Dyrektywa 91/173/EWG po raz dziewiąty zmieniająca dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

DYREKTYWA RADY
z dnia 21 marca 1991 r.
po raz dziewiąty zmieniająca dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

(91/173/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 5 kwietnia 1991 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

należy przyjąć środki mające na celu stopniowe ustanawianie wewnętrznego rynku w terminie upływającym 31 grudnia 1992 r.; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w obrębie którego zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;

zarówno pentachlorofenol (CAS nr 87-86-5), jak i jego związki są substancjami niebezpiecznymi dla człowieka i środowiska, w szczególności środowiska wodnego; należy uregulować sposób wykorzystywania tych substancji;

ograniczenia sprzedaży i stosowania substancji, określonych powyżej lub preparatów zawierających te substancje, wprowadzone już przez niektóre Państwa Członkowskie mają bezpośredni wpływ na tworzenie i działanie rynku wewnętrznego; dlatego też konieczne jest zbliżenie przepisów prawnych Państw Członkowskich w tej dziedzinie, a następnie zmiana załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG(4), ostatnio zmienionej dyrektywą 89/678/EWG(5);

Komisja będzie rozwijać skoordynowaną strategię wspólnotową dotyczącą wprowadzania do obrotu i stosowania produktów chemicznych, używanych do konserwacji drewna; podstawą ustalania strategii będą informacje dostarczane Komisji przez Państwa Członkowskie, w szczególności w zakresie oceny zagrożeń dla człowieka i środowiska, z jednoczesnym uwzględnieniem różnych problemów związanych z konserwacją drewna w Państwach Członkowskich;

niniejsza dyrektywa nie ma wpływu na obecnie obowiązujące prawodawstwo wspólnotowe, dotyczące ewentualnego przyjęcia przez Państwa Członkowskie ostrzejszych ograniczeń użytkowania wymienionych wyżej substancji i preparatów w miejscu pracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG dodaje się punkt w brzmieniu:

"23. Pentachlorofenol (CAS

nr 87-86-5) i jego

sole oraz estry

nie mogą być stosowane w stężeniach równych lub większych niż 0,1 % w stosunku do masy, w substancjach lub preparatach wprowadzanych do obrotu.

W drodze wyjątku przepis ten nie ma zastosowania do substancji i preparatów przeznaczonych do użytku w instalacjach przemysłowych nieumożliwiających emisji i/lub wydzielania pentachlorofenolu (PCP) w ilościach większych niż przewidziane w obowiązującym ustawodawstwie:

a) w impregnowaniu drewna.

Jednakże impregnowane drewno nie może być

używane:

- wewnątrz budynków, do celów

dekoracyjnych, niezależnie od ich

przeznaczenia (mieszkania, miejsce

zatrudnienia, wypoczynek);

- do wytwarzania pojemników przeznaczonych

do celów uprawy ani do żadnego

przetwarzania i ponownego impregnowania

oraz wytwarzania opakowań mogących

wchodzić w kontakt z surowcami,

półproduktami albo wyrobami gotowymi

przeznaczonymi do spożycia przez ludzi

i/lub zwierzęta, lub innych materiałów

mogących powodować ich skażenie, ani do

jakiegokolwiek jego ponownego

impregnowania;

b) w impregnowaniu włókien i wysoko odpornych

wyrobów tekstylnych, jednak w żadnym

wypadku nieprzeznaczonych do produkcji

odzieży lub wyposażenia dekoracyjnego;

c) jako środek syntetyzujący i/lub

przetwarzający w procesach produkcyjnych;

d) w drodze specjalnego wyjątku Państwa

Członkowskie mogą na zasadach

indywidualnych zezwalać na swoim

terytorium wyspecjalizowanym fachowcom na

przeprowadzanie na miejscu oraz w

budynkach posiadających wartość

kulturalną, artystyczną i historyczną albo

w przypadkach nagłych, zabiegów

zapobiegawczych w stosunku do drewna lub

muru zainfekowanego przez grzyba domowego

(Serpula lacrymans) oraz »cubic rot

fungi«.

Wyjątki te zostaną ponownie zbadane w świetle mającego miejsce rozwoju wiedzy i technik nie później niż w trzy lata po wdrożeniu dyrektywy.

W każdym wypadku:

a) pentachlorofenol stosowany osobno lub jako

składnik preparatów wykorzystywanych w

ramach powyższych wyjątków musi mieć

łączną zawartość

heksachlorodibezoparadioksyny (H6CDD)

poniżej czterech części na milion (ppm);

b) substancje te i preparaty nie mogą:

- być wprowadzane do obrotu, z wyjątkiem

opakowań o pojemności 20 litrów lub

więcej;

- być sprzedawane ogółowi społeczeństwa.

Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych dotyczących klasyfikacji, pakowania i etykietowania niebezpiecznych substancji i preparatów opakowanie takich preparatów powinno być oznaczone w sposób czytelny i nieusuwalny, jak następuje:

»Przeznaczone wyłącznie do zastosowania przemysłowego i zawodowego.«

Dodatkowo przepis ten nie ma zastosowania w odniesieniu do odpadów podlegających przepisom dyrektyw 75/442/EWG i 78/319/EWG."

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji przed dniem 31 grudnia 1991 r. teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
2.
Do dnia 1 lipca 1992 r. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie informują o tym Komisję.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 marca 1991 r.

W imieniu Rady
G. WOHLFART
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 117 z 4.5.1988, str. 14.

(2) Dz.U. C 291 z 20.11.1989, str. 58 oraz Dz.U. C 48 z 25.2.1991.

(3) Dz.U. C 208 z 8.8.1988, str. 55.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(5) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1991.85.34

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 91/173/EWG po raz dziewiąty zmieniająca dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych
Data aktu: 21/03/1991
Data ogłoszenia: 05/04/1991
Data wejścia w życie: 03/04/1991, 01/05/2004