Rozporządzenie 3648/91 ustanawiające metody stosowania formularza 302 oraz uchylające rozporządzenie (EWG) nr 3690/86 dotyczące zniesienia, w ramach Konwencji TIR, formalności celnych przy wyjeździe z Państwa Członkowskiego na granicy między dwoma Państwami Członkowskimi oraz rozporządzenie (EWG) nr 4283/88 w sprawie zniesienia niektórych formalności wyjazdowych na wewnętrznych granicach Wspólnoty - wprowadzenie wspólnych urzędów kontroli granicznej

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 3648/91
z dnia 11 grudnia 1991 r.
ustanawiające metody stosowania formularza 302 oraz uchylające rozporządzenie (EWG) nr 3690/86 dotyczące zniesienia, w ramach Konwencji TIR, formalności celnych przy wyjeździe z Państwa Członkowskiego na granicy między dwoma Państwami Członkowskimi oraz rozporządzenie (EWG) nr 4283/88 w sprawie zniesienia niektórych formalności wyjazdowych na wewnętrznych granicach Wspólnoty - wprowadzenie wspólnych urzędów kontroli granicznej

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenia (EWG) nr 3690/86(4) i (EWG) nr 4283/88(5) uprościły formalności w odniesieniu do towarów przekraczających granice wewnętrzne Wspólnoty na podstawie karnetu TIR lub ATA, karnetu ruchu wspólnotowego lub formularza NATO 302, przewidując wprowadzenie wspólnych urzędów kontroli granicznej, dzięki czemu nie powtarza się tych samych kontroli po obu stronach granicy, a w urzędzie wejścia Państwa Członkowskiego, do którego towary się wwozi, odbywają się tylko działania administracyjne;

rozporządzenie (EWG) nr 719/91(6) z mocą od dnia 1 stycznia 1992 r. jeszcze bardziej upraszcza zasady stosowania karnetów TIR i ATA, przewidując w tym celu traktowanie Wspólnoty jako jednolitego obszaru celnego i w ten sposób całkowicie eliminując przy przekraczaniu granic wewnętrznych potrzebę formalności i kontroli związanych z użyciem karnetów TIR i ATA jako dokumentów tranzytowych;

w związku z przewidywanym całkowitym zniesieniem granic wewnętrznych połączonym z ustanowieniem jednolitego rynku, te dodatkowe ułatwienia powinny od dnia 1 stycznia 1992 r. zostać rozszerzone również na czynności dokonywane na podstawie formularza NATO 302;

rozporządzenie (EWG) nr 3/84(7) dotyczące karnetu ruchu wspólnotowego, z ostatnimi zmianami wprowadzonymi przez rozporządzenie (EWG) nr 718/91(8), ma zostać uchylone z mocą od dnia stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2726/90 z dnia 17 września 1990 r. w sprawie tranzytu wspólnotowego(9); rozporządzenia (EWG) nr 3690/86 i (EWG) nr 4283/88 staną się niepotrzebne, kiedy przestaną mieć zastosowanie ustanowione przez nie środki; w dniu, kiedy to nastąpi, powinny stracić moc,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Rozporządzenie (EWG) nr 3690/86 niniejszym traci moc.

