących z Państw Członkowskich,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

w dniu 2 lutego 1959 r. Rada przyjęła dyrektywy ustanawiające podstawowe standardy ochrony zdrowia pracowników i ogółu społeczeństwa przed niebezpieczeństwami wynikającymi z promieniowania jonizującego(4), zmienione w szczególności dyrektywą 80/836/Euratom(5);

na podstawie art. 3 dyrektywy 80/836/Euratom każde Państwo Członkowskie musi nałożyć obowiązek powiadamiania o działaniach związanych z zagrożeniem wynikającym z promieniowania jonizującego; w świetle możliwych zagrożeń, a także z innych stosownych względów działania te wymagają uzyskania wcześniejszego zezwolenia w przypadkach ustalonych przez każde Państwo Członkowskie;

w skutek tego Państwa Członkowskie ustanowiły na swoich terytoriach systemy w celu spełnienia wymogów art. 3 dyrektywy 80/836/Euratom; dlatego poprzez wewnętrzne środki kontroli, które stosują Państwa Członkowskie na podstawie przepisów krajowych, zgodnych z obowiązującymi wspólnotowymi wymaganiami oraz wszelkimi właściwymi wymaganiami międzynarodowymi, Państwa Członkowskie nadal zapewnią na swoich terytoriach porównywalny poziom bezpieczeństwa;

przesyłanie odpadów radioaktywnych między Państwami Członkowskimi oraz do i ze Wspólnoty objęte są szczególnymi środkami ustanowionymi w dyrektywie 92/3/Euratom(6); Państwa Członkowskie zobowiązane są do wprowadzenia w życie, nie później niż dnia 1 stycznia 1994 r., przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania dyrektywy 92/3/Euratom; każde Państwo Członkowskie powinno być odpowiedzialne za zapewnienie właściwej gospodarki własnymi odpadami radioaktywnymi;

zniesienie kontroli granicznych we Wspólnocie od dnia 1 stycznia 1993 r. pozbawiło właściwe władze Państw Członkowskich informacji o przesyłkach substancji radioaktywnych, które poprzednio uzyskiwały dzięki tym kontrolom; właściwe władze Państw Członkowskich potrzebują otrzymywać taki sam zakres informacji jak poprzednio, aby mogły w dalszym ciągu sprawować kontrolę do celów ochrony przed promieniowaniem; wspólnotowy system deklaracji i zapewnienia informacji o przesyłkach ułatwiłby utrzymanie kontroli ochrony przed promieniowaniem; system uprzednich deklaracji jest potrzebny do przesyłania źródeł zamkniętych i odpadów radioaktywnych;

specjalne substancje rozszczepialne określone w art. 197 Traktatu EWEA podlegają przepisom tytułu II rozdział VII - Środki bezpieczeństwa; transport takich substancji podlega zobowiązaniom Państw Członkowskich i Komisji zgodnie z Międzynarodową Konwencją o Fizycznym Zabezpieczeniu Substancji Jądrowych (IAEA.1980);

niniejsze rozporządzenie nie ogranicza możliwości udzielenia informacji i zapewnienia kontroli, wprowadzonych z przyczyn innych niż ochrona przed promieniowaniem,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do przesyłek, między Państwami Członkowskimi, źródeł zamkniętych i innych istotnych źródeł, w każdym przypadku, gdy ilości i stężenia przekraczają poziomy ustanowione w art. 4 lit. a) i b) dyrektywy 80/836/Euratom. Rozporządzenie stosuje się także do przesyłania odpadów promieniotwórczych między Państwami Członkowskimi, objętych dyrektywą 92/3/Euratom.
2.
W przypadku substancji jądrowych każde Państwo Członkowskie przeprowadza wszystkie niezbędne kontrole na swoim terytorium, aby mieć pewność, że każdy odbiorca takich substancji, przesyłanych z innego Państwa Członkowskiego, spełnia przepisy prawa krajowego wprowadzające w życie art. 3 dyrektywy 80/836/Euratom.
Artykuł  2

Do celów niniejszego rozporządzenia:

– "przesyłanie" oznacza czynności związane z transportem z miejsca pochodzenia do miejsca przeznaczenia wraz z załadunkiem i rozładunkiem substancji promieniotwórczych,

– "posiadacz" substancji radioaktywnej oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która zamierza dokonać przesyłki do odbiorcy i która przed jej dokonaniem jest na mocy prawa krajowego prawnie odpowiedzialna za takie substancje,

– "odbiorca" substancji radioaktywnej oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, do której taki materiał jest przesyłany,

– "źródło zamknięte" ma znaczenie nadane mu w dyrektywie 80/836/Euratom,

– "inne istotne źródło" oznacza każdą substancję radioaktywną, niebędącą źródłem zamkniętym, którego promieniowanie jonizujące przeznaczone jest do bezpośrednich lub pośrednich zastosowań medycznych, weterynaryjnych, przemysłowych, handlowych, naukowych lub rolniczych,

– "odpady rad"ioaktywne mają znaczenie nadane im w dyrektywie 92/3/Euratom,

"substancje jądrowe" oznaczają specjalne substancje rozszczepialne, substancje źródłowe i rudy, jak określono w art. 197 Traktatu EWEA,

– "właściwe władze" oznaczają każdą władzę odpowiedzialną w Państwie Członkowskim za stosowanie niniejszego rozporządzenia i za związane z tym czynności administracyjne lub każdą inną władzę wyznaczoną przez Państwo Członkowskie,

– "aktywność" ma znaczenie nadane w dyrektywie 80/836/Euratom.

