Trzynasta dyrektywa dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III, IV, V, VI i VII do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych.

TRZYNASTA DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 12 marca 1991 r.
dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III, IV, V, VII i VII do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych

(91/184/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 12 kwietnia 1991 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 90/121/EWG(2), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

na podstawie dostępnych informacji niektóre tymczasowo dozwolone barwniki, substancje i środki konserwujące mogą zostać ostatecznie dozwolone, podczas gdy innych należy definitywnie zabronić lub dopuścić je na następny określony okres;

ze względu na ochronę zdrowia publicznego należy zabronić stosowania lidokainy i tiomersalu;

na podstawie najnowszych badań naukowych i technicznych stosowanie fluorku magnezu może być dozwolone z zachowaniem niektórych ograniczeń oraz pod warunkiem że umieści się określone ostrzeżenia na etykietach w celu ochrony zdrowia publicznego;

na podstawie najnowszych badań naukowych i technicznych można dopuścić do stosowania 7-etylo-3,7 - dioksa-1-azabicyklo[3.3.0]oktan jako środek konserwujący do dnia 31 grudnia 1992 r. i 3,3´-(1,4-fenylenu dimetylidyny) bis (kwasu sulfonowego 7,7-dimetylo-2-oksy-bicyklo-(2,2,1)heptanu-1-metanu) i jego sole jako filtra ultrafioletowego w produktach kosmetycznych z zastrzeżeniem niektórych ograniczeń i warunków;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw w sprawie usunięcia barier technicznych w handlu w sektorze produktów kosmetycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 76/768/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku II

a) w nr 221 wyrazy: "w załącznikach V i VI część 1" zastępuje się wyrazami: "w załączniku VI część 1";

b) dodaje się numery w brzmieniu:

"395. 8-hydroksychinolina i jej siarczany, z wyjątkiem zastosowań przewidzianych w załączniku III część 1 nr 51

396. Ditio-2,2´-bispirydyno-ditlenek-1,1´(addukt z triwodnym siarczanem magnezu) - (disiarczek pirytionianu + siarczan magnezu)

397. Środek barwiący CI 12075 i jego laki, pigmenty i sole

398. Środek barwiący CI 45170 i CI 45170:1

399. Lidokaina";

2) w załączniku III część 1 dodaje się numer porządkowy 56 w brzmieniu:

a

b

c

d

e

f

"56

Fluorek magnezu

Środki do higieny jamy ustnej

0,15 % w przeliczeniu na fluor, w mieszaninie z innymi związkami fluoru dozwolonymi na mocy niniejszego załącznika, całkowita zawartość fluoru nie może przekraczać 0,15 %

Zawiera fluorek magnezu";

3) w załączniku III część 2:

a) skreśla się numery odniesienia 1 i 4;

b) w kolumnie "Dozwolone do" wyrazy: "31 grudnia 1990 r." zastępuje się wyrazami: "31 grudnia 1991 r." dla następującego numeru: 2. 1,1,1-trichloroetan (chloroform metylu);

4) w załączniku IV część 1, skreśla się numery 12075, 15585, 45170 i 45170:1;

5) w załączniku IV część 2:

a) W kolumnie "Dozwolone do" wyrazy: "31 grudnia 1990 r." zastępuje się wyrazami: "31 grudnia 1991 r." dla nr: 26100 i 73900;

b) dodaje się następujący barwnik:

"Numer indeksu

Kolor

Zakres stosowania

Inne ograniczenia i wymagania

Dozwolone do

barwy lub nazwa

1

2

3

4

15585(3)

Czerwony

x

Maksimum 3 % produktów kontaktujących się z błonami śluzowymi

31.12.1991

(3) Laki, pigmenty lub sole baru, strontu i cyrkonu nierozpuszczalne w tych

środkach barwiących są również dozwolone. Muszą przejść test

nierozpuszczalności, który będzie ustalony zgodnie z procedurą

przewidzianą w art. 8;"

6) w załączniku V skreśla się numery porządkowe 7 i 8;

7) w załączniku VI część 1 dodaje się numery porządkowe w brzmieniu:

a

b

c

d

e

"44

Alkilo (C12-C22) trimetylo-amonowy bromek, chlorek,

0,1 %

pH produktu gotowego nie może być niższe niż 6.";

45

4,4-dimetylo-1,3-oksazolidyna

0,1 %

46

N-[1,3-bis(hydroksymetylo)-2,5-diokso-4-imidazolidynylo]-N,N´-bis(hydroksymetylo) mocznik

0,5 %

8) w załączniku VI część 2:

a) w kolumnie f wyrazy: "31 grudnia 1990 r." zastępuje się wyrazami: "31 grudnia 1991 r." dla następujących substancji:

2. Eter p-chlorofenylo gliceryny (Chlorofenezyn)

15. Diizobutylo-fenoksy-etoksy-etylodimetylo-benzyloamoniowy chlorek (+)

16. Akilo(C8-C18)-dimetylo-benzylo-amoniowy chlorek, bromek, sacharynian (+)

20. Heksamidyna i jego sole (łącznie z izotionianem i p-hydroksybenzoesanem (+))

21. Banzylomimetylal

27. Wodorochloran decyloksy-3-hydroksy-2-amino-1 propanu (decominol (DCI));

b) skreśla się numery odniesienia 4, 6 i 17;

c) dodaje się numer odniesienia w brzmieniu:

a

b

c

d

e

f

"28

7-etylo-3,7-dioksa-1-azabicyklo[3.3.0]oktan

0,3 %

Zabroniony w środkach do higieny jamy ustnej i kontaktujących się z błonami śluzowymi

31.12.1992";

9) w załączniku VII część 1 dodaje się numer odniesienia w brzmieniu:

a

b

c

d

e

"7

3,3-(1,4-fenylenodimetylidyna) bis (kwasu sulfonowego7,7- dimetylo-2-okso-bicyklo-(2,2,1) heptano-1-metanu

10 % (wyrażone jako kwas)

Zabroniony w aerozolach (sprayach)";.

Artykuł  2
1.
Niezależnie od dat dopuszczenia wymienionych w art. 1 ust. 3 lit. b) i ust. 5 i 8 lit. a) i c), Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia, że począwszy od dnia 1 stycznia 1992 r. w przypadku substancji wymienionych w art. 1 ust. 1 i począwszy od dnia 1 stycznia 1993 r. w przypadku substancji wymienionych w art. 1 ust. 2-9, ani producenci, ani importerzy prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Wspólnoty nie będą wprowadzać do obrotu produktów niespełniających wymogów niniejszej dyrektywy.
2.
Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia, że produkty określone w ust. 1, zawierające substancje wymienione w art. 1 ust. 1 nie będą sprzedawane ani dostarczane konsumentom końcowym po dniu 31 grudnia 1992 r. i że produkty zawierające substancje wymienione w art. 1 ust. 2-9 nie będą sprzedawane ani dostarczane konsumentowi końcowemu po dniu 31 grudnia 1994 r., jeżeli nie będą spełniały wymogów niniejszej dyrektywy.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 1991 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Procedura dokonywania takiego odniesienia określana jest przez Państwa Członkowskie.
3.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty przepisów prawa krajowego przyjęte w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 marca 1991 r.

W imieniu Komisji
Karel VAN MIERT
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169.

(2) Dz.U. L 71 z 17.3.1990, str. 40.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1991.91.59

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Trzynasta dyrektywa dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III, IV, V, VI i VII do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych.
Data aktu: 12/03/1991
Data ogłoszenia: 12/04/1991
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 21/03/1991