Rozporządzenie 1461/93 dotyczące dostępu oferentów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej do zamówień publicznych

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1461/93
z dnia 8 czerwca 1993 r.
dotyczące dostępu oferentów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej do zamówień publicznych

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego artykuł 113,

uwzględniając wniosek Komisji, a także mając na uwadze, co następuje:

w dniu 25 maja 1993 r. Europejska Wspólnota Gospodarcza i Stany Zjednoczone Ameryki Północnej podpisały porozumienie w formie protokołu ustaleń w sprawie zamówień publicznych, zwane dalej "porozumieniem", którego celem jest ustanowienie ram zrównoważonych praw i obowiązków, umożliwiających otworzenie części ich odpowiednich rynków zamówień w celu liberalizacji oraz ekspansji handlu;

Wspólnota oraz Stany Zjednoczone zgodziły się również kontynuować negocjacje w celu osiągnięcia zrównoważonego, wszechstronnego porozumienia w sprawie zamówień, w dużym stopniu obejmującego podmioty centralnej administracji publicznej, podmioty administracji publicznej niższego szczebla oraz inne podmioty administracji publicznej, oraz autonomicznego porozumienia w sprawie zamówień dotyczących telekomunikacji;

Stany Zjednoczone, mimo znacznego postępu w dziedzinie liberalizacji zamówień, nałożyły sankcje, zgodnie z tytułem VII Ustawy w sprawie handlu z 1988 r., które powstrzymują oferentów ze Wspólnoty od ubiegania się o zamówienia publiczne udzielane przez federalne władze Stanów Zjednoczonych, które nie zostaną objęte przez niniejsze Porozumienie; Wspólnota uważa, że sankcje te są niesprawiedliwe i nieuzasadnione;

konieczne jest zatem podjęcie przez Wspólnotę właściwych środków, podobnie ograniczających oferentom ze Stanów Zjednoczonych dostęp do niektórych zamówień udzielanych przez określone władze publiczne; środki te nie powinny naruszać zobowiązań Wspólnoty i jej Państw Członkowskich wynikających z porozumienia, a także z porozumienia w sprawie zamówień publicznych GATT;

należy ustanowić przepisy dla tych wyjątkowych przypadków, zgodnie z którymi środki ograniczające oferentom ze Stanów Zjednoczonych dostęp do wspólnotowych zamówień publicznych nie powinny być stosowane ze względu na interes publiczny lub bezpieczeństwo publiczne,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Bez uszczerbku dla zobowiązań Wspólnoty oraz jej Państw Członkowskich wobec państw trzecich, władze publiczne, wymienione w załączniku I, odrzucają oferty dostawców, wykonawców oraz usługodawców, mających swe przedsiębiorstwa i działających na terenie Stanów Zjednoczonych, w ramach:

a) udzielania zamówienia publicznego na dostawy w rozumieniu dyrektywy Rady 77/62/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. koordynującej procedury udzielania zamówień publicznych na dostawy (1), których wartość szacunkowa netto jest mniejsza niż obecnie stosowany próg 125.576 ECU dla Porozumienia w sprawie zamówień publicznych GATT;

b) udzielania zamówienia publicznego na usługi w rozumieniu dyrektywy Rady 92/50/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. odnoszącej się do koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na usługi (2), których wartość szacunkowa netto jest mniejsza niż 200.000 ECU, oraz wszystkich zamówień na usługi, które są wyszczególnione w załączniku II;

c) udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane w rozumieniu dyrektywy Rady 71/305/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. dotyczącej koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane (3), których wartość szacunkowa netto jest mniejsza niż 5.000.000 ECU.

Artykuł  2

Państwo Członkowskie może jednakże zezwolić swoim władzom, o których mowa w art. 1, na rozpatrywanie takich ofert, gdy podejmie uzasadnioną decyzję, osobno w każdym przypadku, że rozpatrywanie takich ofert jest konieczne ze względu na:

a) uniknięcie ograniczania konkurencji do jednego tylko dostawcy, wykonawcy lub usługodawcy,

b) zapewnienie ciągłości dostaw lub świadczenia usług,

c) otrzymanie towarów lub usług o specyficznych cechach, nigdzie indziej nieosiągalnych,

d) uniknięcie nieproporcjonalnych kosztów przez zainteresowaną władzę publiczną,

e) ochronę bezpieczeństwa tego Państwa Członkowskiego.

Właściwe Państwo Członkowskie niezwłocznie informuje Komisję o takich decyzjach. Komisja może zasięgnąć opinii Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych, ustanowionego decyzją 71/306/EWG (4).

Artykuł  3

Komisja może poruszyć kwestię decyzji, o których mowa w art. 2 niniejszego rozporządzenia, na forum wspomnianego Komitetu ustanowionego na mocy art. 113 Traktatu w celu zapewnienia, poprzez właściwe środki, skoordynowanego stosowania przepisów art. 2 w całej Wspólnocie.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 8 czerwca 1993 r.

W imieniu Rady
N. HELVEG PETERSEN
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. L 13 z 15.1.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/50/EWG (Dz.U. L 209 z 24.7.1992, str. 1).

(2) Dz.U. L 209 z 24.7.1992, str. 1.

(3) Dz.U. L 185 z 16.8.1971, str. 5. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 93/4/EWG (Dz.U. L 38 z 16.2. 1993, str. 31).

(4) Dz.U. L 185 z 16.8.1971, str. 15. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 77/63/EWG (Dz.U. L 13 z 15.1.1977, str. 15).

ZAŁĄCZNIKI 

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK I 1

Wykaz podmiotów EWG

ZAŁĄCZNIK  II

Wykaz usług określonych w art. 1 lit. b)

1. Usługi transportowe.

2. Melioracje.

3. Rozwój, produkcja i koprodukcja materiałów programowych do publikacji, np. filmów.

4. Badania i rozwój.

5. Usługi prawnicze.

6. Usługi hotelarskie i restauracyjne.

7. Usługi rekrutacyjne.

8. Usługi detektywistyczne i ochroniarskie.

9. Usługi telefoniczne, teletekstowe, radiotelefoniczne, przywoławcze i satelitarne.

10. Usługi edukacyjne i szkoleniowe.

11. Usługi socjalne i zdrowotne.

12. Usługi rekreacyjne, kulturalne i sportowe.

1 Załącznik I zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1836/95 z dnia 24 lipca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.183.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 sierpnia 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.146.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1461/93 dotyczące dostępu oferentów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej do zamówień publicznych
Data aktu: 08/06/1993
Data ogłoszenia: 17/06/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 18/06/1993