Artykuł  3

Do celów ochrony przed promieniowaniem kontrole przesyłania źródeł zamkniętych, innych istotnych źródeł i odpadów radioaktywnych między Państwami Członkowskimi są przeprowadzane zgodnie z prawem wspólnotowym lub krajowym jako część procedur kontrolnych, stosowanych w sposób niedyskryminujący na całym terytorium Państwa Członkowskiego.

Artykuł  4
1.
Posiadacz źródeł zamkniętych lub odpadów radioaktywnych, który zamierza przesłać takie źródło lub odpady czy zlecić dokonanie takiej przesyłki, uzyska wcześniej pisemną deklarację odbiorcy substancji radioaktywnych w Państwie Członkowskim miejsca przeznaczenia, że spełnił on wszystkie przepisy wprowadzające w życie art. 3 dyrektywy 80/836/Euratom oraz właściwe krajowe wymagania dotyczące bezpiecznego składowania, stosowania i usuwania tej klasy źródeł lub odpadów.

Deklaracja składana jest za pomocą standartowych dokumentów określonych w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia.

2.
Deklaracja, określona w ust. 1, wysyłana jest przez odbiorcę do właściwej władzy Państwa Członkowskiego, do którego ma trafić przesyłka. Właściwa władza potwierdza swoją pieczęcią na dokumencie przyjęcie deklaracji do wiadomości, a następnie deklaracja ta zostaje wysłana przez odbiorcę do posiadacza.
Artykuł  5
1.
Deklaracja, określona w art. 4, może odnosić się do więcej niż jednej przesyłki, pod warunkiem że:

– źródła zamknięte lub odpady radioaktywne, do których się odnosi, mają zasadniczo te same własności fizyczne i chemiczne,

– źródła zamknięte lub odpady radioaktywne, do których się odnosi, nie przekraczają poziomów aktywności określonych w deklaracji, oraz

– przesyłka będzie dokonywana między tym samym posiadaczem i tym samym odbiorcą oraz znajdzie się w gestii tych samych właściwych władz.

2.
Deklaracja jest ważna przez okres nieprzekraczający trzech lat, licząc od daty potwierdzenia jej pieczęcią przez właściwą władzę, jak określono w art. 4 ust. 2.
Artykuł  6

Posiadacz źródeł zamkniętych, innych istotnych źródeł i odpadów radioaktywnych, który wysłał te źródła lub odpady albo zlecił dokonanie przesyłki, w ciągu 21 dni po zakończeniu każdego kwartału dostarczy właściwym władzom Państwa Członkowskiego przeznaczenia następujące informacje o dostawach w ciągu kwartału:

– nazwy i adresy odbiorców,

– całkowitą aktywność przypadającą na radionuklid dostarczony każdemu z odbiorców oraz liczbę takich dostaw,

– największą ilość każdego radionuklidu dostarczoną jednorazowo każdemu odbiorcy,

– rodzaj substancji: źródło zamknięte, inne istotne źródło lub odpady radioaktywne.

Pierwsze takie sprawozdanie obejmuje okres od dnia 1 lipca do dnia 30 września 1993 r.

Artykuł  7

Właściwe władze Państw Członkowskich współpracują w celu zapewnienia stosowania i wprowadzania w życie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  8

Państwa Członkowskie prześlą Komisji, najpóźniej do dnia 1 lipca 1993 r., nazwę(-y) i adres(-y) właściwych władz określonych w art. 2 oraz wszystkie niezbędne informacje pozwalające na szybkie porozumiewanie się z tymi władzami.

Państwa Członkowskie prześlą Komisji wszystkie zmiany tych danych.

Komisja przedstawi niniejsze informacje i ich zmianę wszystkim właściwym władzom we Wspólnocie oraz opublikuje je wraz ze zmianami w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie w niczym nie narusza przepisów krajowych i międzynarodowych umów dotyczących transportu, łącznie z przesyłaniem substancji radioaktywnej.

Artykuł  10

Niniejsze rozporządzenie w niczym nie narusza obowiązków i praw wynikających z dyrektywy 92/3/Euratom.

Artykuł  11
1.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
2.
Niniejsze rozporządzenie przestaje być stosowane w odniesieniu do odpadów radioaktywnych z dniem 1 stycznia 1994 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 8 czerwca 1993 r.

W imieniu Rady
N. HELVEG PETERSEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 347 z 31.12.1992, str. 17.

(2) Dz.U. 150 z 31.5.1993.

(3) Dz.U. C 19 z 25.1.1993, str. 13.

(4) Dz.U. L 11 z 20.2.1959, str. 221/59.

(5) Dz.U. L 246 z 17.9.1980, str. 1. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 84/467/Euratom (Dz.U. L 265 z 5.10.1984, str. 4).

(6) Dz.U. L 35 z 12.2.1992, str. 24.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

PRZESYŁANIE ŹRÓDEŁ ZAMKNIĘTYCH MIĘDZY PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI WSPÓLNOTY EUROPEJSKIEJ

ZAŁĄCZNIK  II

PRZESYŁANIE ODPADÓW RADIOAKTYWNYCH MIĘDZY PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI WSPÓLNOTY EUROPEJSKIEJ

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.148.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1493/93 w sprawie przesyłania substancji radioaktywnych między Państwami Członkowskimi
Data aktu: 08/06/1993
Data ogłoszenia: 19/06/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 09/07/1993