Rozporządzenie 75/91 ustanawiające procedury i warunki sprzedaży ryżu niełuskanego będącego w posiadaniu agencji interwencyjnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 75/91
z dnia 11 stycznia 1991 r.
ustanawiające procedury i warunki sprzedaży ryżu niełuskanego będącego w posiadaniu agencji interwencyjnych *

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1418/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1806/89(2), w szczególności jego art. 5 ust. 5 i art. 8 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

ryż może być skupowany przez agencję interwencyjną w drodze interwencji obowiązkowej, zgodnie z art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76 albo na mocy specjalnych środków interwencyjnych, określonych w art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76;

zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1424/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. ustanawiającego ogólne zasady interwencji na rynku ryżu(3), zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1908/87(4) oraz rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1425/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. w sprawie specjalnych środków interwencyjnych dotyczących ryżu(5), ryż posiadany przez agencje interwencyjne ma być sprzedany w drodze zaproszenia do składania ofert;

sprzedaż na rynku wspólnotowym ilości mniejszej niż 1.000 ton ryżu nie wymaga decyzji przy zastosowaniu procedury przewidzianej w art. 27 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76; pozostałe przepisy stosuje się bez zmian;

na mocy art. 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1424/76, sprzedaż na rynku wewnętrznym powinna odbywać w oparciu o warunki cenowe zapobiegające pogarszaniu się sytuacji na rynku; cel ten można osiągnąć jeżeli cena sprzedaży jest równa cenie na rynku lokalnym - z uwzględnieniem jakości ryżu zaoferowanego do przetargu - oraz której ustalony poziom nie jest niższy w stosunku do ceny interwencyjnej; w pewnych przypadkach, przestrzeganie takiego poziomu cen może być sprzeczne z interesem racjonalnego zarządzania rynkiem lub z systemem interwencyjnym i może prowadzić do zakłóceń w funkcjonowaniu wspólnej organizacji rynku; z tego względu, należy przewidzieć możliwość sprzedaży zapasów interwencyjnych w tego typu przypadkach, w oparciu o specjalne warunki cenowe;

sprzedaż ryżu na wywóz powinna odbywać się w oparciu o warunki cenowe ustalane indywidualnie w stosunku do każdego przypadku, z uwzględnieniem bieżących tendencji rynkowych i wymagań rynku; sprzedaż taka nie może jednak prowadzić do zakłóceń ze szkodą dla wywozów z otwartego rynku; z tego względu, Komisja powinna ustalić minimalną cenę sprzedaży na podstawie złożonych ofert przetargowych;

minimalna cena sprzedaży zostanie ustalona przez Komisję przy wykorzystaniu wszystkich istotnych danych dostępnych w dniu składania ofert przetargowych; aby zapobiec spekulacjom i zapewnić jednakowe warunki wszystkim zainteresowanym, wszystkim ofertom przetargowym powinny towarzyszyć wnioski o ustalenie z góry refundacji wywozowych;

oferty przetargowe różnych partii ryżu są porównywalne tylko wówczas, gdy dotyczą ryżu w identycznym stanie; ryż oferowany do przetargu składowany jest w różnych miejscach; większą porównywalność można osiągnąć zwracając oferentowi, który wygrał przetarg, najniższe koszty transportu ryżu z miejsca jego składowania do punktu wyjścia; jednak ze względów budżetowych, zwrot taki może nastąpić jedynie wówczas, gdy koszt dotarcia do punktu wyjścia, wyposażonego w urządzenia do wywozu ryżu, jest kosztem najniższym;

uwzględniając pozycję oferenta, który wygrał przetarg, wywożącego ryż do niektórych państw trzecich, należy przewidzieć możliwość unieważnienia umowy z agencją interwencyjną; możliwość taka jest jednak uzasadniona tylko wówczas, gdy oferent który wygrał przetarg, wystąpił o pozwolenie na wywóz zgodnie z art. 44 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3719/88 z dnia 16 listopada 1988 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania pozwoleń na przywóz i wywóz oraz certyfikatów o wyznaczeniu z góry dla produktów rolnych(6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1599/90(7);

na rynkach światowych obserwuje się popyt na ryż na etapie mielenia, inny niż niełuskany i dlatego powinno się przewidzieć możliwość zaoferowania ryżu niełuskanego, składowanego przez agencje interwencyjne, do sprzedaży na rynku wspólnotowym z przeznaczeniem na wywóz na kolejnym etapie mielenia;

