Rozporządzenie 1493/93 w sprawie przesyłania substancji radioaktywnych między Państwami Członkowskimi

ROZPORZĄDZENIE RADY (EURATOM) NR 1493/93
z dnia 8 czerwca 1993 r.
w sprawie przesyłania substancji radioaktywnych między Państwami Członkowskimi

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 31 i 32,

uwzględniając wniosek Komisji(1), sporządzony po zasięgnięciu opinii grupy osób wskazanych przez Komitet Naukowo-Techniczny spośród ekspertów pochodzących z Państw Członkowskich,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

w dniu 2 lutego 1959 r. Rada przyjęła dyrektywy ustanawiające podstawowe standardy ochrony zdrowia pracowników i ogółu społeczeństwa przed niebezpieczeństwami wynikającymi z promieniowania jonizującego(4), zmienione w szczególności dyrektywą 80/836/Euratom(5);

na podstawie art. 3 dyrektywy 80/836/Euratom każde Państwo Członkowskie musi nałożyć obowiązek powiadamiania o działaniach związanych z zagrożeniem wynikającym z promieniowania jonizującego; w świetle możliwych zagrożeń, a także z innych stosownych względów działania te wymagają uzyskania wcześniejszego zezwolenia w przypadkach ustalonych przez każde Państwo Członkowskie;

w skutek tego Państwa Członkowskie ustanowiły na swoich terytoriach systemy w celu spełnienia wymogów art. 3 dyrektywy 80/836/Euratom; dlatego poprzez wewnętrzne środki kontroli, które stosują Państwa Członkowskie na podstawie przepisów krajowych, zgodnych z obowiązującymi wspólnotowymi wymaganiami oraz wszelkimi właściwymi wymaganiami międzynarodowymi, Państwa Członkowskie nadal zapewnią na swoich terytoriach porównywalny poziom bezpieczeństwa;

przesyłanie odpadów radioaktywnych między Państwami Członkowskimi oraz do i ze Wspólnoty objęte są szczególnymi środkami ustanowionymi w dyrektywie 92/3/Euratom(6); Państwa Członkowskie zobowiązane są do wprowadzenia w życie, nie później niż dnia 1 stycznia 1994 r., przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania dyrektywy 92/3/Euratom; każde Państwo Członkowskie powinno być odpowiedzialne za zapewnienie właściwej gospodarki własnymi odpadami radioaktywnymi;

zniesienie kontroli granicznych we Wspólnocie od dnia 1 stycznia 1993 r. pozbawiło właściwe władze Państw Członkowskich informacji o przesyłkach substancji radioaktywnych, które poprzednio uzyskiwały dzięki tym kontrolom; właściwe władze Państw Członkowskich potrzebują otrzymywać taki sam zakres informacji jak poprzednio, aby mogły w dalszym ciągu sprawować kontrolę do celów ochrony przed promieniowaniem; wspólnotowy system deklaracji i zapewnienia informacji o przesyłkach ułatwiłby utrzymanie kontroli ochrony przed promieniowaniem; system uprzednich deklaracji jest potrzebny do przesyłania źródeł zamkniętych i odpadów radioaktywnych;

specjalne substancje rozszczepialne określone w art. 197 Traktatu EWEA podlegają przepisom tytułu II rozdział VII - Środki bezpieczeństwa; transport takich substancji podlega zobowiązaniom Państw Członkowskich i Komisji zgodnie z Międzynarodową Konwencją o Fizycznym Zabezpieczeniu Substancji Jądrowych (IAEA.1980);

niniejsze rozporządzenie nie ogranicza możliwości udzielenia informacji i zapewnienia kontroli, wprowadzonych z przyczyn innych niż ochrona przed promieniowaniem,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do przesyłek, między Państwami Członkowskimi, źródeł zamkniętych i innych istotnych źródeł, w każdym przypadku, gdy ilości i stężenia przekraczają poziomy ustanowione w art. 4 lit. a) i b) dyrektywy 80/836/Euratom. Rozporządzenie stosuje się także do przesyłania odpadów promieniotwórczych między Państwami Członkowskimi, objętych dyrektywą 92/3/Euratom.
2.
W przypadku substancji jądrowych każde Państwo Członkowskie przeprowadza wszystkie niezbędne kontrole na swoim terytorium, aby mieć pewność, że każdy odbiorca takich substancji, przesyłanych z innego Państwa Członkowskiego, spełnia przepisy prawa krajowego wprowadzające w życie art. 3 dyrektywy 80/836/Euratom.
Artykuł  2

Do celów niniejszego rozporządzenia:

– "przesyłanie" oznacza czynności związane z transportem z miejsca pochodzenia do miejsca przeznaczenia wraz z załadunkiem i rozładunkiem substancji promieniotwórczych,

– "posiadacz" substancji radioaktywnej oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która zamierza dokonać przesyłki do odbiorcy i która przed jej dokonaniem jest na mocy prawa krajowego prawnie odpowiedzialna za takie substancje,

– "odbiorca" substancji radioaktywnej oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, do której taki materiał jest przesyłany,

– "źródło zamknięte" ma znaczenie nadane mu w dyrektywie 80/836/Euratom,

– "inne istotne źródło" oznacza każdą substancję radioaktywną, niebędącą źródłem zamkniętym, którego promieniowanie jonizujące przeznaczone jest do bezpośrednich lub pośrednich zastosowań medycznych, weterynaryjnych, przemysłowych, handlowych, naukowych lub rolniczych,

– "odpady rad"ioaktywne mają znaczenie nadane im w dyrektywie 92/3/Euratom,

"substancje jądrowe" oznaczają specjalne substancje rozszczepialne, substancje źródłowe i rudy, jak określono w art. 197 Traktatu EWEA,

– "właściwe władze" oznaczają każdą władzę odpowiedzialną w Państwie Członkowskim za stosowanie niniejszego rozporządzenia i za związane z tym czynności administracyjne lub każdą inną władzę wyznaczoną przez Państwo Członkowskie,

– "aktywność" ma znaczenie nadane w dyrektywie 80/836/Euratom.

