Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niektóre zmiany niniejszego aktu prawnego nie zostały bezpośrednio naniesione na tekst, ponieważ akty wprowadzające zmiany nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. Jednostki redakcyjne tekstu zmienione przez te akty zostały wyróżnione kursywą, natomiast ich aktualna treść została podana w wersji anglojęzycznej w przypisie znajdującym się przy zmienionej jednostce.
.................................................
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
zgodnie z art. 8 rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4), Państwa Członkowskie muszą podjąć niezbędne środki w celu upewnienia się, że transakcje finansowane przez Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnych (EFOGR) są rzeczywiście przeprowadzane i odpowiednio wykonywane w celu oraz zapobiegania i przeciwdziałania nieprawidłowościom; art. 23 rozporządzenia Rady (EWG) nr 4253/88 z dnia 19 grudnia 1988 r. określający przepisy wykonawcze do rozporządzenia (EWG) nr 2052/88 w sprawie koordynacji działań różnych funduszy strukturalnych między sobą oraz z działaniami Europejskiego Banku Inwestycyjnego i innych istniejących instrumentów finansowych(5), przewiduje taki sam obowiązek w odniesieniu do rolnej polityki strukturalnej;
dotychczas Państwa Członkowskie zarządzały i kontrolowały różnymi systemami pomocy według odrębnych zasady dla każdego systemu ze względu na ich zróżnicowaną strukturę; jednakże, przy ujednolicaniu istniejących działań rynkowych w ramach reformy wspólnej polityki rolnej, Wspólnota dąży w znacznej mierze, zarówno w sektorze produkcji roślinnej, jak i sektorze żywego inwentarza, do stosowania bezpośrednich dopłat dla producentów;
w celu dostosowania mechanizmów administracji i kontroli do nowej sytuacji oraz poprawy ich efektywności i użyteczności, konieczne jest utworzenie nowego, zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, zawierającego systemy pomocy dla roślin uprawnych, wołowiny i cielęciny, mięsa owczego i koziego, a także szczególne środki w odniesieniu do upraw na obszarach górskich, wyżynnych oraz na pewnych obszarach mniej uprzywilejowanych; należy również przewidzieć możliwość włączenia, w późniejszym okresie, innych systemów pomocy związanych z obszarem upraw;
różne elementy zintegrowanego systemu mogą potencjalnie przyczynić się do bardziej efektywnego zarządzania i kontroli w przypadku systemów Wspólnoty nie objętych niniejszym rozporządzeniem; Państwa Członkowskie powinny więc mieć prawo do korzystania z systemu, pod warunkiem, że nie będą w żaden sposób działać wbrew danym przepisom;
biorąc pod uwagę złożoność takiego systemu oraz dużą liczbę wniosków o przyznanie pomocy, jakie trzeba rozpatrzyć, istotne jest zastosowanie odpowiednich środków technicznych oraz metod zarządzania i kontroli; w związku z tym, zintegrowany system powinien zawierać, w każdym Państwie Członkowskim, skomputeryzowaną bazę danych, system alfanumerycznej identyfikacji działek rolnych, wnioski o przyznanie pomocy złożone przez rolników, zharmonizowany system kontroli oraz, w sektorze żywego inwentarza, system identyfikacji i rejestrowania zwierząt;
zarządzanie zebranymi danymi i ich zastosowanie do weryfikacji wniosków o przyznanie pomocy wymaga stworzenia bardzo sprawnych, skomputeryzowanych baz danych, umożliwiających w szczególności przeprowadzanie przekrojowych kontroli;
identyfikacja działek rolnych jest kluczowym elementem właściwego zastosowania systemów związanych z obszarem powierzchni; doświadczenie pokazało, że istniejące metody zawierają pewne braki; w związku z tym, należy przewidzieć system identyfikacji alfanumerycznej wprowadzany początkowo, w razie potrzeby, za pomocą teledetekcji;
w celu zapewnienia możliwości skutecznej kontroli, wnioski o przyznanie pomocy obszarowej muszą być składane najpóźniej podczas pierwszego kwartału danego roku; jednak Państwo Członkowskie może, w usprawiedliwionych przypadkach, mieć prawo do stosowania późniejszego terminu; w 1993 r., biorąc pod uwagę trudności z wdrożeniem zintegrowanego systemu, dopuszcza się późniejszy termin;
