uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego artykuł 113,
uwzględniając wniosek Komisji, a także mając na uwadze, co następuje:
w dniu 25 maja 1993 r. Europejska Wspólnota Gospodarcza i Stany Zjednoczone Ameryki Północnej podpisały porozumienie w formie protokołu ustaleń w sprawie zamówień publicznych, zwane dalej "porozumieniem", którego celem jest ustanowienie ram zrównoważonych praw i obowiązków, umożliwiających otworzenie części ich odpowiednich rynków zamówień w celu liberalizacji oraz ekspansji handlu;
Wspólnota oraz Stany Zjednoczone zgodziły się również kontynuować negocjacje w celu osiągnięcia zrównoważonego, wszechstronnego porozumienia w sprawie zamówień, w dużym stopniu obejmującego podmioty centralnej administracji publicznej, podmioty administracji publicznej niższego szczebla oraz inne podmioty administracji publicznej, oraz autonomicznego porozumienia w sprawie zamówień dotyczących telekomunikacji;
Stany Zjednoczone, mimo znacznego postępu w dziedzinie liberalizacji zamówień, nałożyły sankcje, zgodnie z tytułem VII Ustawy w sprawie handlu z 1988 r., które powstrzymują oferentów ze Wspólnoty od ubiegania się o zamówienia publiczne udzielane przez federalne władze Stanów Zjednoczonych, które nie zostaną objęte przez niniejsze Porozumienie; Wspólnota uważa, że sankcje te są niesprawiedliwe i nieuzasadnione;
konieczne jest zatem podjęcie przez Wspólnotę właściwych środków, podobnie ograniczających oferentom ze Stanów Zjednoczonych dostęp do niektórych zamówień udzielanych przez określone władze publiczne; środki te nie powinny naruszać zobowiązań Wspólnoty i jej Państw Członkowskich wynikających z porozumienia, a także z porozumienia w sprawie zamówień publicznych GATT;
należy ustanowić przepisy dla tych wyjątkowych przypadków, zgodnie z którymi środki ograniczające oferentom ze Stanów Zjednoczonych dostęp do wspólnotowych zamówień publicznych nie powinny być stosowane ze względu na interes publiczny lub bezpieczeństwo publiczne,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 8 czerwca 1993 r.
W imieniu Rady | |
N. HELVEG PETERSEN | |
Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. L 13 z 15.1.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/50/EWG (Dz.U. L 209 z 24.7.1992, str. 1).
(2) Dz.U. L 209 z 24.7.1992, str. 1.
(3) Dz.U. L 185 z 16.8.1971, str. 5. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 93/4/EWG (Dz.U. L 38 z 16.2. 1993, str. 31).
(4) Dz.U. L 185 z 16.8.1971, str. 15. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 77/63/EWG (Dz.U. L 13 z 15.1.1977, str. 15).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.146.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1461/93 dotyczące dostępu oferentów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej do zamówień publicznych |
Data aktu: | 08/06/1993 |
Data ogłoszenia: | 17/06/1993 |
Data wejścia w życie: | 18/06/1993, 01/05/2004 |