w celu zapewnienia równości traktowania wszystkich zainteresowanych stron we Wspólnocie, zaproszenia do składania ofert powinny być opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich oraz należy przewidzieć odpowiedni okres między publikacją a pierwszym terminem składania ofert;

postępowanie przetargowe może przebiegać sprawnie tylko wówczas, gdy zainteresowane strony złożą poważne oferty; można to zagwarantować poprzez wprowadzenie wymogu złożenia wadium, które zwracane jest z chwilą zapłacenia ceny sprzedaży w ustalonym terminie;

w przypadku otwarcia procedury zaproszenia do składania ofert na wywóz należy zapewnić, że ryż nie wróci na rynek wspólnotowy; istnieje ryzyko wystąpienia takiej sytuacji, jeśli cena sprzedaży jest niższa od minimalnej ceny stosowanej przy odprzedaży na rynku wewnętrznym; należy dla takich przypadków przewidzieć możliwość wniesienia drugiego wadium, które musi być równe różnicy między ceną sprzedaży a przytoczoną ceną minimalną; jednakże, w konsekwencji wadium może zostać zwrócone tylko wówczas, gdy oferent, który wygrał przetarg na wywóz, dostarczy dowody określone w art. 18 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3665/87 z dnia 27 listopada 1987 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe reguły stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych(8), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1615/80(9);

w celu zapewnienia, że sprzedaż zapasów interwencyjnych odbędzie się szybko i w sposób najbardziej zgodny z praktyką handlową, należy wyznaczyć termin wykonania praw i obowiązków wynikających z umowy zawartej w drodze przetargu;

należy ustanowić ogólny system regulujący procedury i warunki sprzedaży ryżu niełuskanego znajdującego się w agencjach interwencyjnych; ze względów jasności, rozporządzenie Komisji nr 471/67/EWG(10) powinno zostać uchylone i zastąpione;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Ryż zakupiony przez agencje interwencyjne, zgodnie z art. 5 i 6 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76, sprzedawany jest w drodze przetargu na warunkach ustalonych w poniższych artykułach.
2.
Do celów niniejszego rozporządzenia określenie "sprzedaż w drodze przetargu" oznacza oferowanie do sprzedaży w drodze procedury zaproszenia do składania ofert, a następnie zawarcie umowy z podmiotem, który oferuje najlepszą cenę i przestrzega wymogów niniejszego rozporządzenia.

TYTUŁ  I

Sprzedaż na rynku wspólnotowym

Artykuł  2
1.
Decyzję o ogłoszeniu zaproszenia do składania ofert podejmuje się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 27 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76. Decyzja określa szczegółowo:

a) ilości oferowane w przetargu;

b) termin końcowy składania ofert w przypadku indywidualnego zaproszenia do składania ofert, a także pierwszy i ostatni dzień składania ofert przetargowych w przypadku zaproszenia do składania ofert skierowanego do nieoznaczonego kręgu adresatów.

2.
Przepisów ust. 1 nie stosuje się w przypadku zaproszenia do składania ofert dotyczących ilości mniejszej niż 1.000 ton.
Artykuł  3
1.
Agencje interwencyjne opracowują ogłoszenia o zaproszeniu do składania ofert, zgodnie z art. 12 ust. 2, i podają je do publicznej wiadomości, w szczególności poprzez umieszczanie ich w swoich siedzibach głównych. W przypadku zaproszenia do składania ofert skierowanego do nieoznaczonego kręgu adresatów, w ogłoszeniu podaje się końcowy terminy składania ofert przetargowych w odniesieniu do każdego poszczególnego zaproszenia do składania ofert.
2.
Ogłoszenia o zaproszeniu do składania ofert podają minimalne ilości towaru, jakie można zgłosić do przetargu.
Artykuł  4

Zaproszenia do składnia ofert, określone w art. 2, mogą być ograniczone do określonych zastosowań i/lub celów.