Artykuł  2
1.
W przypadku gdy zgodnie z obowiązującymi przepisami towary są przewożone z jednego miejsca we Wspólnocie w inne na podstawie formularza 302 ustanowionego przez Konwencję między stronami Paktu Północnoatlantyckiego o statusie ich sił zbrojnych, podpisaną dnia 19 czerwca 1951 r. w Londynie, Wspólnota, do celów zasad regulujących stosowaniem wymienionych form transportu, traktowana jest jako jednolity obszar, jak określa rozporządzenie Rady (EWG) nr 2151/84 z dnia 23 lipca 1984 r. w sprawie obszaru celnego Wspólnoty(10).
2.
W przypadku gdy w trakcie transportu wymienionego w ust. 1 towary są przewożone przez terytorium państwa trzeciego, kontrole i formalności związane z formularzem 302 odbywają się w miejscach, w których towary czasowo opuszczają obszar celny Wspólnoty, oraz tam, gdzie są ponownie wwożone.
3.
W wypadku popełnienia, w trakcie lub w związku z transportem przeprowadzanym na podstawie formularza 302, wykroczenia lub nieprawidłowości w jednym z Państw Członkowskich, państwo to odzyskuje cła oraz innych opłaty, które mogą być nałożone zgodnie z przepisami wspólnotowymi lub krajowymi, bez uszczerbku dla możliwości podjęcia postępowania karnego.
4.
W przypadku gdy niemożliwe jest określenie, na którym terytorium miało miejsce wykroczenie lub nieprawidłowość, uznaje się, że to wykroczenie lub nieprawidłowość miały miejsce w Państwie Członkowskim, w którym je wykryto.

W takim przypadku cło oraz inne opłaty związane z omawianymi towarami ściąga Państwo Członkowskie zgodnie z przepisami wspólnotowymi lub krajowymi.

Jeśli następnie zostaje ustalone, w którym Państwie Członkowskim faktycznie popełniono wymienione wykroczenie lub nieprawidłowość, cło oraz inne opłaty (oprócz tych ściągniętych, zgodnie z akapitem drugim, jako zasoby własne Wspólnoty), którym podlegają towary w tym Państwie Członkowskim, zostają mu zwrócone przez Państwo Członkowskie, które początkowo je pobrało. W takim przypadku wszelkie nadpłaty zwraca się osobie, która wcześniej wniosła opłaty.

W przypadku gdy kwota cła oraz innych opłat początkowo ściągniętych i zwróconych przez Państwo Członkowskie, które je pobrało, jest mniejsza od obowiązującej w Państwie Członkowskim, w którym faktycznie miało miejsce wykroczenie lub nieprawidłowość, państwo to ściąga różnicę zgodnie z przepisami wspólnotowymi lub krajowymi.

Państwa Członkowskie podejmują kroki niezbędne do zwalczania wykroczeń i nieprawidłowości oraz nakładają skuteczne grzywny.

Artykuł  3

Rozporządzenie (EWG) nr 4283/88 niniejszym traci moc.

Jednakże w zakresie, w jakim to dotyczy karnetu ruchu wspólnotowego, wymienione rozporządzenie jest w dalszym ciągu stosowane do dnia, w którym zaczyna obowiązywać rozporządzenie (EWG) nr 2726/90.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 1992 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 grudnia 1991 r.

W imieniu Rady
P. BUKMAN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 143 z 1.6.1991, str. 11.

(2) Dz.U. C 280 z 28.10.1991, oraz

Dz.U. C 326 z 13.12.1991.

(3) Dz.U. C 269 z 14.10.1991, str. 23.

(4) Dz.U. L 341 z 4.12.1986, str. 1.

(5) Dz.U. L 382 z 31.12.1988, str. 1.

(6) Dz.U. L 78 z 26.3.1991, str. 6.

(7) Dz.U. L 2 z 4.1.1984, str. 1.

(8) Dz.U. L 78 z 26.3.1991, str. 4.

(9) Dz.U. L 262 z 26.9.1990, str. 1.

(10) Dz.U. L 197 z 27.7.1984, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 4151/88 (Dz.U. L 367 z 31.12.1988, str. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1991.348.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3648/91 ustanawiające metody stosowania formularza 302 oraz uchylające rozporządzenie (EWG) nr 3690/86 dotyczące zniesienia, w ramach Konwencji TIR, formalności celnych przy wyjeździe z Państwa Członkowskiego na granicy między dwoma Państwami Członkowskimi oraz rozporządzenie (EWG) nr 4283/88 w sprawie zniesienia niektórych formalności wyjazdowych na wewnętrznych granicach Wspólnoty - wprowadzenie wspólnych urzędów kontroli granicznej
Data aktu: 11/12/1991
Data ogłoszenia: 17/12/1991
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/12/1991, 01/01/1992