Artykuł  3

Do celów ochrony przed promieniowaniem kontrole przesyłania źródeł zamkniętych, innych istotnych źródeł i odpadów radioaktywnych między Państwami Członkowskimi są przeprowadzane zgodnie z prawem wspólnotowym lub krajowym jako część procedur kontrolnych, stosowanych w sposób niedyskryminujący na całym terytorium Państwa Członkowskiego.

Artykuł  4
1.
Posiadacz źródeł zamkniętych lub odpadów radioaktywnych, który zamierza przesłać takie źródło lub odpady czy zlecić dokonanie takiej przesyłki, uzyska wcześniej pisemną deklarację odbiorcy substancji radioaktywnych w Państwie Członkowskim miejsca przeznaczenia, że spełnił on wszystkie przepisy wprowadzające w życie art. 3 dyrektywy 80/836/Euratom oraz właściwe krajowe wymagania dotyczące bezpiecznego składowania, stosowania i usuwania tej klasy źródeł lub odpadów.

Deklaracja składana jest za pomocą standartowych dokumentów określonych w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia.

2.
Deklaracja, określona w ust. 1, wysyłana jest przez odbiorcę do właściwej władzy Państwa Członkowskiego, do którego ma trafić przesyłka. Właściwa władza potwierdza swoją pieczęcią na dokumencie przyjęcie deklaracji do wiadomości, a następnie deklaracja ta zostaje wysłana przez odbiorcę do posiadacza.
Artykuł  5
1.
Deklaracja, określona w art. 4, może odnosić się do więcej niż jednej przesyłki, pod warunkiem że:

– źródła zamknięte lub odpady radioaktywne, do których się odnosi, mają zasadniczo te same własności fizyczne i chemiczne,

– źródła zamknięte lub odpady radioaktywne, do których się odnosi, nie przekraczają poziomów aktywności określonych w deklaracji, oraz

– przesyłka będzie dokonywana między tym samym posiadaczem i tym samym odbiorcą oraz znajdzie się w gestii tych samych właściwych władz.

2.
Deklaracja jest ważna przez okres nieprzekraczający trzech lat, licząc od daty potwierdzenia jej pieczęcią przez właściwą władzę, jak określono w art. 4 ust. 2.
Artykuł  6

Posiadacz źródeł zamkniętych, innych istotnych źródeł i odpadów radioaktywnych, który wysłał te źródła lub odpady albo zlecił dokonanie przesyłki, w ciągu 21 dni po zakończeniu każdego kwartału dostarczy właściwym władzom Państwa Członkowskiego przeznaczenia następujące informacje o dostawach w ciągu kwartału:

– nazwy i adresy odbiorców,

– całkowitą aktywność przypadającą na radionuklid dostarczony każdemu z odbiorców oraz liczbę takich dostaw,

– największą ilość każdego radionuklidu dostarczoną jednorazowo każdemu odbiorcy,

– rodzaj substancji: źródło zamknięte, inne istotne źródło lub odpady radioaktywne.

Pierwsze takie sprawozdanie obejmuje okres od dnia 1 lipca do dnia 30 września 1993 r.

Artykuł  7

Właściwe władze Państw Członkowskich współpracują w celu zapewnienia stosowania i wprowadzania w życie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  8

Państwa Członkowskie prześlą Komisji, najpóźniej do dnia 1 lipca 1993 r., nazwę(-y) i adres(-y) właściwych władz określonych w art. 2 oraz wszystkie niezbędne informacje pozwalające na szybkie porozumiewanie się z tymi władzami.

Państwa Członkowskie prześlą Komisji wszystkie zmiany tych danych.

Komisja przedstawi niniejsze informacje i ich zmianę wszystkim właściwym władzom we Wspólnocie oraz opublikuje je wraz ze zmianami w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie w niczym nie narusza przepisów krajowych i międzynarodowych umów dotyczących transportu, łącznie z przesyłaniem substancji radioaktywnej.

Artykuł  10

Niniejsze rozporządzenie w niczym nie narusza obowiązków i praw wynikających z dyrektywy 92/3/Euratom.

Artykuł  11
1.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
2.
Niniejsze rozporządzenie przestaje być stosowane w odniesieniu do odpadów radioaktywnych z dniem 1 stycznia 1994 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 8 czerwca 1993 r.

W imieniu Rady
N. HELVEG PETERSEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 347 z 31.12.1992, str. 17.

(2) Dz.U. 150 z 31.5.1993.

(3) Dz.U. C 19 z 25.1.1993, str. 13.

(4) Dz.U. L 11 z 20.2.1959, str. 221/59.

(5) Dz.U. L 246 z 17.9.1980, str. 1. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 84/467/Euratom (Dz.U. L 265 z 5.10.1984, str. 4).

(6) Dz.U. L 35 z 12.2.1992, str. 24.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

PRZESYŁANIE ŹRÓDEŁ ZAMKNIĘTYCH MIĘDZY PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI WSPÓLNOTY EUROPEJSKIEJ

ZAŁĄCZNIK  II

PRZESYŁANIE ODPADÓW RADIOAKTYWNYCH MIĘDZY PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI WSPÓLNOTY EUROPEJSKIEJ

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.148.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1493/93 w sprawie przesyłania substancji radioaktywnych między Państwami Członkowskimi
Data aktu: 08/06/1993
Data ogłoszenia: 19/06/1993
Data wejścia w życie: 09/07/1993, 01/05/2004