Artykuł  5
1.
W przypadku odsprzedaży, innej niż określona w ust. 3, oferty wygrywające przetarg muszą zawierać propozycję ceny, co najmniej równą cenie zanotowanej, równoważnej jakości i reprezentatywnej ilości, na rynku w miejscu składowania, a jeśli jest to niemożliwe, na najbliższym rynku, uwzględniając koszty transportu. Cena w ofercie przetargowej nie może być w żadnym wypadku niższa od ceny interwencyjnej, określonej w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76, stosowanej w ostatnim dniu składania ofert przetargowych, dostosowana, stosownie do okoliczności, przez podwyżki i obniżki określone w załącznikach I, II i III do rozporządzenia Komisji nr 470/67/EWG(11).
2.
Dla celów ust. 1, ceną interwencyjną braną pod uwagę podczas dwunastego miesiąca roku gospodarczego, jest cena obowiązująca w jedenastym miesiącu (z jedną dodaną podwyżką miesięczną).
3.
Jeśli w trakcie roku gospodarczego wystąpią zakłócenia w funkcjonowaniu wspólnej organizacji rynku, w szczególności na skutek trudności ze sprzedażą ryżu po cenach określonych zgodnie z ust. 1, możliwe jest ustalenie specjalnych warunków cenowych zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 27 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76.

TYTUŁ  II

Sprzedaż przeznaczona na wywóz

Artykuł  6
1.
Decyzję o ogłoszeniu zaproszenia do składania ofert podejmuje się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 27 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76. Decyzja określa szczegółowo:

a) ilości oferowane do przetargu;

b) regiony, w których ilości te są składowane;

c) końcowy termin składania ofert przetargowych w przypadku indywidualnego zaproszenia do składania ofert i pierwszy oraz ostatni dzień składania ofert przetargowych w przypadku zaproszenia do składania ofert skierowanego do nieoznaczonego kręgu adresatów.

2.
W ogłoszeniu o zaproszeniu, określonym w art. 12 ust. 2, agencja interwencyjna ustala dla każdej partii port lub punkt wyjścia, dla których koszty transportu są najniższe i które posiadają odpowiednie urządzenia techniczne do wywozu ryżu.

Najniższe koszty transportu, od miejsca składowania do miejsca załadowania w porcie lub punkcie wyjścia określonym powyżej, zwracane się oferentowi, który wygrał przetarg, przez agencję interwencyjną, za ilości wywiezione.

3.
W przypadku ciągłego zaproszenia do składania ofert agencja interwencyjna ustala końcowe terminy składania ofert przetargowych w odpowiedzi na każde poszczególne zaproszenie do składania ofert.
Artykuł  7
1.
Oferty:

a) mogą zostać odrzucone jeśli dotyczą partii mniejszych niż 200 ton;

b) mogą zastrzegać, że są ważne jedynie dla określonych ilości;

c) zostają uznane za złożone na ryż dostarczony, ale nie rozładowany, do portu lub punktu wyjścia, określonych w art. 6 ust. 2.

2.
Oferty są nieważne, jeśli nie towarzyszy im pozwolenie na wywóz wraz z wnioskiem o ustalenie z góry refundacji wywozowych lub opłat za odpowiednie miejsce przeznaczenia. Wszystkie kraje, w stosunku do których stosuje się ten sam poziom refundacji wywozowych lub opłat, uznaje się za jedno miejsce przeznaczenia.
Artykuł  8

Niezależnie od art. 21 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3719/88, pozwolenia na wywóz wydawane w ramach niniejszego rozporządzenia uznaje się, w celu określenia okresu ważności tych pozwoleń, za wydane w ostatnim dniu składania ofert przetargowych.

Artykuł  9

Każdorazowo po upływie terminu składania ofert przetargowych, zainteresowane Państwo Członkowskie dostarcza Komisji listę ofert, bez nazwisk, w każdym przypadku podając, w szczególności, ilość i cenę. Komisja, działając zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 27 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76, ustala minimalną cenę sprzedaży albo podejmuje decyzję o odrzuceniu otrzymanych ofert.

Artykuł  10

W przypadku, gdy wniosek o przyznanie pozwolenia na wywóz złożony przez oferenta, który wygrał przetarg, stosownie do art. 7 ust. 2, został złożony na mocy art. 44 rozporządzenia (EWG) nr 3719/88, agencja interwencyjna unieważnia umowę w odniesieniu do ilości, na które, jak przewidziano w tym artykule, nie wydaje się pozwoleń.