w sektorze żywego inwentarza skuteczna kontrola wymaga identyfikowania i rejestrowania zwierząt; w tym celu, dyrektywa Rady 92/102/EWG z dnia 27 listopada 1992 r., w sprawie identyfikacji i rejestrowania zwierząt(6), określa szczegółowe przepisy w tej dziedzinie; należy zatem odwołać się do tej dyrektywy;
szczegółowe zasady rządzące wnioskami o przyznanie pomocy pozostają objęte przepisami sektorowymi; jednakże, w celu uproszczenia, Państwa Członkowskie powinny być upoważnione do dopuszczenia możliwości złożenia jednego wniosku o kilka systemów pomocy;
jedną z głównych zalet nowego systemu jest wprowadzenie w każdym Państwie Członkowskim zintegrowanego systemu kontroli zapobiegającego powtarzaniu kontroli sektorowych tego samego typu; w rezultacie wzmocnienie kontroli, wymagane przez reformę wspólnej polityki rolnej, powinno być osiągalne bez nadmiernego zwiększania liczby kontroli; wnioski o przyznanie pomocy muszą zostać poddane gruntownej kontroli administracyjnej, przeprowadzanej za pomocą skomputeryzowanych baz danych; dotychczas kontrole administracyjne były systematycznie uzupełniane przez kontrole na miejscu; kontrole na miejscu mogą zostać w znacznym stopniu zastąpione przez teledetekcję;
wydatki związane z wprowadzeniem w życie zintegrowanego systemu mogą stanowić poważne dodatkowe obciążenie dla budżetów Państw Członkowskich; w konsekwencji, należy przewidzieć częściowe finansowanie przez Wspólnotę przez pewien okres; należy wziąć pod uwagę różnorodność istniejących struktur produkcyjnych w Państwach Członkowskich; w rezultacie, należy dokonać podziału wkładu finansowego w sposób, który uwzględnia, w szczególności, liczbę gospodarstw rolnych, liczebność żywego inwentarza i obszar użytków rolnych w Państwach Członkowskich;
należy zapewnić stopniowe wprowadzanie w życie wszystkich elementów zintegrowanego systemu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 listopada 1992 r.
W imieniu Rady | |
J. PATTEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 9 z 15.1.1992, str. 4.
(2) Opinia wydana dnia 17 listopada 1992 r. (dotychczas nie opublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 98 z 21.4.1992, str. 29.
(4) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str.13. (Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) 2048/88)
(5) Dz.U. L 374 z 31.12.1988, str. 1.
(6) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 32.
(7) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2704/1999 (Dz.U. L 327 z 21.12.1999, str. 12).
(8) Dz.U. L 329 z 30.12.1995, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2072/98 (Dz.U. L 265 z 30.9.1998, str. 4).
(9) Dz.U. L 206 z 16.8.1996, str. 4. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1826/97 (Dz.U. L 260 z 23.9.1997, str. 11).
(10) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.
(11) Dz.U. L 312 z 20.11.1998, str. 1.
(12) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48.
(13) Dz.U. L 124 z 8.6.1971, str. 1.
(14) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.
(15) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2466/96 z dnia 17 grudnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.335.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 grudnia 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 1593/2000 z dnia 17 lipca 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.182.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2000 r.
-dodany przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 1593/2000 z dnia 17 lipca 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.182.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 495/2001 z dnia 13 marca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.72.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 2001 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1992.355.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 3508/92 ustanawiające zintegrowany system zarządzania i kontroli pewnych systemów pomocy Wspólnoty |
Data aktu: | 27/11/1992 |
Data ogłoszenia: | 05/12/1992 |
Data wejścia w życie: | 12/12/1992 |