TYTUŁ  III

Sprzedaż na rynku Wspólnoty ryżu innego niż niełuskany przeznaczonego do wywozu

Artykuł  11

Decyzję o ogłoszeniu zaproszenia do składania ofert na wywóz ryżu innego niż niełuskany podejmuje się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 27 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76. Decyzja określa szczegółowo:

a) ilości ryżu niełuskanego oferowane do przetargu;

b) końcowy termin składania ofert przetargowych w przypadku indywidualnego zaproszenia do składania ofert oraz pierwszy i ostatni dzień składania ofert przetargowych w przypadku zaproszenia do składania ofert skierowanego do nieoznaczonego kręgu adresatów;

c) kody NS produktów przeznaczonych do wywozu oraz przeznaczoną do wywozu ilość ryżu niełuskanego na tonę;

d) w danym przypadku, strefę(y) miejsca przeznaczenia wywozu;

e) minimalną cenę sprzedaży, której należy przestrzegać;

f) wymogi dotyczące składania ofert, w szczególności wniesienia wadium.

TYTUŁ  IV

Przepisy ogólne i końcowe

Artykuł  12
1.
Decyzję przewidzianą w art. 2, 6 i 11 podaje się do wiadomości publicznej poprzez publikację w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Pomiędzy publikacją a pierwszym dniem zakończenia składania ofert musi upłynąć co najmniej 10 dni.

2.
Co najmniej na osiem dni przed pierwszym terminem końcowym składania ofert agencje interwencyjne publikują ogłoszenie o zaproszeniu do składania ofert, określające:

– dodatkowe warunki sprzedaży zgodne z przepisami niniejszego rozporządzenia,

– podstawowe cechy techniczne różnych partii sprawdzane przez agencję interwencyjną w chwili zakupu lub podczas późniejszej kontroli,

– miejsca składowania wraz z nazwiskami i adresami właścicieli składu.

Ogłoszenie wraz ze wszystkimi jego zmianami przedkłada się Komisji przed opublikowaniem.

Artykuł  13
1.
W przypadku sprzedaży na rynku wspólnotowym, oferty sporządzone są zgodnie ze standardami jakości określonymi w rozporządzeniu (EWG) nr 1423/76.

Jeżeli jakość ryżu odbiega od standardów, oferta ryżu należąca do oferenta, który wygrał przetarg podlega odpowiedniemu dostosowaniu za pomocą podwyżek lub obniżek cen, określonych zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76.

2.
W przypadku sprzedaży na wywóz zgodnie z tytułami II i III:

– oferty sporządza się zgodnie z rzeczywistą jakością partii, której oferta dotyczy,

– można przewidzieć możliwość niedopuszczalności ofert złożonych zgodnie z art. 44 rozporządzenia (EWG) nr 3719/88.

3.
Oferty raz złożone nie mogą być zmieniane ani wycofane.
4.
Oferty są ważne jedynie wówczas, gdy dołączono do nich dowody wniesienia wadium w wysokości 15 ECU za tonę.
Artykuł  14

W przypadku sprzedaży na wywóz, na mocy tytułów II i III, minimalna cena sprzedaży, określona w art. 9 i 11, ustalana jest na poziomie niepowodującym utrudnień w wywozie innych towarów.

Cena minimalna nie może być dostosowywana z powodów związanych z jakością.

Artykuł  15

Agencje interwencyjne podejmują wszelkie niezbędne działania, aby umożliwić zainteresowanym stronom dokonanie oceny jakości ryżu oferowanego do sprzedaży, przed złożeniem ofert.

Artykuł  16

Agencje interwencyjne informują niezwłocznie wszystkich oferentów o wyniku przetargu, w którym uczestniczyli i w ciągu trzech dni od dnia podania tej informacji przesyłają oferentom, którzy wygrali przetarg, oświadczenie dotyczące zawarcia umowy listem poleconym lub w formie pisemnej drogą telekomunikacyjną.

Artykuł  17

Oferent, który wygrał przetarg, płaci za ryż przed jego odebraniem, najpóźniej w ciągu miesiąca od dnia wysłania oświadczenia, określonego w art. 16. Oferent, który wygrał przetarg ponosi wszelkie ryzyko i koszty składowania wynikające z nieodebrania ryżu w okresie płatności.

Ryż z oferty, która wygrała przetarg, nieodebrany w trakcie okresu płatności uznaje się, dla wszelkich celów, za wydany ze składu, wraz z upływem terminu płatności. W takich przypadkach, jeśli sprzedaż ma być dokonana na rynku wspólnotowym, cenę w ofercie przetargowej dostosowuje się do cech jakości określonych w ogłoszeniu o zaproszeniu do składania ofert.

Jeżeli ryż odbierany jest po terminie płatności oferent, który wygrał przetarg, ponosi koszty odbioru.

W przypadku sprzedaży na wywóz, ceną do zapłaty jest cena przedstawiona w ofercie, zwiększona o miesięczną podwyżkę, jeżeli ryż został odebrany w ciągu miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę.

Jeżeli cena zapłacona jest niższa od minimalnej ceny stosowanej na mocy art. 5 ust. 1 i 2, w przypadku sprzedaży na rynku wspólnotowym, nie można usunąć ryżu, dopóki nie zostanie wniesione wadium pokrywające różnicę między obydwiema cenami.

Jeśli nie zapłacono za ryż w terminie określonym w akapicie pierwszym, agencja interwencyjna unieważnia umowę w części dotyczącej ilości, za którą nie zapłacono.

Artykuł  18
1.
Wadium, określone w niniejszym rozporządzeniu, ustala się zgodnie z przepisami tytułu III rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2220/85(12).
2.
Wadium, określone w art. 13 ust. 4, zwraca się w odniesieniu do ilości, na które:

– nie zawarto umowy,

– cena sprzedaży została zapłacona w ustalonym okresie i, w przypadku sprzedaży na wywóz na mocy tytułów II i III, wniesiono wadium, określone w art. 17 akapit piąty.

3.
Wadium, określone w art. 17 akapit piąty, zwraca się w odniesieniu do ilości, na które:

– dostarczono dowód świadczący o tym, że towary nie nadają się do spożycia przez ludzi lub zwierzęta,

– dostarczono dowód, określony w art. 18 rozporządzenia (EWG) nr 3665/87,

– zgodnie z art. 44 rozporządzenia (EWG) nr 3719/88 pozwolenie nie zostało wydane,

– umowa została unieważniona zgodnie z art. 17 akapit szósty.

4.
Wadium, określone w art. 13 ust. 4, przepada w odniesieniu do ilości, na które:

– przepadło wadium określone w art. 44 ust. 2, akapit drugi rozporządzenia (EWG) nr 3719/88,

– z wyjątkiem przypadków siły wyższej, nie dokonano płatności w terminie określonym w art. 17.

5.
Z wyjątkiem przypadków siły wyższej, wadium, określone w art. 17 akapit piąty, przepada w odniesieniu do ilości, w stosunku do których nie dostarczono dowodu określonego w art. 18 rozporządzenia (EWG) nr 3665/87, w terminie określonym w art. 4 tego rozporządzenia.
Artykuł  19

Zainteresowane Państwa Członkowskie informują Komisję o rozwoju sytuacji dotyczącej ogłoszenia o zaproszeniu do składania ofert, w szczególności o cenach sprzedaży różnych partii i ilościach sprzedanych. Informacje te Komisja musi otrzymać nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia zakończenia składania ofert w stosunku do każdego zaproszenia do przetargu.

Artykuł  20

Rozporządzenie nr 471/67/EWG traci moc.

Artykuł  21

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od 1 stycznia 1991 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 stycznia 1991 r.

W imieniu Komisji
Ray MAC SHARRY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 166 z 25.06.1976, str. 1.

(2) Dz.U. L 177 z 24.6.1989, str. 1.

(3) Dz.U. L 166 z 25.6.1976, str. 24.

(4) Dz.U. L 182 z 3.7.1987, str. 53.

(5) Dz.U. L 166 z 25.6.1976, str. 26.

(6) Dz.U. L 331 z 2.12.1988, str. 1.

(7) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, str. 29.

(8) Dz.U. L 351 z 14.12.1987, str. 1.

(9) Dz.U. L 152 z 16.6.1990, str. 33.

(10) Dz.U. 204 z 24.8.1967, str. 12.

(11) Dz.U. 204 z 24.8.1967, str. 8.

(12) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.

* Z dniem 1 września 2010 r. niniejsze rozporządzenie traci moc w odniesieniu do zbóż na podstawie art. 60 lit. d) rozporządzenia nr 1272/2009 z dnia 11 grudnia 2009 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zakupu i sprzedaży produktów rolnych w ramach interwencji publicznej (Dz.U.UE.L.09.349.1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1991.9.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 75/91 ustanawiające procedury i warunki sprzedaży ryżu niełuskanego będącego w posiadaniu agencji interwencyjnych
Data aktu: 11/01/1991
Data ogłoszenia: 12/01/1991
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 12/01/1991, 01/01/1991